Gå til innhold

GeForce 7900 GT med 512 MB


Anbefalte innlegg

Jepp, det er jeg med på. Men 8,8% er definitivt relevant, selv om det ikke er like mye som ned enda et hakk. Så jeg synes ikke jeg flisespikker når jeg påpeker det. Teorien om at widescreen krever mer enn 4:3 gitt samme antall piksler, kan jeg ikke se noen grunn for å tro på.

6100054[/snapback]

 

Men om området som rendres er større, har ikke det noe å si? Det er jo mer slitsomt å rendre 2 dyr enn et, for å si det litt enkelt, selv om oppløsningen er den samme?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Teorien om at widescreen krever mer enn 4:3 gitt samme antall piksler, kan jeg ikke se noen grunn for å tro på.

6100054[/snapback]

Jeg tenkte litt over det men kom heller ikke til noen gode argumenter for at det skulle utgjøre noen forskjell. (Mulig jeg ikke har tenkt nok gjennom det så opplys meg gjerne dersom noen har knakende gode argumenter ;) )

 

Edit: Dersom det er mer detaljer i bredden av synsfeltet enn i høyden så kan det sikkert bli ytelseforskjell av å minke høyden og øke bredden. Eller endrer de størrelsen på synsfeltet i bredden uten å redusere det tilsvarende i høyden?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Teorien om at widescreen krever mer enn 4:3 gitt samme antall piksler, kan jeg ikke se noen grunn for å tro på.

6100054[/snapback]

Jeg tenkte litt over det men kom heller ikke til noen gode argumenter for at det skulle utgjøre noen forskjell. (Mulig jeg ikke har tenkt nok gjennom det så opplys meg gjerne dersom noen har knakende gode argumenter ;) )

 

Edit: Dersom det er mer detaljer i bredden av synsfeltet enn i høyden så kan det sikkert bli ytelseforskjell av å minke høyden og øke bredden. Eller endrer de størrelsen på synsfeltet i bredden uten å redusere det tilsvarende i høyden?

6100123[/snapback]

 

Det varier hvordan de gjør det, men bluejet ga inntrykk av at synsfeltet økte i bredden uten å minske i høyden, så jeg har gått utifra det i mitt ressonement.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det varier hvordan de gjør det, men bluejet ga inntrykk av at synsfeltet økte i bredden uten å minske i høyden, så jeg har gått utifra det i mitt ressonement.

Slik gjør de det i Oblivion, men det finnes sikkert spill som gjør det annerledes.

 

Som sagt, jeg har ikke sett noen spilltester av ytelse i vanlig vs widescreen format så jeg kan på ingen måte si med sikkerhet at det større synsfeltet i widescreen får noe å si for ytelsen. Det jeg kan si med sikkerhet, er at ekte widescreen-gaming skal innebære at det vertikale synsfeltet forblir uforandret mens det horisontale øker. Dersom noen spill gjør det på en annen måte (f.eks. kutter oppe og nede i synsfeltet) kan man som best kalle det kvasi-widescreen.

 

Samme prinsipp gjelder jo også overalt ellers der widescreen er inne i bildet. De første videokameraene med widescreen-støtte la f.eks. bare inn svarte striper oppe og nede i et vanlig 4:3-bilde, men så fikk man etterhvert kameraer der selve bildebrikkene og optikken var tilpasset widescreen og først da kunne man snakke om ekte widescreen-støtte i disse kameraene. Hadde det ikke vært slik hadde jo hele poenget med widescreen blitt borte, og vi kunne gått tilbake til det gamle formatet. Vitsen er jo at det totale synsfeltet skal utvides, ikke forminskes.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...