Gå til innhold

Kutaragi: "PS3 is 'too cheap'"


Anbefalte innlegg

Nja, er vel ikke helt enig i at Nintendo var synonymt med spilling i den tiden bare unger og nerder spilte. Nintendo leda klart framfor Sega, og det tror jeg var mest takket være spillutvalget, spesielt Mario.

 

Så har vi tiden med N64 og Playstation, og jeg tror årsaken til Playstation sin suksess i stor grad skyltes spillutvalget og at den framstod som teknisk bedre ved bruk av CDer istedenfor cartridge...

 

PS2 brakte spillutvalget og bredden videre, Nintendo kan vi ikke påstå satsa så veldig med GC, bare noen få spill som var aktuelle for den store majoritet.

 

I dag er situasjonen litt annerledes, Wii kommer med nyvinninger i form av ny kontroller. Denne kan vise seg å bli en slager som party-maskin på lik lnje med eye-toy og singstar. Og det er viktig med nyvinninger, mange begynner å gå lei av singstar, det er ikke like morro i lengda og det er nødvedndig å komme med noe nytt.

 

Problemet med xbox var kanskje først og fremst spillutvalget, det var ikke i nærheten så bredt og med slagere som det var på PS2. Nå kommer flere av tidligere PS eksklusive titler før eller samtidig på X360, og PS har ikke lenger det samme taket på spillutvalget som før. Forhåpentligvis blir bredden og mengde så stor på 360 at PS ikke vinner det slaget med det første.

 

Folks meninger skifter fort fra en dag til en annen. Kan 360 skilte med kjente titler samtidig eller før PS3, er det ike godt å si hvordand et går. Det er ikke lenger bare unger som skriker til seg en konsoll som spiller, det er mange andre. Vi vet heller ikke mediasenteret PS3 innebærer i det hele tatt, eller i hvilken grad det blir altmulig-maskin...

 

Så har vi markedsføringen, hvilken konsoll får mest oppmerksomhet i media har mye å si. Aldri undervurder medias makt over forbrukeren, er det nok eksponering og tilgjengelighet kan markedet snus opp ned ganske fort.

 

Ved lansering av PS3, er det trolig få titler tilgjengelig, nye titler til 360 som i større grad viser maskinenes muskler kommer samtidig, og med kamera og nettpoker som mange spiller, skal vi ikke se bort fra et det blir en slager hos mange...

 

Prisen på PS3 er høy, det vet Sony, men de vet også hvor mye de kan presse prisen opp og den fremdels selger...

 

Og hvem bryr seg om lagringskapasiteten til Blue-Ray kontra DVD, så lenge spilla folk vil kjøpe fås på 360? At de i tillegg trenger HD-tv til gjerne 15000 eller mer for å få nytte av det, kan få mange til å kikke en annen vei...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HD og HD. Igjen er HD noe som selger mer konsoller til "lyd og bilde" interresserte og gamere, ikke til den som sitter med en PS2 med 6 spill.

 

At unger som ikke ønsker seg Playstation blir fornøyd med en Gamecube kommer jo ikke som en bombe da, og siden det også var første konsollen i gata så ja det fører nok til en del andre spiller gamecube hos de som har det og liker det.

Ser at det kanskje blir litt feil å skrive at spillene på Gamecube var dårlige, fordi folk som meg som liker Nintendospill vil jo synes disse spillene er bra, men for å øke konsollsalget til Nintendo så er de heller dårlige (på gamecube). F.eks kan du ta Mario 64 som var et supert nyskapendes spill når det kom til N64, som benyttet stikken, og faktisk gjrde det morsomt å bare springe rundt i begynnelsen, Zelda OOT som virkelig ga en WOW opplevelse på N64 samt en del veldig gode, til å være på den tiden, Rare spill.

Hva ga Gamecube oss ? Super Mario Sunshine og Luigis mansion.... Hallo ? Hva skjedde ? Fra Mario 64 til Sunshine ? Et enormt bra spill, til et spill som er så på tryne dårlig. Skuffet ekstremt. Luigis Mansion var om mulig dårligere, men heldigvis så kort at jeg spilte igjennom det.

Zelda the wind waker etter OOT er også tragisk. Et episk eventyr krympet ned til frustrerendes båtseiling. Alt for mye vann som ødelegger for resten.

 

Playstation sin suksess kom av at de brukte cder, og hadde et mer voksent spillutvalg. De mer "barnslige" titlene som Crash bandicoot spilte mye på humor, og ble derfor godt motatt av også den eldre garde. Playstation hadde Final Fantsy VII, Metal gear solide, Gran turismo, Medieval ... Muligheten til å kunne kjøre ekte biler i Gran turismo skaffet Sony mange nye kunder.

Lenke til kommentar

Ja, det tyder på at det er spillutvalget og til en viss grad teknologi som kan være avgjørende. Ikke nødvednigvis om det slippes på den ene eller andre konsollen. Hadde GC hatt spillutvalget til PS2 og PS2 utvalget til GC, hvilken konsoll hadde solgt mer da?

 

Framover nå ser det ut til at utvalget og mangfoldet i større grad vil jevnes ut, og da er tror jeg det er mer eller mindre åpen kamp. Med Live@nywhere, kan microsoft i større grad posisjonenre seg, siden det åpner for online spilling mellom konsoll og PC. Hvilket utslag det har på forbrukerne er uvisst ennå, men riktig markedsføring kan gjøre det utslagsgivende i Microsoft og 360 sin favør...

Lenke til kommentar
HD og HD. Igjen er HD noe som selger mer konsoller til "lyd og bilde" interresserte og gamere, ikke til den som sitter med en PS2 med 6 spill.

 

At unger som ikke ønsker seg Playstation blir fornøyd med en Gamecube kommer jo ikke som en bombe da, og siden det også var første konsollen i gata så ja det fører nok til en del andre spiller gamecube hos de som har det og liker det.

Ser at det kanskje blir litt feil å skrive at spillene på Gamecube var dårlige, fordi folk som meg som liker Nintendospill vil jo synes disse spillene er bra, men for å øke konsollsalget til Nintendo så er de heller dårlige (på gamecube). F.eks kan du ta Mario 64 som var et supert nyskapendes spill når det kom til N64, som benyttet stikken, og faktisk gjrde det morsomt å bare springe rundt i begynnelsen, Zelda OOT som virkelig ga en WOW opplevelse på N64 samt en del veldig gode, til å være på den tiden, Rare spill.

Hva ga Gamecube oss ? Super Mario Sunshine og Luigis mansion.... Hallo ? Hva skjedde ? Fra Mario 64 til Sunshine ? Et enormt bra spill, til et spill som er så på tryne dårlig. Skuffet ekstremt. Luigis Mansion var om mulig dårligere, men heldigvis så kort at jeg spilte igjennom det.

Zelda the wind waker etter OOT er også tragisk. Et episk eventyr krympet ned til frustrerendes båtseiling. Alt for mye vann som ødelegger for resten.

 

Playstation sin suksess kom av at de brukte cder, og hadde et mer voksent spillutvalg. De mer "barnslige" titlene som Crash bandicoot spilte mye på humor, og ble derfor godt motatt av også den eldre garde. Playstation hadde Final Fantsy VII, Metal gear solide, Gran turismo, Medieval ... Muligheten til å kunne kjøre ekte biler i Gran turismo skaffet Sony mange nye kunder.

6228364[/snapback]

 

Du skriver altfor mykje om dine eigne meininger som baserer seg rundt din erfaring som kilde. Nintendo er ingen barnekonsoll. Super Mario Sunshine og Zelda Windwaker er to av dei største titlene til Gamecube og har solgt bra og fått mykje bra kritikk. Eg har spelt igjennom begge og liker dei kjempegodt. Er einig med at dei ikkje var like bra som Ocarina of Time og Mario 64 men begge leverte godt over spelbarheit samanlikna med så og sei nesten alt av Playstation 2 spel. Gamecube solgte dårleg fordi konsollen var altfor dyr i forhald til PS2 og hadde langt dårlegare spelportefølje i starten. Etter Nintendo halverte prisen på Gamecube så solgte den plutseleg ganske bra igjen. Men konkuransen var tøff og treigt salg har straffa Nintendo 2 gonger nå. Uansett så greide Nintendo tjente klart mest penger i forrige konsoll krig. Mykje mykje meir enn det Sony gjor med PS2.

 

Playstation sin suksess kjem frå at den var billegare, hadde fleire og billegare spel. Nintendo leverte ein maskin med litt betre grafikk som kom MYKJE seinare og var ein god del dyrare på både hardware og spel. Idag er det motsatt, Sony går for det dyre mens Nintendo for det billige.

Lenke til kommentar

Greit nok at Zelda Wind Waker og Super Mario Sunshine er bra spill, men det betyr ikke at det appellerte til veldig mange. Synes selv at Wind Waker var en fin opplevelse og av det bedre jeg har spilt. Det hjelper ikke på den dårlige spillporteføljen det er på GC. Utvalget er rett og slett elendig, og det er ikke akkurat stor bredde heller.

 

Men når har GC vært dyrere enn PS2? Spillprisen har vel vært tilnærma lik etter det jeg har sett?

Lenke til kommentar
Vel for oss som har ordentlig hjemmekino ;)  så holder det ikke med halvgode løsninger, du har kanskje testet ps2 mot en halvgod dvd spiller på en 14" reise tv med noen logitech "thx" pc høytalere.. da er det ikke rart du ikke ser/hører forskjell ;)

Jeg skulle iallefall ønske jeg bare kjøpte meg en ren spillemaskin når ps3 kommer ut.. så hadde jeg kanskje spart en del penger så jeg kunne ha kjøpt meg en skikkelig blu-ray spiller..

6219695[/snapback]

 

*geez* når det har gått opp for folk at blue ray kommer til å pwne så begynner de å bitche om kvaliteten :/

 

http://www.ps3portal.com/general/article/428.html

Lenke til kommentar

GC har da stort sett vært billigere enn ps2, ikke omvendt.

 

Grunnen til at ps serien alltid har gjort det så bra er pga spillene, ene og alene mener jeg at spillporteføljen har kunnet dra dette lasset.

Jeg spilte endel hos mine kameraters ps eller ps2 og en ting jeg synes blei litt kjedelig i lengden var loadetidene. På nintendo gikk det jo super-raskt. Dvs. nintendo 64. Problemet med nintendo ER at de har fokusert spillene sine mot en for lav aldersgruppe. Det kan da ikke diskuteres imot. Spillene deres baserer seg på tegnet grafikk. og det er kun nå i det siste med spill som resident evil o.l. vi har sett spill for eldre grupper spillere mener nå jeg. Zelda o.l. er ikke i UTGANGSpunktet sendt ut i markedet for å engasjere 17 åringer og oppover...

Lenke til kommentar
Homebrew software vil ikke kunne kjøres på den.

6221595[/snapback]

 

hvor har du dette fra da?

 

har lest at sony oppfordrer folk til å utvikle linux delen til ps3

 

hvis ps3 har en browser som kan surfe nettet ser jeg det ikke som umulig at man kan kjøre egne ting homebrew(emu :love: )

 

hvor har du fått vite at sony aktivt kommer til å forhindre dette?

 

atter en gang.. jeg krever bevis!!1

Lenke til kommentar
Er egentlig bare skuffet over hvor egentlig dårlig PS3 er. Den er på ingen måte så innovativ som X360 eller Wii.

 

Dette mener jeg ikke i favør til X360 og Wii, men en ulempe, siden PS3 ikke akkurat gir den konkurransen den egentlig skulle gjøre.

6222801[/snapback]

 

åssen klarer du å sette 360 og wii i samme bås?

 

360 innovativ? ikke få meg til å le a

 

360 bruker DVD :no:

 

gleder meg til alle ps3 exclusives som aldri kommer til 360 pga. for lite plass..

(og til dere som sier at plass ikke er et problem, våkn opp)

 

tror dette blir en fet spiker i kista til x360

 

ps. gleder meg til å se blue ray add-on til 360 lol.. håper sony selger de extra dyrt :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Det ser jo ikke akkurat ut som Sony ønsker homebrews velkommen på psp-formatet. Ser ikke at tingene skal være så annerledes på deres stasjonære konsoller heller...

Endret av qoutor
Lenke til kommentar
ps. gleder meg til å se blue ray add-on til 360 lol.. håper sony selger de extra dyrt :D

6229817[/snapback]

Tror du kan se lenge etter det. Microsoft satser på HD-DVD. Men det visste du sikkert fra før. :)

 

Dr Peedee

6229857[/snapback]

 

kjære dr.dp

 

er ikke helt sikker på når den hd dvd add on en kommer til x360 da men jeg hadde ikke blitt overasket hvis den ble trukket fra markedet eller noe sånt

 

jeg fatter ikke hva dere skal med et format som ingen støtter :S

Lenke til kommentar
Det ser jo ikke akkurat ut som Sony ønsker homebrews velkommen på psp-formatet. Ser ikke at tingene skal være så annerledes på deres stasjonære konsoller heller...

6229827[/snapback]

 

har faktisk lest at saken er stikk motsatt...

 

i motsetning til psp så kommer sony til å faktisk støtte det.

 

husker ikke hvor jeg har lest det nu da :/

Lenke til kommentar
du har lest ja....

6230083[/snapback]

 

hehe i know :p

 

men jeg farer ikke med jødehistorier her...

 

bare vent å se! det blir ikke som med psp, det kan jeg garantere deg

6230116[/snapback]

 

Et par poster opp her skrek du etter kilder.

Da får du se til å komme med kilder selv. Herregud mann. Du er jo nesten verre enn Avean.

Om det ikke er Avean som har registrert en ny bruker for å få litt støtte på forumet.

Lenke til kommentar
du har lest ja....

6230083[/snapback]

 

hehe i know :p

 

men jeg farer ikke med jødehistorier her...

 

bare vent å se! det blir ikke som med psp, det kan jeg garantere deg

6230116[/snapback]

 

Et par poster opp her skrek du etter kilder.

Da får du se til å komme med kilder selv. Herregud mann. Du er jo nesten verre enn Avean.

Om det ikke er Avean som har registrert en ny bruker for å få litt støtte på forumet.

6230127[/snapback]

 

hehe avean er kul da.. har lest postene hans og synes da han har fornuftige meninger..

 

men ok skal prøve å fiske fram artikkelen jeg leste angående linux og ps3

 

EDIT: ett kjapt google søk og vips, så fant jeg akkurat den samme artikkelen jeg leste faktisk :p

 

homebrew er FULLT mulig! in ya face haters.. haha

 

http://ps3.qj.net/Its-Official-The-PS3-wil.../40039#comments

Endret av asia_hills
Lenke til kommentar
ps. gleder meg til å se blue ray add-on til 360 lol.. håper sony selger de extra dyrt :D

6229817[/snapback]

Tror du kan se lenge etter det. Microsoft satser på HD-DVD. Men det visste du sikkert fra før. :)

 

Dr Peedee

6229857[/snapback]

 

kjære dr.dp

 

er ikke helt sikker på når den hd dvd add on en kommer til x360 da men jeg hadde ikke blitt overasket hvis den ble trukket fra markedet eller noe sånt

 

jeg fatter ikke hva dere skal med et format som ingen støtter :S

6230029[/snapback]

 

Hvis jeg husker rett så kommer HD-DVD addon til Xbox 360 i fjerde kvartal i år. Om du ikke blir overrasket, så tror det svært mange andre ville blitt overrasket hvis den ble trukket fra markedet. Microsoft mest av alle.

 

Hvem du mener med "dere" i din siste setning skjønner jeg ikke. Jeg er ikke involvert i hverken utviklingen, produksjonen eller salg/import av HD-DVD spillere.

 

Uansett, HD-DVD er i hvert fall et etablert format som allerede er lansert, de første spillerene fra Toshiba ble revet ut av hyllene i våres, og det er kommet en del filmer på formatet og flere følger. Det samme skjer sikkert med BlueRay spillerene fra Samsung når de kommer senere i sommer.

 

Jeg har fulgt de to standardene og god stund, og jeg er sannerlig ikke sikker på hvem av de som vil dominere i framtiden. En ting er jeg sikker på - vi får ikke svaret på det i år. Kanksje heller ikke i 2007. Jeg tror de to vil eksistere side om side en stund. Personlig har jeg ingen klar favoritt blant de to ennå - men heller vel foreløpig litt mot HD-DVD da teknologien er billigere å produsere og blir billigere for oss forbrukere. Billedkvalitetsmessig på filmer kommer vi ikke til å tape noen ting på HD-DVD formatet i forhold til Blueray. Men klart - større lagringskapasitet på BlueRay kan være en fordel hvis du skal ha en brenner i PC'n din.

 

Av erfaring så synes jeg ikke DVD-kvaliteten på hverken Xbox1, PS2 eller Xbox 360 har vært noe å skryte av når man blåser opp bildet i stort format (projektor) og derfor ender jeg nok med å kjøpe en HD-DVD spiller som et ekte stand alone produkt og ikke en billig add-on til Xbox 360. Det samme kan godt være med PS3 også, og jeg sier ikke det for å rakke ned på et produkt som ikke er ute en gang. Jeg ender opp med en PS3 også etterhvert, og det kan hende at hvis PS3 leverer et "greit" HD bilde så sparer jeg invisteringen av egen stand alone BlueRay spiller en stund.

 

Forøvrig er det svært velkjent at HD-DVD formatet er støttet av så mange, at jeg går ut fra at du bare prøvde å kaste en liten fakkel og bensin inn i diskusjonen. Beklager at jeg ikke beit på. Kanskje noen andre vil.

 

Dr Peedee

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...