mistercartman Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Har litt problemer når jeg overklokker hovedkortets fsb. Oppsett: Amd 4200+ X2 Asus A8N VM-CSM TwinMos 1024 (2x512mb) pc3200 ram ddr Club3d GF7900gt skjermkort Stiller jeg eksempelvis fsb fra 200 til 220 får jeg ca 2,5ghz på prosessoren Men da får jeg beskjed om at usb-wlan adapteren er "ny maskinvare", og at den ikke kan installeres. Temperaturen er grei (mellom 40 og 50 grader) Systemet er også litt ustabilt, og jeg lurer på om ikke ram`en skulle vært justert ned noe i hastighet. Noen som har dette hovedkortet og vet hvordan man best overklokker? Skjermkortet er det null problem å klokke. Et eller annet på hovedkortet var låst på 33mhz, og noe annet var låst på 100mhz. Mvh. Øyvind Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Det som er låst på 33 og 100mhz er PCI og PCI express klokken. Ta og eventuelt still opp volten litt dersom systemet er ustabilt Mvh Sweet. PS : det med usb portenehar jeg ikke opplevd før.. prøvd en annen port? Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 12. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2006 Hmm. Får ikke justert opp volten pga crappy hovedkort. Et annet problem som oppstår er at videobildet forsvinner om jeg restarter pc`en. Må da skru pc`en av og på før bildet kommer tilbake igjen. Litt sånn snodige feil, men så lenge cpu`en holder forholdsvis lav temp samt at overklokkingen er moderat, ser jeg ingen grunn til at disse feilene skulle oppstå? Har ikke testet annen port med usb-adapteren, men det skal uansett ikke skje at den må legges inn på nytt. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) Har samme hk, men med en 146. Har satt FSB til 240 mhz noe som gir 2,2 ghz. Systemet har fungert stabilt i 6 mnd uten noen problemet. Bruker OCZ value 3200 2 x 512 brikker og USB wlan fra Topcom. Endret 16. mai 2006 av Spartan Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 16. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2006 Hmm. Har satt på ekstra kjøler på southbridgen nå, og tenkte å kanskje teste litt nye drivere osv. Usb-adapteren har vært litt ustabil uavhengig av klokking, så det kan være den det er noe feil med. Men det er typsik at den avinstalleres med èn gang jeg klokker. Hvordan er kvaliteten på twinmos brikkene? Har uten problemer brukt klokkeprogrammer i windows og satt cpu`en til 2,4-2,5ghz uten annet enn at tempen har gått litt opp, men bios er kanskje bedre å klokke i dersom jeg får det til å fungere? Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) Jeg tror hk ditt i utgangspunktet er stabilt så jeg hadde prøvd følgende: Enkel elimineringsprosess: - Oppgrader biosen til den nyeste versjonen. - Ta ut den ene minnebrikken. Avansert elimineringsprosess: - Prøv med andre rambrikker - Prøv en annen USB wlan dongle - Prøv en annen CPU OBS- Selv om GPU din lar seg lett overklokke kan dette medføre ustabilitet. Jeg hadde kutta ut overklokkingen av GPU til du fiksa CPU overklokkingen. PS. Håper strømforsyningen din ikke er den egentlige synderen her :!: Endret 16. mai 2006 av Spartan Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 16. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2006 Hei, Bios er nyeste versjon. Minnebrikkene kan det jo kanskje være, men pc`en blir ustabil selv ved minimal klokking (mener jeg å huske). Dersom usb-adapteren fucker seg en gang til sendes den tilbake til mpx, og da får jeg testet en annen dongle. Cpu får jeg ikke testet en ny av, da jeg ikke har noe tilsvarende liggende. Klokking av skjermkortet har gått knirkefritt (fra 450-560 på gpu, og fra 650-800 på ram`en). Kjørt pc-mark et par ganger, samt 3dmark06 og 05. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) Tipper feilen din ligger et sted mellom minnebrikkene og CPU Endret 16. mai 2006 av Spartan Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 16. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2006 Men er det ikke da snodig at maskinen er dønn stabil når den ikke klokkes, og betyr ikke det også at jeg har fått et produkt som fungerer til det det skal brukes til, men ikke når jeg opererer utenfor produktets spesifikasjoner? Ergo ikke krav på retur. Lenke til kommentar
Tor-K-El Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Har du kjøpt det kortet for å klokke, tror jeg du har kjøpt katta i sekken. Uansett, prøv med høyere timings på ramen din. Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 16. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2006 Ikke kjøpt for å klokke. Hovedkortet ble valgt pga størrelsen og at de hadde det inne. Skal fungere til gaming og som server, og det fungerer fett uklokket foreløpig, men greit at klokking fungerer allikevel. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Selvfølgelig fungerer hk til overklokking også, men det er begrenset til FSB på 240 mhz. Skal være dønn stabil dersom du ikke har "dårlig" CPU eller ram. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå