Gå til innhold

Koble pc til plasma

Xantix

Anbefalte innlegg

Hei, håper noen kan hjelpe meg. Vi kjøpte oss plasma tv i går 42" (dødsdigg) og jeg har nå prøvd å koble pc'en til den. Prøvde først med s-video kabel fra lap top til videoinngang på tv'en og bilde sugde big time. Umulig å lese bokstavene og ble dypt skuffet. Prøvde så med vga kabel til den stasjonære da plasma tv har to innganger for pc, vga og dvi tilkobling. Med vga kabel mellom lap top og plasma ble bildet helt konge. Sylskarpt og fint, MEN den klarer bare oppløsning på 800x600 og det betyr at jeg på en 42" ikke får sett noe mere enn jeg ser på lap topen. Går jeg på skrivebord så er plasta tv'en funnet som pc-skjerm og oppløsninger er låst til 800x600, kan ikke endre på det. Er det slik det pleier å være? Ville jeg kunne fått andre oppløsninger dersom jeg hadde koblet via dvi kabel? Har ikke dvi port på min laptop, finnes det kabler med vga på den ene enden og dvi på den andre, og vil det så gi bedre bilde enn ren vga kabel?

X.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

S-Video er for dårlig til PC bruk, som du har sett.

En flatskjerm (plasma, LCD) har et gitt oppløsning, det er et fast fysisk antall pixler horisontalt og vertikalt. Dette i motsetning til en CRT, som kan tilpasse oppløsningen etter behov.

Flatskjermen vil gi best bilde ved den gitte oppløsningen. Hvis du gir den et signal med en annen oppløsning så vil dette skaleres, noe som gir mer eller mindre degradering av bildekvaliteten.

Så første spørsmål du må finne ut av er hvilken oppløsning din skjerm har. Det varierer jo fra modell til modell. Men du må regne med at den er mindre enn på en vanlig PC monitor.

Kabel med VGA til DVI er egentlig akkurat det samme som ren VGA kabel.

Lenke til kommentar
Prøv å installer skjermkortdrivere på nytt, eventuelt nye drivere fra nettet.

6096665[/snapback]

Hvordan kan skjermkortdriveren til min lap top ha noe med plasma tv'en å gjøre? Tingen er den at når jeg tar ut data - tv så er den eneste oppløsningen jeg har tilgang til er 800 x 600, tar jeg og velger ut data - dual tv and pc så kan jeg endre oppløsning men det fører da til at bildet på tv'en enten zoomes inn så jeg ser enda mindre enn pc'en eller at jeg får store svarte kanter rundt skjermbildet og ser like mye som på pc'en.

Lenke til kommentar

En del skjermer vil enkelt og greit ikke ta full opploesning via VGA, noen skjermer forteller skjermkortet at de stoetter opploesning X som ikke er den fulle "native" opploesninga.

1) Proev med KUN plasma skjermen aktivert (disable intern skjermen i lappen)

2) Google <Skjermnavn> VGA DVI native resolution

3) Last ned powerstrip og les tutorialer (igjen, google)

4) VGA til component overgang og kjoer HDTV opploesning 1280x720 til skjermen

Hvilken skjerm er det du bruker forresten?

-

Per Christian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...