netphreak Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Jeg har behov for svakstrøm på taket :!:, til et apparat som trekker maks 1.5A ved 12V. Jada, det er en trådløs router... Har lest litt om POE (Power Over Ethernet), men synes dette er en dårlig ide ved såpas "mye" strømforbruk. Så jeg har tenkt å strekke en egen strømkabel i tillegg til cat5 kabelen. Jeg kunne jo alltids trekt en vanlig 220V skjøteledning opp, men da denne ledningen blir mer eller mindre permanent montert er vel dette en jobb for en elektriker, og det tar jeg meg ikke råd til. Så er det jo snakk om noen meter med strømførende kabel (10 - 15 meter), og dette medfører spenningsfall. Hva slags ledning bør jeg bruke? Hadde tenkt å gå for standard 1.5mm2 som brukes til 10A kurser i veggen, eller kanskje "lampeledning" på 0.75mm2. Hvordan regner jeg ut spenningsfallet per meter? Kan jeg kompensere for spenningsfallet ved å sende mer enn 12V inn i ledningen? I den delen av ledningen som er i friluft (1 meter) - må jeg ha en spesiell ledning som tåler vær og vind? Skulle visst aldri blitt snekker Noen tips? Lenke til kommentar
vi er lost Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 (endret) For å regne ut spenningsfall: Spenningsfall = (2 x lengde x strøm x 0.0175) / Arealet 2 = Fordi strømmen må gå frem og tilbake Lengde = lengde på kabelen Strøm = hvor mange amper det går gjennom kabelen 0,0175 = motstand i kobberkabel per meter Arealet = Tverrsnittet på kabelen Letteste måten for å minske spenningsfallet i ditt tilfelle siden du ikke har lagt opp kabelen er å bruke et større tverrsnitt. Edit: Når jeg regnet med 0,75mm fikk jeg 0,466666V spenningsfall Når jeg regnet med 1,5mm fikk jeg 0,233322V spenningsfall Endret 12. mai 2006 av vi er lost Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 1.5 A bruker den neppe ved normal drift, som "vi er lost" så fint har regnet ut over så ser du at 1.5 mm2 er nokk, ett spenningsfall på 0.23V blir nokk ikke noe problem. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Er kanskje ikke relevant for deg, men en normal måte å kompansere for spenningsfall er å bruke "sense" ledninger. Mange powersupply vil måle sin egen utgangspenning og bruke denne målingen til å regulere riktig verdi. Hvis dette målepunktet kobles direkte til lasten så vil PSU selv regulere for spenningsfallet. Slike PSU leveres med noen bøyler montert mellom utgang og inngang, og med korte kabler frem til lasten så lar man bare disse bøylene være. Men hvis det er litt lange kabler så kobler man et eget par tynne kabler fra "sense" til lasten og fjerner bøylene. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Hvorfor skal du ha den trådløse routeren på taket? Nygjerrig.. Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 12. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2006 Takk for alle fine og lærerike innspill Finfin metode for utregning av spenningstap - har skrevet det opp i lista over "ting å huske". Dog, du har regnet med 1A i steden for 1.5A - uansett, som det blir nevnt her, dette er nok laaaangt over det normale forbruket til routeren. Har målt lengden på nødvendig kabel - ganske nøyaktig 9.5 meter. Altså: 2 x 9.5 x 1.5 x 0.0175 / 1.5 = 0,3325 Dette er jo litt da... Så jeg googla for "power +consumption +wrt54gs" - og fant ut at denne routeren er meget tolerant når det gjelder spenning: "When one lowers the input voltage, the current draw increases so the total power is always arround 5.3 W (+/-0.1 W) At arround 4 volt the router stops responding. This was tested running lots of md5sums on a file (should show memory and CPU problems). Presumably, the internal DC-DC converter can't up the voltage enough anymore at that level." Ja, så da er vel saken klar da? 11.6675V er plenty! Skal sjekke med multimeteret når jeg kommer så langt for å se hvordan teori og praksis går hånd i hånd Hvorfor jeg skal ha routeren på taket? Enkelt - kryploftet mitt er litt dårlig luftet, så det blir forbanna varmt der om sommeren - og skal jeg ha routeren inne i et rom i huset blir antenneledningen 9.5 meter lang da - hvilket innebærer stort signaltap, selv med en lmr400 kabel. Siste ting jeg ikke fikk helt klarhet i - hvordan takler strømkabelen uteklima? Har tenkt å kjøpe arikkel nummer 49-326-10 hos Clas'ern. Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 12. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2006 Kom på en ting til: 12V adapteren jeg skal bruke har jo en 1.5 meter ledning... Denne er jo tynn (minst halvparten av 0.75mm2)! Altså, om jeg skjøter på 1.5mm2 lederne mine helt inne ved selve omformeren - vil jeg spare noe spenningstap damon tro? Ikke at det har all verden å si i dette tilfellet, men er nysjerrig av natur Lenke til kommentar
MagE Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Tror ikke det er ulovlig å trekke en 220V kabel opp, sålenge den har normale kontakter i begge ender er det jo bare en skøytelednig. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Så lenge både kabelen, omformeren og kursen er godkjent for utebruk så er det ikke ulovelig nei, i og med at det ikke er en fast innstalasjon. Men ved slike lave strømtrekk ville jeg uten tvil lagt 12V kabel opp. netphreak: Ja, spenningsfallet vil bli mindre dersom du reduserer kabelen med lavt tverrsnitt. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Jeg skjønner bare ikke vitsen med å ha routeren på taket mens du sitter i stua med pc'n. Med mindre du skal motta signalet fra naboen da. Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 13. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2006 Jeg skjønner bare ikke vitsen med å ha routeren på taket mens du sitter i stua med pc'n. Med mindre du skal motta signalet fra naboen da. 6092355[/snapback] Eh? Om jeg bare skulle sende trådløst til mine egne maskiner hadde jeg vel heller hatt routeren et sted inne i huset? Nei, vi snakker selvsagt om 24dBi grid antenne for lang trådløs link... Tja, da tar jeg heller bare sjansen på at "lampeledningen" fra Clas er god nok for den norske vinteren...For sikkerhetsskyld legger jeg utendørsbiten inne i et k-rør e.l. Lenke til kommentar
namla Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Tja, da tar jeg heller bare sjansen på at "lampeledningen" fra Clas er god nok for den norske vinteren...For sikkerhetsskyld legger jeg utendørsbiten inne i et k-rør e.l. 6092779[/snapback] Sats heller på gummikabel, holder mye lengre. Gummikabel på clas ohlson. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 han skulle jo legge den i et k-rør uannsett, så det går nok bra med den lampett ledningen Lenke til kommentar
namla Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 han skulle jo legge den i et k-rør uannsett, så det går nok bra med den lampett ledningen 6108863[/snapback] Tviler ikke på at det går bra! Men gummi tåler mer en plast.. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Nei, vi snakker selvsagt om 24dBi grid antenne for lang trådløs link... 6092779[/snapback] Hvor mye øker dette rekkevidden med da? Og evt. signal styrke/hastighet? Og er dette dyrt å gjøre? Er nesten så jeg skulle gjort det samme. Men høres veldig dyrt ut.. Lenke til kommentar
space Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 10 meter kabel er en veldig stor antenne, så du burde koble den rundt en ferrittring rett før routeren så ikke alle signalene som plukkes opp følger med inn i routeren. space Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå