Gå til innhold

Innspill om DELL..


cyberpet

Anbefalte innlegg

Om DELL (tar gjerne i mot innspill fra andre!):

 

Synes leveringstiden er litt drøy, hvorfor er det slik? Hvorfor er de nødt til å ha forskuddsbetaling?

 

Hva skjer hvis prisen på et produkt endrer seg drastisk under leveringstiden? Gir de kunden noen form for prisgaranti slik at man kan få tilbake penger? (Man kan jo i prinsippet benytte angrefristloven, men så må man jo vente *******s lenge på en ny bestilling..)

 

Til sist lurer jeg på dette:

 

Hvorfor ender man opp med FORSKJELLIG pris på SAMME maskin avhengig av hvilken "ferdigdefinert" modell man tar utgangspunkt i? Prisen kan ofte variere med tusner.. (Mange starter med å definere maskinen fra "scratch" og ender opp med et langt dyrere alternativ enn de burde..)

 

(Vil kalle dette å lure kunder og setter spm ved om dette i hele tatt er lov...)

 

Ønsker å høre om andres erfaringer og kommentarer til dette..

 

_________________

PIII 500

512 MB RAM

GeForce 3 Ti 200, 128MB

80 + 13 GB HD

Win XP Pro

:sad:

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: cyberpet på 2002-10-05 03:23 ]</font>

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: cyberpet på 2002-10-05 13:02 ]</font>

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: cyberpet på 2002-10-08 00:23 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: cyberpet på 2002-10-08 00:25 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm.. selv om det kanskje virket sånn var ikke spørmålene rettet kun mot Dell, ønsket var også respons fra andre.. Har ikke noen uttalelser å komme med rundt disse spm du da?

 

(Har selv bestilt meg PC fra Dell og ser på det som trygt og sikkert og et bevis på kvalitet, hensikten var mer å gjøre folk oppmerksomme på ting jeg ikke helt likte når jeg bestilte...)

 

PS: Har endret innlegget noe slik at det ikke virker så direkte rettet til DELL! :wink:

 

________________

PIII 500

512 MB RAM

GeForce 3 Ti 200, 128MB

80 + 13 GB HD

Win XP Pro

:sad:

 

[ Denne Melding var redigert av: cyberpet på 2002-10-08 00:27 ]

Lenke til kommentar

Bestilte selv bærbar fra Dell nylig, leveringstiden var under 3 uker. Ikke så ille egentlig ettersom om de setter maskinen sammen etter dine behov, min ble liggende en stund og vente på deler utenom, dvs den virkelige leveringstiden var relativt liten. Muligens tar det lengre tid med nettbestilling? Jeg ringte til dem og snakket med dem, de er ganske medgjørlige. Selv fikk jeg faktisk litt ekstra med pga dette. Jeg forhåndsbetalte med VISA, dvs det gikk ikke noe ekstra tid med for betaling/transaksjoner som man ellers bør forvente.

 

Dell har også et finfint sporingssystem som lar deg følge varen fra produksjon til den ligger i postkassen din.

 

[ Denne Melding var redigert av: kindings på 2002-10-08 01:01 ]

Lenke til kommentar

Bestilte min maskin for en uke siden, fikk brev i dag hvor det sto leveringstid 13.10, greit nok tenkte jeg, men gikk inn på Dell status hvor det står 21.10!!

Synes det hørtes litt drøyt ut ettersom dette er en foreløpig dato.. Hva skal jeg ta utgangspunkt i?

 

Hva fikk du med ekstra når du ringte da? Kunne tenkt meg en bæreveske kanskje... :smile:

Synes det er litt tåpelig å måtte ringe for å avtale leveringsdag osv.. burde Dell ta seg av selv

 

Til heraldo:

 

Er enig i at de stasjonære maskinene er litt stive i pris, særlig hvis du sammenligner med andre nettbutikker, men på bærbar tror jeg det virkelig er mulig å gjøre en god handel!

Lenke til kommentar

Den på hjemmesiden stemte ganske bra for meg, datoen i brevet mitt også var litt overoptimistisk. Tviler uansett at du har den på Søndag :smile:

 

Fikk med floppyspiller og et fint avslag i prisen(dette var i praksis et tilbud som ikke var på nettet akkurat da). Ringer du kan du i hvertfall prøve deg litt, noe som ikke er tilfelle dersom du klikker på hjemmesiden deres.

 

[ Denne Melding var redigert av: kindings på 2002-10-08 09:15 ]

Lenke til kommentar

Om stasjonære; jeg er faktisk ikke helt enig. Dersom du kun tar med collect og return for 1 år etc, kan du få en meget bra maskin som ikke er for dyr. Fordelen med å kjøpe fra f.eks Dell er at man får gjennomtestede systemer og de har som regel et lavere støynivå enn sine selvbyggede brødre. Jeg brukte en Compaq for en stund siden og den imponerte meg virkelig mht støy, sef er det ulemper med slike maskiner, f.eks kjøper man dem ikke for å overklokke, modde etc. Jeg anser maskinene som f.eks Komplett selger for selvbygde, de er neppe testet grundig mht stabilitet etc. Selv hadde jeg hvertfall vurdert en slik stasjonær neste gang, da interessen min for OC etc minker med årene.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-08 01:04, skrev heraldo:

innspill: bladde i den nye blekka deres på vei til skolen i dag og lo godt, det er dyrt!

f.eks "tilbudet":


som sagt, jeg lo godt


 

Jaha.....er ikke noe dell fantast, men dette kan vel ikke regnes som dyrt?? en 2ghz, greit at det er dårlig skjermkort, og liten hd, men det er jo flatskjerm med, jeg utfordrer alle til å plukke sammen en identisk pc på hvilken som helst webshop, og komme under 8500,- ferdig levert på døra!

Lenke til kommentar

Hehe... standardkomponentene er jo helt tragiske: 128 mb RAM, 16 mb ATI, 20 GB hd, prøv å oppgrader til en maskin som det går ann å bruke så skal vi se om det blir så billig!!

 

(Kan jo ikke ha slike specs på en stasjonær P4..huff og huff.. flere av komponentene er jo ikke å få tak i andre steder :wink: )

 

Men klart, flatskjermen veier opp en del selvom det sikkert er den billigste typen..

 

_________________

PIII 500

512 MB RAM

GeForce 3 Ti 200, 128MB

80 + 13 GB HD

Win XP Pro

:sad:

 

[ Denne Melding var redigert av: cyberpet på 2002-10-08 13:54 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-08 09:37, skrev Pepsi:

Kindings:


Hvordan fikk du din Dell pc levert?

Kom den med vanlig postbud eller med annen transport?


Venter på å få min laptop, men er i tvil på hvordan den blir sendt. Kommer den med budbil bør det helst være noen hjemme om jeg skal få maskina.


 

Først får du et brev i posten om at pakken ligger på det lokale linjegodskontoret. Deretter må du ringe til linjegods og avtale en dag(dersom du får samme dag er du heldig). Pakken blir så kjørt hjem til deg med budbil, inkludert i prisen. Selv ringte jeg direkte til linjegods når jeg så på pakkesporingen at pakken var i Trondheim, dvs jeg "skippet" brev-ventingen. Slik fungerte det for meg i Trondheim, ved andre linjegodskontorer kan servicen være forskjellig. Jeg var også litt heldig, fordi budbilen til linjegods kjørte pakker ut i min del av byen dagen etterpå. I Trondheim er det også slik at de bare sier de kommer mellom 4 og 9 om kvelden, dvs du må holde deg hjemme til de kommer.

Lenke til kommentar

Synes leveringstiden er litt drøy, hvorfor er det slik?

 

 

Leveringstiden er et resultat av at alle maskiner er bygd etter kundens spesifikasjoner. Etter at de er produsert, skal de testes, pakkes og sendes med bil fra Irland til Norge. Når de kommer til Norge blir de sendt med budbil hjem til deg. Dette tar i gjennomsnitt to uker, fra vi har registrert betalingen, til du har maskina hos deg.

 

 

Hvorfor er de nødt til å ha forskuddsbetaling? ,

 

 

Etter et par år med falske sjekker, sjekker uten dekning, forfalskede bankkvitteringer og ubetalte fakturaer fikk Dell nok, og innførte forskuddsbetaling for privatpersoner, nystartede bedrifter og bedrifter med svak økonomi. Som vanlig ødelegger noen idioter for alle andre...

 

 

Hva skjer hvis prisen på et produkt endrer seg drastisk under leveringstiden? Gir de kunden noen form for prisgaranti slik at man kan få tilbake penger? (Man kan jo i prinsippet benytte angrefristloven, men så må man jo vente *******s lenge på en ny bestilling..)

 

 

Dell opererer ikke med prisgarantier, men man kan vel, som du skriver, velge å returnere maskina si innenfor angrefristlovens bestemmelser. Det kan jo hende at selgeren din blir litt vanskelig å ha med å gjøre hvis du kommer og vil bestille en ny maskin samme dag, men hvis du kan leve uten maskin i mellomtiden, kan det kanskje være verdt et forsøk?

 

 

Til sist lurer jeg på dette:

 

Hvorfor ender man opp med FORSKJELLIG pris på SAMME maskin avhengig av hvilken "ferdigdefinert" modell man tar utgangspunkt i? Prisen kan ofte variere med tusner.. (Mange starter med å definere maskinen fra "scratch" og ender opp med et langt dyrere alternativ enn de burde..)

 

(Vil kalle dette å lure kunder og setter spm ved om dette i hele tatt er lov...)

 

 

Fordi at Dell setter opp to-tre standardpakker hver måned. Disse pakkene er billigere om man tar standarmaskiner og oppgraderer disse, noe de fleste som har handlet med Dell vet. Dersom du aldri har handlet hos Dell vil jeg faktisk anbefale deg å ringe. Selgerne er mer enn villige til å finne riktig løsning sammen med deg.

 

Synd om noen synes det er lureri, men det er altså ingen som hindrer en kunde i å sjekke ulike maskiner og konfigurasjoner før man trykker "Bestill". Jeg er også rimelig sikker på at dette er lovlig, når du går på butikken og handler kan du sikker kjøpe tre paprika i løsvekt for sju kroner stykket, altså 21 kroner totalt, eller en trepakning på tilbud for 15. Ditt valg...

Lenke til kommentar

Takker for bra svar! :smile:

 

Forskjellen i pris har blitt noe mindre nå som "standardpakkene" som du beskriver tar utgangspunkt i samme prosessor, men det er fortsatt en del kroner å spare på å finne akkurat riktig standardpakke og oppgradere akkurat den.. (for en liten stund siden var det også mulig å velge bort det du ikke trengte, og da kunne prisforskjellen bli ganske enorm...)hadde kanskje vært en ide å opplyse om dette på sidene? Jeg brukte en god stund før jeg fant det ut..

 

En kamerat av meg som bestlite seg en i8200 avbestilte den og bestilte på nytt da jeg fant ut dette... Han kjøpte en maskin til 27 000,- og fikk med 2 Ghz i stedet for 1,8 , 60 Gb HD istedet for 30, den beste skjermen istedet for en som var 2 hakk dårligere og en bedre combo-drive.. til samme pris!!!

Er ganske mange tusen vi snakker om her ja...

 

Forstår hva du mener med paprika-forklaringen din, men det blir ikke akkurat på samme måten, pris på varer er som regel kalkulert i forhold til innkjøpspris; for en butikk er det kanskje billigere å kjøpe inn disse 3 pk. (er antakeligvis derfor de gidder å selge dem og ikke bare har løsvekt...)(dessuten er det jo ikke noen kvantumsrabatt det er snakk om her...) Hos Dell tviler jeg på at kostnaden blir noe større dersom kunden benytter forskjellige fremgangsmåter.. De sender antakeligvis en liste med specs til de som skrur den sammen, og dette gir like kostnader uansett...

 

(Rett meg gjerne hvis dette er feil...)

 

Altså: Dell tjener grovt på et litt avansert bestillingssystem hvor mange kunder tar den enkleste og dyreste utveien...

 

Du sier at Dell ikke kan noe for at kundene ikke setter sammen ulike maskiner og sammenligner prisen, men det er jo ikke snakk om ulike maskiner, vi snakker SAMME MASKIN med SAMME KOMPONENTER! Hva er poenget om man må skreddersy maskinen flere ganger?

 

Hvis man setter sammen en maskin med akkurat de specsene man ønsker burde man kunne ta det for gitt at man får den beste prisen og ikke behøver å sette sammen nøyaktig samme maskin på nytt, bare på en annen måte...

 

____________

PIII 500

512 MB RAM

GeForce 3 Ti 200, 128MB

80 + 13 GB HD

Win XP Pro

:sad:

 

[ Denne Melding var redigert av: cyberpet på 2002-10-08 17:56 ]

Lenke til kommentar

Som jeg skrev tidligere, det offisielle svaret må du be Dell komme med, men siden jeg har kastet meg inn i denne diskusjonen får jeg vel prøve å svare videre.

 

 

Forstår hva du mener med paprika-forklaringen din, men det blir ikke akkurat på samme måten, pris på varer er som regel kalkulert i forhold til innkjøpspris; for en butikk er det kanskje billigere å kjøpe inn disse 3 pk. (er antakeligvis derfor de gidder å selge dem og ikke bare har løsvekt...)(dessuten er det jo ikke noen kvantumsrabatt det er snakk om her...) Hos Dell tviler jeg på at kostnaden blir noe større dersom kunden benytter forskjellige fremgangsmåter.. De sender antakeligvis en liste med specs til de som skrur den sammen, og dette gir like kostnader uansett...

 

(Rett meg gjerne hvis dette er feil...)

 

 

OK, glem paprikaene, siden vi snakker om skreddersøm kan du ta en dress i stedet. Du kan komponere din egen dress, med jakke, bukse, skjorte og slips, eller velge en standardpakke til lavere totalpris. Det er ikke snakk om kvantumsrabatt, det handler mer om logistikk:

 

Når Dell i Europa bestiller deler til ca. 17000 maskiner hver dag får vi selvfølgelig hyggelige rabatter, men siden vi må planlegge disse innkjøpene relativt nøye er det en fordel for oss om folk holder seg til standardpakkene.

 

 

Altså: Dell tjener grovt på et litt avansert bestillingssystem hvor mange kunder tar den enkleste og dyreste utveien...

 

 

Det er nok ikke et så stort problem som du vil ha det til, da hadde vi helt sikkert fåttt høre det. Dersom du er i tvil om noe, ring Dell og få hjelp. (Det er mulig de tellerskrittene gir bra avkastning!)

 

 

Du sier at Dell ikke kan noe for at kundene ikke setter sammen ulike maskiner og sammenligner prisen, men det er jo ikke snakk om ulike maskiner, vi snakker SAMME MASKIN med SAMME KOMPONENTER! Hva er poenget om man må skreddersy maskinen flere ganger?

 

Hvis man setter sammen en maskin med akkurat de specsene man ønsker burde man kunne ta det for gitt at man får den beste prisen og ikke behøver å sette sammen nøyaktig samme maskin på nytt, bare på en annen måte...

 

 

Dell kan jo ikke vite om du skreddersyr din maskin slik at den blir nøyaktig lik pakketilbudene vi kjører, så den eneste løsningen jeg kan se på dette er at Dell fjerner pakketilbudene på mer oppgraderte systemer. Men så lenge vi KAN gi bedre pris på spesielle konfigurasjoner vil vi nok fortsatt gjøre det. Om ikke annet setter det grå hår i hodet på konkurrentene våre :smile:

 

Hvis det blir så mange pakker at KUNDENE blir forvirret er det imidlertid ikke så positivt - Dell lever tross alt av å ha fornøyde kunder, så jeg skal sjekke med de som sitter på webdesignet om det kan legges inn en "bruksanvisning" for nye kunder.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt problemet, tilbudspakkene kommer jo i den månedlige DELL reklamen. Det var slik jeg fant min, helt ryddig og greit. Til hver maskin står det dessuten(i reklame saken) en nøkkel du kan skrive inn på hjemmesiden og få opp akkurat det tilbudet.

 

Det er jo ikke veldig mye arbeid å sjekke "recommended systems" heller da? Dvs før du bygger din egen, de anbefaler dem jo tross alt. Jeg synes heller ikke det er noe poeng å klage over disse tilbudspakkene, det burde ikke være så vanskelig å forstå hvorfor det er enklere for Dell å putte sammen slike enn en du setter opp selv.

Lenke til kommentar

Hmm.. jeg begynner bedre å forstå hva du mener DellDude, ble bare litt sjokkert da kameraten min handlet og jeg så hvor mye penger forskjellen kan utgjøre...og det er jo bare fint på et vis :smile: men litt kjipt for de som velger "Konfigurer selv..." og finner det ut senere... er det virkelig så få som har poengtert dette? Er jo kjekt å vite at dette valget er dyrere før man bestiller noe...

 

(Er fler som har nevnt dette her på barbara også når noen har lagt ut specsene sine på et Dell system, som de har satt sammen, uten å vite om at de ferdigdefinerte "tilbudene" er mye billigere...)

 

Du kan ikke nekte for at en del kunder nok lever videre lykkelig uvitende om at de har betalt mange tusen mer enn de burde...?

 

Jeg forsto heller ikke med en gang at det dere refererer til som Anbefalte systemer eller Standard-pakker nødvendigvis var langt billigere tilbud....dette står det absolutt ingen ting om på nettsidene som jeg kan se...mulig jeg bare er litt treig da..

 

Var ikke meningen å lage noe stort rabalder, var bare litt mye jeg hadde på hjertet og lurte på... er jo ikke vanskelig å se at systemet fungerer bra for dere :smile: er ikke akkurat så lett for meg å få endret på noe...har mer til hensikt å opplyse de som kanskje ikke har satt seg så bra inn i systemet... Kan jo ikke nekte for at det er noen feller å gå i?

 

Min konklusjon:

 

Hvis det som du sier er en fordel for Dell at så mange som mulig velger standardpakkene, synes jeg ikke det blir lagt særlig stor vekt på det på internettsidene... Hvis du kan si deg enig i det tror jeg vi stort sett er enige og har fått oppklart det meste..

 

Til Kindings:

 

Synes Dells bestillingssider er helt topp med kjempebra tilbud nå som jeg har satt meg skikkelig inn i det, og jeg er visst ikke av de heldige som får DELLs brosjyre hver gang (Mulig reklamebudet er av den slappe typen eller noe...) Dessuten står det ingenting om på nettsidene at det er snakk om tilbud, behøver jo ikke nødvendigvis være billigere selvom selgeren anbefaler noe...

 

[ Denne Melding var redigert av: cyberpet på 2002-10-09 01:43 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...