Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bruke andres nett. Lurt? Kryptering


Anbefalte innlegg

Nettbankkommunikasjon er kryptert. Ganske trygt over åpne nett om du ikke har mye virus på din PC...

 

Hva gjør du i det tilfellet eieren av nettet setter opp sin egen DNS-server og forfalskede rotsertifikater?

6094501[/snapback]

Ble litt nysgjerrig her, men jeg stusser over følgende: Ville du ha akseptert et falskt rotsertifikat sånn helt uten videre?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva gjør du i det tilfellet eieren av nettet setter opp sin egen DNS-server og forfalskede rotsertifikater?

6094501[/snapback]

Det er selvfølgelig et problem. Enkelte brukere vil kunne trykke OK på et not trusted sertifikat, og muligheten for en "honning-krukke" (eller hva et åpent nett med falsk dns heter på norsk) er forsåvidt tilstede. Jeg anser sjansen for mikroskopisk, og man kan vel bruke en ekstern dns man stoler på i stedet for gateway.

 

JohnDoe: Jeg har intrykk av at når jeg slår av simpel fildeling i Folder Options så møtes ethvert accessforsøk med en passord-prompt (Oppdatert WinXP pro). Om en ikke har jobb eller hjemmenettverk å ta hensyn til, kan en jo i stedet bare sperre dette i firewall (file and printer sharing)

post-3875-1147622989_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Nettbankkommunikasjon er kryptert. Ganske trygt over åpne nett om du ikke har mye virus på din PC...

 

Hva gjør du i det tilfellet eieren av nettet setter opp sin egen DNS-server og forfalskede rotsertifikater?

6094501[/snapback]

Ble litt nysgjerrig her, men jeg stusser over følgende: Ville du ha akseptert et falskt rotsertifikat sånn helt uten videre?

6100222[/snapback]

 

Og hvordan hadde du tenkt til å oppdage at rotsertifikatet er falskt?

Lenke til kommentar

Så lenge man ikke deler noen filer i windows, vil det ikke være noen forskjell på enkel og avansert fildeling. Forskjellen er at med enkel så deler du til gud og hvermann, mens med avansert fildeling så må du angi tilganger og passord. Dette er for de aller fleste unødvendig siden man stort sett bruker windows shares til å dele ting man ønsker å dele med omverdenen. Musikk, filmer, spill (da mener jeg selvsagt at jeg deler musikk mellom stasjonær og laptop slik at de alltid er synkroniserte, film og spill er også bare "bilder" av mine originale).

 

Når man ikke deler noe får man etter mine erfaringer opp en passord forespørsel. Home edition skal jeg ikke uttale meg om, siden jeg holder meg -milevis- unna slikt tøv :ermm:

Lenke til kommentar
Nettbankkommunikasjon er kryptert. Ganske trygt over åpne nett om du ikke har mye virus på din PC...

 

Hva gjør du i det tilfellet eieren av nettet setter opp sin egen DNS-server og forfalskede rotsertifikater?

6094501[/snapback]

Ble litt nysgjerrig her, men jeg stusser over følgende: Ville du ha akseptert et falskt rotsertifikat sånn helt uten videre?

6100222[/snapback]

 

Og hvordan hadde du tenkt til å oppdage at rotsertifikatet er falskt?

6102644[/snapback]

Hmm, ja du har nok rett. Rotsertifikater er ikke ment å bli verifisert, man får jo først et rotsertifikat fra Skandiabanken før man henter sitt personlige. Tipper da at eneste måten å unngå det på er å sørge for at rotsertifikatet allerede er installert (eller man bruker de som følger med browseren) før man gjør noe som helst annet.
Lenke til kommentar
JohnDoe: Jeg har intrykk av at når jeg slår av simpel fildeling i Folder Options så møtes ethvert accessforsøk med en passord-prompt (Oppdatert WinXP pro). Om en ikke har jobb eller hjemmenettverk å ta hensyn til, kan en jo i stedet bare sperre dette i firewall (file and printer sharing)

Jeg tror ikke det har noe med om avansert er aktivert eller ikke, men heller med om guest er deaktivert og hvilke security policies som er satt på din maskin. Og uansett så "er du der" om naboen kjører \\ip med mindre du stopper "server" servicen.

(En brannmur som Sygate personal er også en mulighet for å stoppe nettverksdelingtrafikk)

Lenke til kommentar
Han kan se du er inne på hans nett hvis han vil ja. Og alt du sender gjennom en ukryptert tunnell er leselig for andre (som har litt kunnskaper om det).

6086740[/snapback]

 

Kan bekrefte dette da jeg har et slikt oppsett. :innocent: Passord til e-post, ftp kontoer og ymse webside-innlogginger er ting jeg har snappet opp.

 

 

Skal du snylte benytt kryptert trafikk SSL/TSL/HTTPS :whistle:

Lenke til kommentar

Men....

Dersom man ikke har innebygget nettverkskort, men et separat Belkin nettverkskort som man setter inn i maskinen....

(Jeg gjør det)...

Så er det slik at jeg får inn en del usikrede nettverk avhengig av hvor jeg er i huset.

 

Kan jeg sette en antenne på taket (som en slags link / forsterker ) for så å få inn disse usikrede nettverkene bedre ?

 

Hva trenger jeg så eksakt av utstyr for en slik forsterkning ?

Reiser en del og ønsker å ta med meg et slikt "forsterker-system" med meg...

Lenke til kommentar

Jo, det kan det, og det er det.

 

Du får ikke lov til å gå inn naboens dør siden den er i samme oppgang som deg, selv om han ikke har låst døra.

 

Når det er sagt er det en klar og gyldig antakelse at de som ikke er i stand til å sikre sitt trådløse nettverk med minimalt av trådløs kryptering, i aller enkleste fall skjult SSID, er høyst sannsynligvis ikke i stand til å merke/sjekke at uvedkomne er koblet til deres trådløse ruter/AP.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

:w00t:

D-Link har en Range Extender. Den er ment å skulle fungere mot alt av 11b- og 11g-nettverk, trenger ikke WDS.

 

Les mer HER. Det er i alle fall den enkleste løsningen jeg har sett for de som får litt for dårlig signal.

6112133[/snapback]

 

:w00t:

Så flott da ! :thumbup:

Men funker denne da som forsterker av de synbare nettverk som jeg kan få inn rundt meg - uten at jeg trenger å legge inn noen IP-adresser og slikt for å få "lånt" litt båndbredde ?

 

:hmm::innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...