Gå til innhold

Blir Live-funksjonen til PS3 virkelig gratis?

Anbefalte innlegg

Ja det er det mange som lurer på. Først vil jeg presisere at jeg håper inderlig at det blir gratis, for da følger kanskje MS etter :)

Jeg vil sitere Mr. Moore i et intervju med gamesindustry.biz:

Does Sony's announcement that they won't charge a subscription fee on their online service put pressure on you to follow suit on Live?

Well, on Xbox Live Silver you can do anything except play multiplayer. What Sony has actually announced is that they're pushing the emphasis to the publishers to figure out what they want to charge. They have said, "we're not going to charge you" - but if you truly believe that the publishers are going to build data centres, build user interfaces, network stacks, run bandwidth costs, egress costs, do compatibility with every provider around the world... For free?

Det høres rart ut hvis det blir gratis, men jeg håper det.

Les hele det interessante intervjuet

Endret av Dinsdale
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, hvis den blir gratis kan man jo kanskje spørre seg om hvor god den blir. Alle vil vel være enig med meg og si at nettverksadapteren er noe av det mest ubrukelige jeg har kjøpt til ps2`en min. Nettop på grunn av de dårlige mulighetene online.

Men jeg har faktisk et vagt minne av Thawk4 eller noe som hadde en ganske god Gamespy online interface.

Lenke til kommentar

Når du hører en uttalelse fra Sony så bør man tenke på den minst to ganger før man går i taket, Peter Moore dro frem akkurat det riktige angående hva Sony sa "We're not going to charge you"....og det er typiske Sony uttalelser som kan og burde følges av et "men" hvis det var et, men ofte så utelater Sony å nevne slike uvesentlige detaljer. Det kan godt hende at hver enkelt utgiver blir satt til å bestemme hva man skal betale for å spille.

Lenke til kommentar

Kan ikkje tenke meg at dette vil bli gratis, det er dyrt å oppretthalde ein server og ikkje minst eit par hundre. Alle MMORPG har månadsavgift, så at Sony Live ikkje får dette stiller eg meg tvilande til, korleis skal dei finansiere kostnadene ellers?

Tar det med ei klype salt, men hadde ikkje hatt noko imot at det er gratis.

Lenke til kommentar

Det er i alle fall lite realistisk å tro at en skal kunne laste ned hva en vil på Singstar Live.

Kan banne på at der må en betaler for hver låt en laster, og kanskje det kommer en og annen bonuslåt.

Derfor vil jeg også tro at de kommer til å ta betalt for andre ting innen Sony Live, som ekstra biler, karakterer, kart og baner.

Men det er godt mulig at selve onlinespillingen blir gratis. Kanskje reklamefinansiert.

(Er jo plass til mye reklame når en ser seg om rundt på Xbox Live)

Lenke til kommentar

Det går jo klart frem at Sony ikke vil kreve penger fra publisherne for den grunnleggende funksjonaliteten (men så spørs det hva som ligger i det).

Man kan heller ikke sammenligne med PC-verdenen der mange spill er 'gratis' å spille online. 'Gratis' i betydningen at noen andre veldig ofte faktisk betaler for serveren man spiller gratis på. Andelen servere o.l. som utvikleren selv har i drift er minimalt i forhold til totalen i PC-verdenen, uten ildsjeler og klaner som gladelig spytter i penger for å ha en egen server (som de deler med andre når det ikke er klanmatcher o.l.) hadde online-spilling på PC neppe vært 'gratis'.

Når det gjelder konsoll må utvikleren faktisk ha servere til å dekke *alles* spilling - jeg tviler sterkt på at Sony tillater at private setter opp sine egne servere i PS3-nettverket. Det kan bli en betydelig kostnad for de mest populære spillene hvis utvikleren må dekke serverdrift - med 32 spillere pr. server og f.eks. 96.000 spillere online samtidig så krever dette f.eks. 3000 servere...

Endret av Doogle
Lenke til kommentar

Tja Nintendo har jo solgt 16 millioner DS og tilbyr gratis onlinetjeneste for Metroid, Mariokart, Tetris og Animal Crossing så langt...

Er ikke sikkert kostandene behøver å bli enorme, hvis det bare er snakk om utveksling av mindre datapakker snarere enn å opprettholde hele verdener på en serverpark...

Lenke til kommentar
Kan ikkje tenke meg at dette vil bli gratis, det er dyrt å oppretthalde ein server og ikkje minst eit par hundre. Alle MMORPG har månadsavgift, så at Sony Live ikkje får dette stiller eg meg tvilande til, korleis skal dei finansiere kostnadene ellers?

Tar det med ei klype salt, men hadde ikkje hatt noko imot at det er gratis.

6086971[/snapback]

Xbox live er en serverfarm bestående av servere, lagring etc etc kostende 2 milliarder dollar i ren hardwarekostnad. på det kommer administrasjon og vedlikehold, linjer, lokaler etc etc etc

Sony har ikke råd til å tilby noe sånt gratis.

Lenke til kommentar

Hepp,

Jeg må rødmende innrømme at jeg ikke husker eksakt hvor jeg så 2mrd-tallet, men her er en link

http://www.engadget.com/2005/12/12/touring...box-facilities/

Et lite bilde der fra testsenteret, 350+ servere bare for testing/debugging.

Microsoft holder korta rimelig tett til brystet, og hvor Xbox Live NOC (Network Operating Center) befinner seg, er hemmelig (men bildet i artikkelen avslører vel en del om hardware...). Større deler av tjenesten er distribuert rundt omkring i verden.

og blablabla, ble mye prat dette her :)

Poenget er -

Sony online gratis = crap

Kvalitets- Sony online = ikke gratis

Endret av xstian
Lenke til kommentar

Xbox Live 'sentralene' er vel 4 datasentre såvidt jeg husker; 2 i USA, 1 i London og 1 i Tokyo, hver av dem med ansvar for 'sin' del av verden.

I tillegg så synces jo disse opp mot hverandre kontinuerlig for å holde statistikk/resultatlister på verdensbasis oppdatert.

Endret av Doogle
Lenke til kommentar
Ja, hvis den blir gratis kan man jo kanskje spørre seg om hvor god den blir. Alle vil vel være enig med meg og si at nettverksadapteren er noe av det mest ubrukelige jeg har kjøpt til ps2`en min. Nettop på grunn av de dårlige mulighetene online.

Men jeg har faktisk et vagt minne av Thawk4 eller noe som hadde en ganske god Gamespy online interface.

6086578[/snapback]

Ps2 har en meget bra online støtte. Den er gratis og serverne kommer an på spillene. Tony Hawk og slikt hadde helt crappy server muligheter og annet stæsj. Men ser du f.eks på SOCOM serien så ser du noe helt annet. Egen server for Norge(SOCOM 2) og EU(SOCOM 3) og du har:

- Rankingsystem

- Ladders

- forum

- Clan options

- Mailing til medlemmer

- Friendslist

- Challenges

Lenke til kommentar

For å si det slik; Eg velger å betale en liten slump med penger for en god og stabil online-tjenste,istede for å få en gratis tjeneste som gå på halv 8 heile tia :)

XLive er overhodet ikkje noe dyrt,iforhold til det du får igjen syns eg.Men om Sony klakker en kanon tjeneste i bordet,som er gratis i tillegg,skal de få ros.

Lenke til kommentar
XLive er overhodet ikkje noe dyrt,iforhold til det du får igjen syns eg.Men om Sony klakker en kanon tjeneste i bordet,som er gratis i tillegg,skal de få ros.

6089889[/snapback]

Og det vil dessuten være svært gunstig for oss xbox eiere siden dette vil tvinge Microsoft til å gjøre det samme(eller noe tilnærmet)

Lenke til kommentar

6089889[/snapback]

Og det vil dessuten være svært gunstig for oss xbox eiere siden dette vil tvinge Microsoft til å gjøre det samme(eller noe tilnærmet)

6089958[/snapback]

Så absolutt :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...