Atypic Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Hei. Har i lang tid slitt meg tårevåt med min mor sin WinXP boks, som ser ut til å ta kvelden både titt og ofte. Det er en kombinasjon av mye brukerfeil og mye generell windowstull. Dette er vanskelig å fikse over telefon. Jeg vurderer nå å flytte henne over på en eller annen linuxdistro. nege gang jeg er hjemme, men lurer litt på hva jeg skal velge. Jeg bruker WinXP selv og kommer aldri til å bytte til *nix, men kjører FreeBSD på serverene mine, så jeg er generelt kjent med *nix-like systemer. Har dere noen forslag? Maskinen det er snakk om er en maskin satt sammen av mine "gamle" komponenter, en amd64 3500+ med 1024MB RAM og jeg mener det skal sitte en 250 GB HDD i. Skjermkortet er et Geforce 3..something. Nettverkskort er en integrert sak på hovedkortet, et MSI..noe. At any rate, regner ikke med det er store driverproblemer til linux lenger (sist jeg holdt på med det var 8 år siden). Hva velger man? Lenke til kommentar
wil Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 (endret) For det første: Du holdt ikke på med AMD64 3500+ og 1024 MB Ram for 8 år siden. Det tror jeg ikke no på. Nå til saken: Er det de komponentene der du skal sette sammen til en Linux maskin? Hvis ja så er det hipp som happ hva du velger. Hvis du setter opp Linuxen bra og nogenlunde forstårlig til henne, så vil hun ikke merke så mye forskjell uannsett hvilken Linux hun skulle prøvd. Må ærlig innrømme at jeg ikke har noe særlig erfaring med noen annen Linux enn Slackware. Jeg kjører den selv på laptopen min i dualboot med Windows 2000. Hva skal vi si om Slackware da tro? Installasjonen går som regel greit. Du må partisjonere disken selv under installasjonen. Ordne /, /home, /swap partisjoner. Det er bare det du trenger, men hvis du skal bruke så stor disk som 250 GB vil jeg anbefalt å ha en ekstra disk som er litt større enn de andre. Dvs. at du har 4 partisjoner på Linux. Det er f. eks bare tull å ha 250 GB til / partisjonen. Men det bestemmer du så klart selv. Så må du opprette og formatere partisjonene du har laga. Det finner du i menyen når du er ferdig med å partisjonere disken. Når du har lagt til og formatert partisjonene er du egentlig i gang. Ta en full install og det er det liksom. Du får alt i Slackware: Spill Officepakke (Anbefaler istede OpenOffice) Du får multimedia Spiller Mp3 spiller (Jeg holder en knapp på XMMS) Nettleser (Da har du som standard Kopete tror jeg den heter, også har du Mozilla og Mozilla Firefox som standard. Jeg ville anbefalt deg å installere Opera istede, da denne er bedre synes jeg. Det er noen av programmene du får med. Har god erfaring med Slackware selv, men det kan bli litt trøbbel noen ganger. Bare å lese det så finner du ut av det. Som standard Window Manager bruker Slackware KDE 3.4.2 Vil du derimot ha noe som er enkelt å greit å sette opp og ikke gidder å konfiguere så mye etter installasjon, kan du jo se på Fedora. Installasjonen til Fedora er ganske så enkel. Det er enklere enn XP sin, også ser den finere ut. (Skakke så mye til det da ) Du kan velge å gjøre det slik at Fedora partisjonere disken selv. Dette er jo ganske så enkelt. Du kan også velge å lage partisjonene selv som i Slackware. Jeg tror ikke at du skal trenge å konfiguere så mye etter installasjonen til Fedora. Jeg tror det meste skal være Out-Of-Box. Men er ikke sikker da jeg ikke kjører Fedora selv. Bare å prøve det. Som standard Window Manager bruker Fedora GNOME. Ubuntu: Ja, dette er en vinner blant nybegynnere. Skjønner ikke helt hvorfor, men uannsett. Installasjonen er enkel. Like enkel (ja kanskje enklere) enn Fedora sin installasjon. (Jeg synes no den var vanskelig jeg da ) Jeg bruker ikke Ubuntu heller så jeg husker ikke gangen i Ubuntu installasjonen mer, men den er uannsett ganske enkel. Der også er veldig mye Out-Of-Box etter installasjonen. Som standard Window Manager bruker Ubuntu GNOME. Lykke til med Linux. Endret 12. mai 2006 av wil Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Hei! Jeg vil anbefale Ubuntu, siden jeg liker den veldig godt, den er liten og den er brukervennlig. Du får også 32bits- og 64bits-versjon av den. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 (endret) Hei og hopp! Til din mor vil nok Ubuntu, (Open)SUSE eller Mandriva være fine alternativer kan jeg tenke meg. Driverproblemer vil du nok ikke oppleve, nei, og med litt innsikt(som du allerede høres ut til å ha litt av) og Google ved din side bør det ikke by på noen problemer. Du bør vel sette deg litt godt inn i dette selv først, slik at du fortsatt kan gi noe telefonsupport, og i tillegg kan du jo kjøre SSH og evt. VNC på maskinen slik at det blir lett å fjernhjelpe og -fikse. Edit: Og ikke hør på wil, han kjører utdatert software og sier mye rart basert på sped innsikt. Husk at dersom det er Ubuntu eller Fedora du legger inn(evt. andre, jeg er ikke sikker) er du nødt til å legge inn proprietære/patentbeskyttede codecs i etterkant(det inkluderer støtte for mp3). Endret 12. mai 2006 av comicz Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Ja. Ubuntu eller fedora (eller kansje, kansje SuSE - lenge siden jeg har vært borti den). Pass på å ha SSH åpent ut så du kan "ta kontakt". Så er det bare å smelle inn mp3-kodeker, mplayer(plug-in), flash, og java. Ta en titt på fedorafaq.org Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 (endret) brenn en live-cd av Ubuntu og test .. så kan de se hvordan ting (driver-støtte o.l.) blir uten å måtte gjennomføre selve installeringen Endret 12. mai 2006 av dayslepr Lenke til kommentar
wil Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Nånei. Jeg kjører ikke mye utdatert programvare nei. Tull og Tøys. Tror ikke du har peil på Slackware jeg comicz. Høres ikke sånn ut iallefall. Riktignok har Slackware en utdatert Kernel som heter 2.4.31, men dette går det fint an å rette på. Så jeg ser ikke helt problemet i å kjøre Slackware. At det er litt stress å sette opp er riktig. Kanskje det var det du mente comicz? Det med at du kanskje ikke liker Slackware kan ikke jeg noe for. Må nesten få like hva jeg vil da uten at folk liksom skal si at jeg snakker bare tull. Det bli for dumt. Så ærlig talt tror jeg det er du, comicz som snakker tull her å ikke jeg. Høres ikke ut som at du har vært borti Slackware i det hele tatt. Som da flere har sagt her, så kan nok Ubuntu og Fedora være noe. Lenke til kommentar
Del Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 (endret) Tror nok det går greit å sette opp Ubuntu til moren din, live CD test er en god ting, da burde du finne ut om alt funker "out of the box". kyrsjo, mp3 plug-in følger Ubuntu vettu, ikke noen overnervøse amrikanere der.. Regn med at det vil ta tid å sette opp alt, går fort noen kvelder, men du får igjen for det siden. Jeg satte opp min mor med knoppix for noen år siden, men fant ut at det ikke var egnet for langvarig HD-install, og skiftet over til Debian (etter det har jeg hatt null vedlikehold av installasjonen, herlig, men så vet hun ikke rotpassord heller). Jeg la inn nvidia driver, og anbefaler deg å gjøre det samme, om ikke annet så for billedkvalitetens skyld (skal du spille DVD må du ha det). Foretrekker personlig Xine fremfor mplayer, men plug-in til nettleser er jo en kjekk ting. Anbefaler også å legge inn microsoft fonter, å pynte skrivebordet litt, det gjorde underverker for min mor. Rart med det når de er vant til MS. Så kommer du bare tilbake hit når du vil ha innspill underveis. Endret 12. mai 2006 av Del Lenke til kommentar
comicz Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Nånei. Jeg kjører ikke mye utdatert programvare nei. Tull og Tøys. Tror ikke du har peil på Slackware jeg comicz. Høres ikke sånn ut iallefall. Riktignok har Slackware en utdatert Kernel som heter 2.4.31, men dette går det fint an å rette på. Så jeg ser ikke helt problemet i å kjøre Slackware. At det er litt stress å sette opp er riktig. Kanskje det var det du mente comicz? Det med at du kanskje ikke liker Slackware kan ikke jeg noe for. Må nesten få like hva jeg vil da uten at folk liksom skal si at jeg snakker bare tull. Det bli for dumt. Så ærlig talt tror jeg det er du, comicz som snakker tull her å ikke jeg. Høres ikke ut som at du har vært borti Slackware i det hele tatt. Som da flere har sagt her, så kan nok Ubuntu og Fedora være noe. 6090318[/snapback] Slackware var min første distro *mimre* Slack er da på ingen måte vanskelig å sette opp riktig? I dine øyne kanskje, men ikke i mine. Du sier selv at du ikke har særlig erfaring med annet enn Slackware. Selv har jeg erfaring med Slackware, Arch Linux, Debian, Ubuntu og Gentoo, i tillegg til noe OpenBSD og FreeBSD. Jeg kompilerer kjerner på egen hånd uten å måtte spørre her om hjelp, og synes ikke det er stress å måtte gå fra 2.4 akkurat. Jeg har ingen verdens ting i mot Slackware, jeg har aldri angrepet det. Jeg sier at mye av det du skriver tilsier at din innsikt er sped, og at mye av dine anbefalinger, årsaksutgreiinger og påstander ikke akkurat har direkte fast grunn under seg. Test mer software og les mer om forskjellige alternativer, så har du mer å legge til grunne for dine anbefalinger Hvorfor holder du en knapp på XMMS? XMMS er gammelt og GTK+1.2-basert. Jeg vil høre dine argumenter for ikke å bruke beep-media-player, amarok, banshee, rhythmbox, xffmedia, cplay,mpd(+FE) osv. fremfor xmms. Forøvrig kunne du f.eks. tatt deg de 2 sekundene det tar å finne ut at Kopete ikke er en nettleser, men en IM-klient. Jeg kjører ikke KDE, og har ikke gjort det siden mine første måneder med GNU/Linux, men er allikevel klar over hva slags programvare Kopete(som jeg selv aldri har brukt) er, og at nettleseren du egentlig var ute etter heter Konqueror. Det jeg foreslår er altså at du bruker Internett til mer til anskaffelse av GNU/Linux-informasjon enn du per i dag gjør før du "holder en knapp" på det ene og det andre, da dette uttrykket for mange vil signalisere at du innehar erfaring/kunnskap om opptil flere andre alternativer. Ha en fortsatt god natt Lenke til kommentar
wil Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Jeg, så at det å Kopete var en IM-Klient ja. Sorry. Men nei, jeg bruker ikke Kopete. Bruker heller ikke Mozilla eller noen av nettleserne i Slackware. Og hvordan du kan vite at jeg bruker XMMS som mp3 spiller skjønner jeg ikke. Har ikke sagt noen plass om det. Riktignok er det sant at jeg gjør det. Bruker XMMS som mp3 spiller. Hvorfor? Jo, fordi jeg ikke har gidda å bytte enda. Jeg spør heller aldri om hjelp til å rekompilere kjernen. Har gjort det opp til flere ganger selv. Det med at du ikke bruker KDE får være opp til deg. Det kan ikke jeg noe for. Ser ikke på deg som noen mer proff av den grunn. Bare sånn at du har fått det inn også, så har jeg ordna det meste i Slackware nå. Kan nok være litt paranoid når jeg sier at jeg faktisk har Antivirus i Slackware også, men det får bare være. Det er en trygghet å ha det enkelt å greit. Kommer nok til å bytte mer programvare etterhvert, men har hverken noe særlig tid eller harddiskplass til å teste software i Slackware for øyeblikket. Forresten. Så du noen plass at jeg anbefalte programvare i postene mine i denne tråden. en ting til comicz: Jeg sa ikke at jeg synes det var stress å sette opp Slackware, men det kan være det for noen. Slackware er jo ikke noen nybegynner distro akkurat. Selv leste jeg ikke noe manual for Slackware før jeg faktisk begynte med den. Jeg fant ut at Slackware var det beste valget for meg. Noe har nok kommet litt skeift ut her, men tror du setter det litt for mye på spissen comicz. Er ikke så veldig mye av det du har sagt her som faktisk er sant. Har mer erfaring med Linux enn du tror. En annen ting som kan være en fordel er å ikke begynne alt for vanskelig til å begynne med. Dvs. at du ikke setter henne til å bruke Fluxbox Blackbox eller andre alternativer. Siden at ho har erfaring med WindowsXP fra før tror jeg nok at hun synes det er bedre og bruke KDE/Gnome. Blir en litt mykere overgang da. Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Hvis hun ikke skal installere programvare og kun benytte seg av det du legger inn så er kanskje Fedora det enkleste, har også en brannmur som installeres og startes som default. Har grafisk installer og det meste man trenger er installert. Ellers så er Ubuntu en veldig god distro. Denne distroen er relativt ny og forbedres raskt Den nye versjonen skal komme ut 1. juni tror jeg, kan være verdt en titt! Neste version kan installeres grafisk via live-CD mens du sitter inne i OS'et. Har det meste av programvare man trenger, men ikke brannmur som installeres og startes som defualt. Mepis er utrolig enklelt, men den sier ikke ifra når det er nye oppdateringer tror jeg. Installeres på samme måte som neste Ubuntu's neste versjon sin live-CD, her er også det meste av programvare med, også antivirus og brannmur, men ingen er starten som default. Denne installerer skjermkortdrivere under installasjon også Jeg tror nok at Freespire kommer til å bli hakket lettere enn både Fedora og Ubuntu. Her skal du ha valget om å kun installere den frie versonen eller også installere proptiære ting og tang. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 (endret) Nå begynner dette å bli litt OT, nedtur. Jeg vet ikke hvorvidt man fortsatt praktiserer regelen om "rett til svar på tiltale" i media, eller i hvilket omfang, men jeg kan vel ikke akkurat la være å svare. Jeg, så at det å Kopete var en IM-Klient ja. Sorry. 6093378[/snapback] Ingen fare. Men nei, jeg bruker ikke Kopete. Bruker heller ikke Mozilla eller noen av nettleserne i Slackware. Og hvordan du kan vite at jeg bruker XMMS som mp3 spiller skjønner jeg ikke. Har ikke sagt noen plass om det. Jaha? wil, vet du hva du selv skriver? Leser du gjennom dine egne poster finner du snart dette: Mp3 spiller (Jeg holder en knapp på XMMS) ...men for all del, jeg har ingen ting i mot at du bruker XMMS. Riktignok er det sant at jeg gjør det. Bruker XMMS som mp3 spiller. Hvorfor? Jo, fordi jeg ikke har gidda å bytte enda. Bytte til hva da, wil? I fare for å gjenta meg selv spør jeg igjen: Hvordan kan du "holde en knapp" på XMMS når du ikke kjenner alternativene? Jeg spør heller aldri om hjelp til å rekompilere kjernen. Har gjort det opp til flere ganger selv. Ja, det er vi alle klar over, det har vært mye snakk om kjerner etter at du kastet deg inn i det for noen uker siden. Forøvrig brukte jeg ikke lang tid på å finne et par eksempler: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=567512 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=576238 Det med at du ikke bruker KDE får være opp til deg. Det kan ikke jeg noe for. Ser ikke på deg som noen mer proff av den grunn. Jeg anser heller ikke meg selv som proff fordi jeg ikke bruker KDE, og har aldri forsøkt å hinte til noe slikt. Det jeg forsøkte å få frem er at jeg, som ikke selv kjører KDE, tydeligvis kjenner den tilgjengelig programvaren bedre enn deg, som faktisk kjører KDE. Bare sånn at du har fått det inn også, så har jeg ordna det meste i Slackware nå. Ja, og det er flott. Jeg vet ikke helt hva du sikter til, men alt fungerer her og. Kan nok være litt paranoid når jeg sier at jeg faktisk har Antivirus i Slackware også, men det får bare være. Det er en trygghet å ha det enkelt å greit. Hvor relevant det er for diskusjonen er jeg ikke riktig sikker på, men du må gjerne være paranoid for min del! Jeg kjører ikke antivirus, men har kanskje bedre kontroll over hva som foregår på maskinen min uansett? Kommer nok til å bytte mer programvare etterhvert, men har hverken noe særlig tid eller harddiskplass til å teste software i Slackware for øyeblikket. Kjiper'n. Godt du har tid og plass til andre ting, som kjernekildekode og kjernekompilering. Forresten. Så du noen plass at jeg anbefalte programvare i postene mine i denne tråden. Ja. en ting til comicz: Jeg sa ikke at jeg synes det var stress å sette opp Slackware, men det kan være det for noen. Slackware er jo ikke noen nybegynner distro akkurat. Selv leste jeg ikke noe manual for Slackware før jeg faktisk begynte med den. Jeg fant ut at Slackware var det beste valget for meg. Det er fint du har funnet din distro. Å uten videre si at Slackware nødvendigvis er den beste distroen for deg blir allikevel litt merkelig i mine øyne med tanke på at du selv sier at du har lite erfaring med annet enn Slack. Og wil, nå skal jeg sitere deg igjen: At det er litt stress å sette opp er riktig. Kanskje det var det du mente comicz? Jeg leste heller ingen manual før jeg begynte med Slack. Slack var en fin nybegynner-distro for min del. Noe har nok kommet litt skeift ut her, men tror du setter det litt for mye på spissen comicz. Er ikke så veldig mye av det du har sagt her som faktisk er sant. Har mer erfaring med Linux enn du tror. Det er mye av det jeg sier som er sant, for jeg baserer i hovedsak mine utsagn på egen erfaring og dine utsagn. Det er fint at du har mer erfaring enn jeg tror, men du vet ikke hvor mye erfaring jeg tror du har :-p En annen ting som kan være en fordel er å ikke begynne alt for vanskelig til å begynne med. Dvs. at du ikke setter henne til å bruke Fluxbox Blackbox eller andre alternativer. Siden at ho har erfaring med WindowsXP fra før tror jeg nok at hun synes det er bedre og bruke KDE/Gnome. Blir en litt mykere overgang da. Kjæresten min, som i utgangspunktet kan tilnærmet null om datamaskiner og programvare, hadde svært få problemer med å bruke OpenBox. KDE/Gnome kan rett nok være en mykere overgang, men du kan også legge inn andre alternativer som f.eks. XPDE. Hva dette hadde med resten av posten å gjøre vet jeg ikke, men det var i alle fall mer relevant for tråden :-) Endret 13. mai 2006 av comicz Lenke til kommentar
wil Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Det er du som gjør dette om til en off topic her. Ikke jeg. Du driver å blander inn ting i tråden som ikke har noe med tråden å gjøre at all. Slutt med det og hold deg til tema, og ikke hold på å snakke om hva jeg kan og ikke kan. Det kan du godt ta på PM, så skal du få svar på det du lurer på. Lenke til kommentar
Solow Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 (endret) For det første: Du holdt ikke på med AMD64 3500+ og 1024 MB Ram for 8 år siden.Det tror jeg ikke no på. Les posten, 8 år siden vedkommende kjørte linux. Setter du opp en ubuntu-maskin og kjører automatix på PC'n til din mor, går det ikke lenge før du selv kaster XP ut av din maskin. Se linker i min signatur. (neste versjon av ubuntu kommer 1. juni) Endret 13. mai 2006 av Solow Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Det er du som gjør dette om til en off topic her. Ikke jeg. For det første: Du holdt ikke på med AMD64 3500+ og 1024 MB Ram for 8 år siden.Det tror jeg ikke no på. Veit ikke hva som er mest off-topic jeg... Lenke til kommentar
salah Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 brenn en live-cd av Ubuntu og test .. så kan de se hvordan ting (driver-støtte o.l.) blir uten å måtte gjennomføre selve installeringen 6089609[/snapback] Ubuntu er garantert best å bruke for nybegynnere eller folk som ikke vil ha en avansert desktop. Installer Ubuntu, Firefox som nettleser og Thunderbird for å sjekke mail, tror nok det er det "gamle" generasjonen bruker mest Lenke til kommentar
Atypic Skrevet 28. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2006 Da var Ubuntu 5.10 på plass, med OpenOffice og litt andre ting og tang som ser ut til å fungere fint. Jeg er svært fornøyd, og det er mor også - for det første er det så vanvittig mye greiere for meg å feilsøke ting nå - jeg har portforwarda ruteren hjemme og satt opp en admin-konto slik at jeg kan fikse ting herifra - "support-telefonen" min har aldri vært så stille før - dersom det er et problem så bare logger jeg meg inn og fikser hva det skulle være - utrolig deilig i forhold til å måtte se for seg hva hun ser på skjermen akkurat nå og prøve å få henne til å trykke på de rette knappene Det var litt klur å få avlært en del vaner (hvor er MSN? Hvor er søk?) - men alt er nå i sin skjønneste orden. Det hender jo jeg får telefoner enda, men alt er så mye lettere å fikse nå. Det sparer tid og det sparer frustrasjon i bøttevis. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 (endret) Installer Ubuntu, og hvis du er litt modig, så tar du 6.06 RC1 Har prøvd den litt, og den ser ut til å funke fint. Etter den er installert, ta add/remove programs, hak av unsupported og commercial, og installer codec pakkene, flash og sun java (bare søk etter codec, macromedia og java). EDIT: RC1 download link: http://se.releases.ubuntu.com/6.06/ Tips : Sett gdm til å automatisk logge inn med bruker Eller sett opp et tema med liste over brukere hvis du vil ha flere kontoer på systemet. Edit2: Oh, du har allerede installert De siste postene ble litt for mye dilldall i, så jeg skippet dem. Lykke til Endret 28. mai 2006 av Terrasque Lenke til kommentar
Palme Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Eller bare ha det slik som det er nå? Hvorfor i alle dager skal han stresse med å installere 6.06 når det ser ut som alt fungerer perfekt? Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 hvorfor ikke bare vente med å installere 6.06 1.juni? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå