Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oppkobling av anlegg i Golf II

Anbefalte innlegg

Har nylig skaffet meg en VW Golf II, har investert sånn smått i anlegg og er usikker på hva som er nødvendig for å passe på at både anlegg og bil kan brukes samtidig. ^^

** Et spørsmål før jeg starter, hva er forskjellen på 2Ohm og 4Ohm? **

Min store frykt er å ende opp med at anlegget tar all strømmen fra batteriet, men siden jeg har null peiling har jeg kommet hit for å søke om hjelp.

jeg har 2 stk usCarvor 2.800 forsterkere:

- 2-kanals effektforsterker med delefilter

- Lavpassfilter 50-250Hz trinnløst justerbart 12dB

- Høypassfilter 120-3kHz trinnløst justerbart 12dB

- Justerbar bassboost 0 – 6 – 12 db

- RMS-effekt @13,8V 4Ohm: 2 x 75W

- RMS-effekt @13,8V 2Ohm: 2 x 125W

- RMS-effekt @13,8V 4Ohm mono: 250W

- Maks effekt @13,8V 4Ohm mono: 500W

- Maks effekt @13,8V 2Ohm mono: 800W

- Signal/støyforhold (A weighed): 90dB

- Powertilkoblinger: Støpt skruterminal for 20mm kabel

- Høyttalertilkoblinger: Støpt skruterminal for 10mm kabel

- THD @ 1KHz, 4Ohm: 0,05%

- Høynivåinngang 5 volt

- RCA-innganger: L/R 100mv – 2v 10kohms

- RCA-utganger: L/R By-pass

Jeg planlegger å bruke dem begge, den ene skal brokobles og brukes til en gammel lørvete 12" sub jeg har hatt stående, og den andre vil brukes til splitte nye 6*9" høytallere som er godt plassert i hatthylla. Suben vil fòres med 250W og 6*9" vil bli fòret med 75W frem til jeg finner ut hva som skjer om jeg bruker 2Ohm. Spørsmålene mine lyder som følger:

1 - Hvordan blir det å strekke alle ledningene?

2 - Hvordan blir det med batteri og dynamo, er det nødvendig å bytte ut noe her?

3 - Det står at det er med delefilter, men trenger jeg annet delefilter for å ende opp med bare bass i SUBen?

Det var rett og slett ikke mer jeg lurte, på forhånd takk til alle som svarer! :w00t:

Mvh. WonderChild

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

å strekke alle ledningene kan bli litt plagsomt,men siden det er en Golf II så tviler jeg påat det skal være noe problem.

hva slags batteri er det du har?vist det er et gammelt batteri så anbefales det å byttes ut vis du skal drive alt, Dynamo trenger du ikke å bytte ut, så lenge dynamo gjør det den skal å fungerer flott så gjør det ingenting, dynamo reima må også vær like hel!

nei du trenger ikke noe annet delefilter! det er du som styrer hvor mye bass du skal ha!

Lenke til kommentar

Forsterkeren har innebygd lav pass delefilter, sett dette på 50 - 60 hz og det skulle fungere i massevis.

Jeg kjører ennå med orginal dynamo, men batteri kan være en fordel å bytte ut, siden batteriene som står i bilen kan være ganske dårlig. Let etter ett batteri med masse mA, mener å huske at det sier noe om hvor mye batteriet kan gi fra seg å ladde opp innen en hvis tid eller noe mye mere komplisert enn det.

Lenke til kommentar
Forsterkeren har innebygd lav pass delefilter, sett dette på 50 - 60 hz og det skulle fungere i massevis.

Jeg kjører ennå med orginal dynamo, men batteri kan være en fordel å bytte ut, siden batteriene som står i bilen kan være ganske dårlig. Let etter ett batteri med masse mA, mener å huske at det sier noe om hvor mye batteriet kan gi fra seg å ladde opp innen en hvis tid eller noe mye mere komplisert enn det.

6087636[/snapback]

Ikke mA, som er milliampere... men Ah, som er amperetimer! :)

10Ah vil tilsi 10A i en time eller 1A i 10 timer strømtrekk fra batteriet.

Ta gjerne å bytt ut + kabelen fra dynamo til batteri samt jord fra dynamo til batteri og en ekstra jord fra batteri til chassi. Dette sammen med et godt jordingspunkt!

Mvh Tony

Lenke til kommentar

Takker for alle svar! :D

Men det jeg nå lurer på er hvor amper i timen forsterkeren bruker hvis jeg har på 250W og en på 2x75W ?

Jeg kan ikke fatte at dette skal ta så meget med strøm...?! Synes dette virker meget smått sammenlignet med andre anlegg jeg har snublet over før.. Jeg vil helst unngå å bytte batteri med det første.

Mvh. WonderChild

Lenke til kommentar

Joda, jeg er ikke fjern. Jeg lurer på om det virkelig er nødvendig å bytte batteri på bilen når jeg bare blir å bruke 400W max? PC'n min bruker da mere strøm enn dette?! Så jeg vil høre hva dere mener, siden jeg har null erfaring med bilstereo.

Lenke til kommentar

Med mindre du merker at lysene dimmer og/eller batteriet blir fort tomt trenger du ikke gjøre noe.

Dimmer lysene vil det nok hjelpe med bedre batteri men også en oppgradering av dynamo vil være et lurt valg. Spesielt når det gjelder sistnevnte tilfelle.

Mvh Tony

Lenke til kommentar

For å oppsummere det som har blitt sagt her:

Prøv først med oppgradering av originalkablene fra dynamo til batteri, batteri til jord og dynamo til jord. Om du merker blinking i lysene etter dette så er det på tide å vurdere noe som kan gi noen ampere mer.

Forøvrig er Watt effekt (P) som er produkt av spenningen, målt i volt (U)og strøm målt i ampere (I).

Du husker P=U*I fra 8-klassefysikken, hehe ;)

PC'n din bruker garantert ikke like mye strøm som anlegget her.

Forøvrig vil nok membranene på 6*9"'erne få endel juling fra suben uansett hvor lurvete membranen på denne er. DEt er slettes ikke heldig for lyden som du sikkert skjøner :)

Vil derfor anbefale at du seriøst vurderer å montere skikkelige saker i front og heller driver 6*9" fra spiller og fader bort disse når du ikke har folk bak. Resultatet er MYE bede lyd.

Det beste hadde vært å montere etpar mindre koaxer bak i egne kassertil dette formålet og heller la det være lufting i form av stofftrekte hull el.l ned til suben så lyden kommer mest mulig direkte inn i kupèèn.

Lenke til kommentar

Jeg solgte ene femten tommeren min til en kompis, og dagen etter den var montert i bilen klagde han over at det kom rar lyd fra subben. Det viste seg at femten tommeren fikk 6*9 ene til å vandre over xmax selv når de var koblet fra. Noe som sier at har du subber er ikke hattehylle høytalere heldig. Sats heller på ett bra fronsett :thumbup:

Lenke til kommentar

Kjøper du deg et sikkelig godt frontsett i 5,25 og setter det på en forsterker er det stortsett ikke vits med 6*9 tommere. Den eneste bruken jeg ser for 6*9 tommere er om du ikke skal ha subber i bilen og vil bruke 6*9 tommere i stede.

Så lenge det er plass til 6*9 tommere i døren er det bare å sette dem inn der :) Men hvis du ikke skal ha bilen så lenge er det vel ikke vits i å gjøre så mye arbeid uansett, heller spare til anlegg i den neste bilen ? :!:

Lenke til kommentar
Med mindre du merker at lysene dimmer og/eller batteriet blir fort tomt trenger du ikke gjøre noe.

Dimmer lysene vil det nok hjelpe med bedre batteri men også en oppgradering av dynamo vil være et lurt valg. Spesielt når det gjelder sistnevnte tilfelle.

Mvh Tony

6092125[/snapback]

Hmm, et dumt spm:

lysene mine dimmer i takt med bassen når jeg skrur opp. Vil jeg få bedre lyd dersom jeg ordner kabler/batteri/dynamo slik at de ikke dimmer ?

Lenke til kommentar

Mvh Tony

6092125[/snapback]

Hmm, et dumt spm:

lysene mine dimmer i takt med bassen når jeg skrur opp. Vil jeg få bedre lyd dersom jeg ordner kabler/batteri/dynamo slik at de ikke dimmer ?

6097297[/snapback]

Slik som jeg har forstått det har du for svakt batteri dersom lysene dimmer når du skrur opp lyden. Det er jo et tegn på at batteriet svekkes. Det kan være mye strømtap i ledninger fra dynamo til batteri hvis de ikke har vært byttet ut på en stund. Tror også det er mulig med mye strømtap dersom jordingen fra dynamo og batteri er dårlig. Nå skal ikke jeg ta meg så veldig langt inn i temaet, for jeg prater av det jeg har tolktet her på forumet de siste to døgnene. Lykke treff på google som fikk meg hit, var ikke klar over at HardWare hadde bil forum engang. Anyway, håper vi begge får tilbakemelding fra noen som har peiling. For da får du mest sannsynelig et mer riktig svar og jeg vil få bekreftet om jeg er på villspor eller ikke..!

:tease:

Lenke til kommentar

Tja, på min bil "dimmet" lysene bra på bilen før jeg oppdaterte jordingen til batteriet og byttet det.

Slik anlegget mitt er nå, kan det ikke trekke mere enn 110 amp. Dette er visst fire kanaleren og to kanaleren drives til max. Dette hender jo aldri da, men når god sangen kommer og volumet blir skrudd litt høyt blinker det ikke. Så du kan jo prøve med å oppgradere jordingsledningen til batteriet, ledningene til dynamoen og skifte batteri. Blinker det ennå kan du jo prøve å få noen til å oppdatere dynamoen i bilen din.

Lenke til kommentar
Kjøper du deg et sikkelig godt frontsett i 5,25 og setter det på en forsterker er det stortsett ikke vits med 6*9 tommere. Den eneste bruken jeg ser for 6*9 tommere er om du ikke skal ha subber i bilen og vil bruke 6*9 tommere i stede.

Så lenge det er plass til 6*9 tommere i døren er det bare å sette dem inn der :) Men hvis du ikke skal ha bilen så lenge er det vel ikke vits i å gjøre så mye arbeid uansett, heller spare til anlegg i den neste bilen ?  :!:

6095203[/snapback]

Har et 5.25" sett i dørene allerde, som har ligget og støvet på verkstedet på gammelgården vår. Så det du sier er at et 5.25" sett i frontdør og en lørvet 12" sub gjør susen?

Tror dette er første gangen i mitt liv at jeg har hørt noen si at 6*9" ikke er nødvendig, men så kommer jo jeg fra Nord-Norge hvor det er folk som har peiling! ;)

Føler meg som en idiot som har kjøpt to par 6*9" for 1595,- per par, også har jeg ikke bruk for dem.

Men siden jeg nå ikke blir å plassere 6*9" i hatthyllen, hvordan blir det om jeg forsterker hatthyllen og plasserer 12" der?! Er dette kanskje meget tyverilokkende?! Trodde jeg hatt litt peiling på bilanlegg, men forstår jo nå at jeg har null peiling. :hrm:

Lenke til kommentar

Ikke skyt meg Defus og WonderChild men here goes:

Har ikkje sjarsjken te gamlen behov for 6*9" som spælle Vikingarna tru? Han kjøpe dæm sikkert mer enn gjærne ;)

(Fattern min e iallefall keen på nytt i båten å da e det håp før alle;)

Lenke til kommentar

Så lenge det er plass til 6*9 tommere i døren er det bare å sette dem inn der :) Men hvis du ikke skal ha bilen så lenge er det vel ikke vits i å gjøre så mye arbeid uansett, heller spare til anlegg i den neste bilen ?  :!:

6095203[/snapback]

Har et 5.25" sett i dørene allerde, som har ligget og støvet på verkstedet på gammelgården vår. Så det du sier er at et 5.25" sett i frontdør og en lørvet 12" sub gjør susen?

Tror dette er første gangen i mitt liv at jeg har hørt noen si at 6*9" ikke er nødvendig, men så kommer jo jeg fra Nord-Norge hvor det er folk som har peiling! ;)

Føler meg som en idiot som har kjøpt to par 6*9" for 1595,- per par, også har jeg ikke bruk for dem.

Men siden jeg nå ikke blir å plassere 6*9" i hatthyllen, hvordan blir det om jeg forsterker hatthyllen og plasserer 12" der?! Er dette kanskje meget tyverilokkende?! Trodde jeg hatt litt peiling på bilanlegg, men forstår jo nå at jeg har null peiling. :hrm:

6098893[/snapback]

Neida, idiot er du ikke :) Alle har vært nybegynnere på bilstereo en eller annen gang. Fra nord norge sier du, hvor? Holder til i Nordreisa/Alta området selv.

Men siden du har kjøpt deg 6*9 tommere kan man jo gjøre det beste ut av det. Som tidligere sagt, så kommer tolvtommeren din til å gi de der 6*9 tommerene juling. Dette kan løses med å bygge en liten kasse under hver av 6*9 tommerene, da kommer ikke subben til å skyve på dem. Obs, du mister litt bass fra 6*9 tommerene, men siden du har subb er jo dette ikke noe å bry seg om.

Er en god stund siden jeg såg i bagasjerommet til en golf uansett model, men mene å huske at golf2 har et ganske rimelig fint bagasjerom. Uten at jeg vet hvordan sub du har skulle jeg rolig mene at å bruke hele bagasjerommet som kasse for en 12 tommer er rimelig overkill :) Vanligvis bruker 12 tommere å ha noe slikt som 30 liter i lukket kasse og 50-70 liter i portet kasse, du kan jo si hvilken sub og forsterker du har så kan jeg se om jeg kan gi deg ett forslag til kasse.

Ikke skyt meg Defus og WonderChild men here goes:

Har ikkje sjarsjken te gamlen behov for 6*9" som spælle Vikingarna tru? Han kjøpe dæm sikkert mer enn gjærne ;)

(Fattern min e iallefall keen på nytt i båten å da e det håp før alle;)

6099404[/snapback]

I stand corrected.

Jeg tenkte ikke på at man kunne bruke 6*9 i båter, men så tenkte jeg nå strengt tatt bare på bil da jeg skrev det der :D

Lenke til kommentar

Sjarken t gammeln min går på bålet snart, han orker rett og slett ikke fikse mere på den! =P Såeh, sannsyneligvis ikke.. Jeg vurderer å lage en kasse jeg bare fester under 6*9" i hatthylla, hvis dette er til noe hjelp? Blir som en egen kasse til 6*9" bare at hatthylla blir "fronten" på kassa?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...