Gå til innhold

NTFS VS FAT32

Anbefalte innlegg

Har 4 partisjoner på harddisken. En bruker jeg til winXP, en til data,en til spill, og en til winMe.

Bør jeg bruke filsystemet NTFS på alle partisjoner untatt partisjone hvor winMe er?

WinMe bruker jeg bare til å spille commandos 2, ellers bruker jeg winXP

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2001-12-08 16:16, Catod skrev:

Har 4 partisjoner på harddisken. En bruker jeg til winXP, en til data,en til spill, og en til winMe.

Bør jeg bruke filsystemet NTFS på alle partisjoner untatt partisjone hvor winMe er?

WinMe bruker jeg bare til å spille commandos 2, ellers bruker jeg winXP

WinMe kan ikke lese NTFS dette er et filsystem som kom med NT og støttes av Win2000 som NTFS5.

Opprett en partisjon med NTFS til WinXP og en med FAT32 til WinME.

Hvilket filsystem som benyttes på resterende partisjoner må du vurdere selv. Det er absolutt en fordel å bruke NTFS der du kan.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nw52MweC

Det beste med NTFS er som kjent at det bruker en cluster størrelse på 4 kB uansett disk størrelse. Mens med FAT32 øker clusterstørrelsen fra 4 kB ved ca 1 gB disk, til 64 kB ved 40 gB, og 128 kB ved 80 gB. Dermed sparer du mye plass hvis du har en meget stor disk. Jeg har en 40 gB partisjon og sparer nesten 4 gB på NTFS, fordi jeg har meget mange små filer som hører til spill osv...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nw52MweC

Du må huske at produsentene oppgir 30 gb som 30000000000 byte... Egentlig er disken:

30000000000 / 1024 / 1024 / 1024 = 27,93 gB...

Dermed får du utnyttet maksimalt...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-08 17:59, Jarle84 skrev:

Det beste med NTFS er som kjent at det bruker en cluster størrelse på 4 kB uansett disk størrelse. Mens med FAT32 øker clusterstørrelsen fra 4 kB ved ca 1 gB disk, til 64 kB ved 40 gB, og 128 kB ved 80 gB.

Dette er ikke helt korrekt. FAT32 kan godt ha clusterstørrelser mindre enn 4 kB. Har du en partisjon på under 1 GB kan du sette clusterstørrelsen helt ned til 1/2 kB (512 byte), men vær oppmerksom på at du må konkret sette denne (f.eks. med Partition Magic), for når stasjonskonverteringa i Win98++ eller Fdisk i DOS 7.0, vil clusterstørrelsen settes til 4 kB på alle partisjoner under 8 GB. Jeg trudde faktisk at NTFS bruker akkurat de samme størrelsene som FAT32. Men er det som du sier med NTFS, vil det faktisk lønne seg å bruke FAT32 på partisjoner mindre enn 4 GB, når det gjelder plass. Men det skal sies at NTFS har mange andre fordeler, så det er nok uansett det beste valget, untatt dersom du trenger tilgang til partisjonen fra Win95-98-Me.

[ Denne Melding var redigert av: Razul på 2001-12-09 11:16 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...