Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Elevenes rettigheter i sommervarmen


Anbefalte innlegg

Går på medier og kommunikasjon, der klasserommet vårt er et stort rom, kun utstyrt med tre fungerende vinduer og ventilasjonsanlegget.

 

I de siste dagene har det vært utrolig varmt i klasserommet, med 30 maskiner som står på, sammen med omtrent det samme antallet elever, og med de dårlige muligheten for å lufte blir det uutholdelig varmt og klamt i klasserommet, noe som resulterer i at flere av oss får hodepine og blir veldig slitne av å være til stede.

 

Dette toppet seg i dag, med teoriundervisning i klasserommet hele dagen, og det samme skjer i morgen.

 

Har vi noe vi skulle ha sagt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler m.v.

 

§ 19. Inneklima/luftkvalitet

 

       Virksomheten skal ha tilfredsstillende inneklima, herunder luftkvalitet.

 

       Temperaturregulering og ventilasjon skal være tilpasset bruksområdet og    årstidsvariasjoner.

 

http://lovdata.no/for/sf/ho/to-19951201-0928-003.html#19

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar

Vår klasse er i delvis samme situasjon.

Vi har to vinduer som kan åpnes, og et par ventilasjonsgriller i veggen, som forøvrig ikke kan åpnes.

Det er mulig å være der, men som en i klassen sa "det er Somalia inne i klasserommet".

 

Jeg tror at om forholdene for undervisning ikke er gode nok, skal det da ikke være lov å undervise, men jeg er desverre ikke god på det området, akkurat.

Muligens en ide å høre med NIO, mulig at de har noe kunnskap på området.

Redder deg kanskje ikke fra kullosforgiftning i morgen, men.

 

Så har vi siste skanse: Sørg for at noen gode skuespillere får fram disse symptomene ekstra godt:

Tretthet, hodepine, svie i øyne og utslett på huden.

Disse vil spesielt ramme de som er plaget av allergi, astmaplager og hudproblemer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Jeg trodde at arbeidsmiljøloven ville spille inn her, om ikke på elevene (som sist gang jeg sjekket ikke gikk under arbeidsmiljøloven) men i hvertfall lærerne...

Lenke til kommentar

Vi er også i samme situasjon.

Ene veggen og taket i klasserommet vårt, er av glass, noe som gjør det utrolig varmt, når det er sol.

Det er bare 2 av disse vinduene som kan åpnes, og de er elektrisk styrt, slik at de åpner seg når det blir en viss temperatur i klasserommet.

De vinduene står oppe konstant, uten at vi merker det... :(

Lenke til kommentar

Endre, to og to er det dessverre uaktuelt å jobbe, da det sjeldent er gruppearbeid for tiden. Individuelle innleveringer krever egen maskin.

 

Matte har vi ikke. I norsk- og samfunnstimene bruker vi maskinene til notater.

 

Vi er ute så ofte sjansen byr seg.

Lenke til kommentar

Jeg synes synd på trådstarter her, de aller fleste foreslår bare hva han og elevene kan gjøre, men han spør om det er noe de har noe du skulle sagt med tanke på lover om arbeidsmiljø osv. Jeg hadde i grunn tenkt å poste det på lovdata, men såg at noen andre allerede har gjort det.

Lenke til kommentar

Mange tanker ute å går her. Dette er mitt første innlegg i dette forumet, så eg vil starte me å sei ein smule om meg. Er organisatorisk nestleder i elevorganisasjonen i Rogaland. Det bør holde :D

 

Når det gjeld temperaturen i klasserommet finnes det rettningslinjer:

 

Det står som nemd i Veileder til forskrifter om miljørettet helsevern i barnehage og skuler m.v.

 

Lovleg temperatur i klasserom er mellom 19 og 26 grader. Er temperaturen over dette kan dykk kreve å få eit nytt klasserom eller gå heim. Læraren kan ikkje unskylde seg med å opne eit vindu.

 

Det skal ikkje vere meir enn 3 grader forskjell i temp. pr. høgdemeter. Det il sei at viss temp. er 19 på gulvet kan den ikkje bli høgare enn 22grader 1meter oppe, ikkje høgare enn 25 2 meter osv.

 

Det finnes også rettningslinjer for kor mykje "vind" det kan være i klasserommet.

 

Du har krav på å kunne sitte 80cm frå nermaste vindu eller ventelasjonsannlegg.

 

Sånn nå har dåkk fått litt info. Viss det er noko meir dykk lurer på anngåande dette. Send meg ein melding.

 

mvh Meisal

Lenke til kommentar

Dere burde komme i en dobbeltime norsk på Katta (Trondheim Katedralskole). Her er Inneklimaet så bedervet at skolen må stenges i ett par år om ventilasjonsannlegg skal inn. (Les: Det er ikke ventilasjonsannlegg der og skolen er gammel og lite moderne konstruert med tanke på utbedring)

 

menmen ...

Endret av Imposter
Lenke til kommentar
Dere burde komme i en dobbeltime norsk på Katta (Trondheim Katedralskole). Her er Inneklimaet så bedervet at skolen må stenges i ett par år om ventilasjonsannlegg skal inn. (Les: Det er ikke ventilasjonsannlegg der og skolen er gammel og lite moderne konstruert med tanke på utbedring)

 

menmen ...

6116265[/snapback]

Hei

 

Hadde eg gått på skulen din ville eg ha sendt eit offentleg klagebrev til skulen. Då har dei 1 månad på seg å forklare/gje eit svar på kvifor ikkje skulebygget er i samsvar med norsk lov. Viss dei ikkje svarar etter ein månad kan du sende brevet vidare til fylkeskommunen. Både dei og skulen din er pålagt å svare!

 

NB! Det finnes ingen unnskyldning på eit lovbrydd! Viss ikkje fylkeskommunen svarar at dei skal sette til verks tiltak som vil betre skulebygget/klimaet kan og bør du kontakte Elevorganisasjonen. Det kan bistå med advokatar frå øvste hylle. Erling Staff og Helden er eit døme på advokatar EO brukar. Når dei ringar skulen skal eg love deg pipa får ein annan lyd. Det har eg vert med på. :-D

 

Har du forøvrig fleire rettigheitsspørsmål: send mail til [email protected] så får du grundig svar frå EO sentralt i Oslo. Det er verd eit forsøk!

 

Stå på! Den som intet våger intet vinner. Det er vår framtid!

Endret av Meisal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...