PlatinumFlyer Skrevet 11. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2006 Synes du Gro Harlem Brundtland likner på noen av disse to jentene det var snakk om? 6085592[/snapback] Poenget mitt er at det ikke dreier seg om Gro - det dreier seg om de som ønsker å kalle seg MODELLER. Og det er ingen rettighet å være modell - på samme måte som det ikke er noen rettighet å være advokat. Lenke til kommentar
warpig Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Poenget mitt er at det ikke dreier seg om Gro - det dreier seg om de som ønsker å kalle seg MODELLER. Og det er ingen rettighet å være modell - på samme måte som det ikke er noen rettighet å være advokat. 6085615[/snapback] Og på samme måte som det ikke er en rettighet å være innenfor et hvilket som helst annent yrke også. Men, det er ikke en diskusjon om hvorvidt mennesker skal den retten til å være modell uansett om du ser ut som et overkjørt beist, eller om du ser ut som en skjønnhetsdronning. Dette er en, som jeg ser det, en diskusjon om hvorvidt man liker modeller tynne eller...Ehhh, ja, overtynne? Jeg liker dem tynne, og vi vet jo hvordan du liker dem nå... Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 (endret) Synes du Gro Harlem Brundtland likner på noen av disse to jentene det var snakk om? 6085592[/snapback] Poenget mitt er at det ikke dreier seg om Gro - det dreier seg om de som ønsker å kalle seg MODELLER. Og det er ingen rettighet å være modell - på samme måte som det ikke er noen rettighet å være advokat. 6085615[/snapback] Aha nei sant det. Du har et poeng angående akkurat det der. Men samtidig så kanskje vi som samfunn burde omdefinere begrepet modell og hva det burde innebære av fysiske mål =) Selvom det er litt annen diskusjon. Endret 11. mai 2006 av snoemann Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 11. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2006 Er det riktig å kreve at høyesterettsdommere skal ha laudable karakterer? Er ikke det for høye krav og stille? Det kan jo føre til utbrenthet... Lenke til kommentar
Even. Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 En ting Even ikke forstår: Hvorfor lager de klær og sier "denne skal du passe oppi", i stedet for å ta mål av modellen og lage klær som faktisk passer til et normalt menneske. Mulig jeg er dum. For en side eller to tilbake ble jo det at klærne var så små trukket frem som argument. Lenke til kommentar
warpig Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 En ting Even ikke forstår: Hvorfor lager de klær og sier "denne skal du passe oppi", i stedet for å ta mål av modellen og lage klær som faktisk passer til et normalt menneske. Mulig jeg er dum. For en side eller to tilbake ble jo det at klærne var så små trukket frem som argument. 6085681[/snapback] Det er fordi designeren ønsker at klesplagget skal fremstå i akkuratt den størelsen... Lenke til kommentar
SintBrus Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Det er en dårlig sammenligning. 6085584[/snapback] Og sammenligningen mellom Gro Harlem Bruntland og Moskva Marit var så fantastisk mye bedre? Jeg mener det må være noe rivruskende galt opp i hodet ditt JoachimR når du mener de er for tykke. Jeg blir forbannet når motebevisste-bedrevitere som deg klarer å presse ut av den tynne skallen sin at modeller skal være tynne. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Nå er det mange typer modeller... og det er uansett ikke til å stikke under en stol at flesteparten av supermoddelene er både tynne og har nok av maskuline trekk("skarpe" ansikt, breie skuldre, osv...). Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Hvis vi skal tenke på unge jenter og kvinners selvtillit; Modellene nå er, i veldig manges øyne, stygge. De er for tynne, de ser ut som lik. Folk foreslår at vi får kvinner som er flotte, som har litt kjøtt på kroppen (slik som gutter og menn flest foretrekker jentene sine), vi skal rett og slett velge nydelige damer til å være modeller. Og dette vil hjelpe selvtilliten til de tidligere nevne kvinnene? Er det bedre å vite at man ikke er like pen, enn å vite at man ikke er like tynn? Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Hehe godt poeng steffyboy ikke sikkert det du nevner er noe bedre nei. Men jeg vil kanskje si noe annet i denne forbindelse. Det virker som om modellbransjen har gjort det slik at hvis man klarer å jobbe seg tynn og holde seg i slik "toppmodell-form" så gjør man det bra, og er flink. Virker som om det å klare å bli tynn er et slags pluss. Det virker som noe som er lagt til som krav bare for å gjøre modell-yrket mer krevende. Fordi hvis vi ser helt objektivt på dette, så kan jeg ikke forstå hvorfor ikke alle designere hadde kunnet gått opp 2 størrelser i plaggene? Vi hadde ikke mistet modellene våre fordet, vi hadde bare fått nye. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Når sluttet mennesker å kunne tenke selv? Som nevnt tidligere har folk muligheten til å komme fram til at om modell er tynn, er ikke det nødvendigvis slik at alle er tynn. Alle gutter er heller ikke super bredskuldret og løfter 231kg i benkpress. Hvorfor er presset på en jentes utseende større enn presset jeg har på meg til å bli stor og sterk? Og hvorfor klarer jeg å stå i mot dette, når alle jenter sliter med det samme (på folk her inne virker det som om jenter får akutt anorexia av å se et moteshow). Klærne blir sydd slik designeren vil at de skal se ut, da blir det et forhold mellom høyde og bredde. Når modellene går på catwalken skal ikke de forme klærne, klærne skal være slik designeren tenkte seg at de skulle se ut. Derfor må modellene være tynne. Man kunne alltids hatt "tjukkere" modeller, men da måtte de til gjengjeld vært høyere, og det hadde nok blitt syting av det også. Dessuten er det lettere å finne en tynn jente enn veldig høy jente. Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Ser jeg ikke kan så vledig mye om motebransjen... uten at det egentlig er noe problem for meg. Vet egentlig forferdelig lite om hvorfor designere vil ha de og de størrelsene, så er litt usikker på hvorfor jeg la inn innlegg her. Tenkte som så at klær så ut som de samme klærne på en større jente bare i tilsvarende større størrelse jeg da men... når jeg tenker jeg meg kan det kanskje stemme at det ikke gjør det. Allikevel tenker jeg at det ikke kan gjelde slike små varianser som opp til de norske "top-model" jentene. men men kanskje jeg tenker feil ? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 11. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2006 Vil noen forklare meg hvor forskjellen på å kreve visse mål av modeller, og å kreve visse karakterer av f.eks. høyesterettsdommere er? Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Nå er det mange typer modeller... og det er uansett ikke til å stikke under en stol at flesteparten av supermoddelene er både tynne og har nok av maskuline trekk("skarpe" ansikt, breie skuldre, osv...). 6085712[/snapback] Svært få av dem har (etter min mening) maskuline ansikt. Flere modeller har mesomorphisk kroppsbygning; de har kraftig skjelett, bra med muskler og markerte ansiktstrekk, eksempler på modeller med mesomorphisk kroppsbygning er Angelina Jolie, og Madonna. Det finnes også modeller med ecto- og endomorphisk kroppsbygning. Kate Moss er et eksempel på en ectomorphisk modell, og J. Lo er et eksempel på en endomorphisk modell. For min del er det totalt irrelevant om en jente er sterk eller svak fysisk, om hun er tynn (ikke anorektikker) eller litt god og rund, eller om hun er svart eller hvit. Den eneste definisjonen på hvordan en fin jente er, er at hun er fin, og at hun ikke er særlig maskulin. Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 (endret) Vil noen forklare meg hvor forskjellen på å kreve visse mål av modeller, og å kreve visse karakterer av f.eks. høyesterettsdommere er? 6085860[/snapback] Ingenting. Alle yrker og aktiviteter krever noe. Er man ikke fin bør man holde seg unna modellbransjen. Jeg kan knapt svømme, så jeg holder meg unna dypt vann, verre er det ikke. Endret 11. mai 2006 av superseven Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Vil noen forklare meg hvor forskjellen på å kreve visse mål av modeller, og å kreve visse karakterer av f.eks. høyesterettsdommere er? 6085860[/snapback] Tja, jeg kan. Det kan trekkes direkte paraleller til hvorfor man trenger en smart, oppegående person til jobben som høyesterettsdommer, og den beste måten vi har her i landet til å bedømme det er karakterer. Hvordan modeller skal se ut er subjektivt, og designere er langt ifra enige med hverandre. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Vil noen forklare meg hvor forskjellen på å kreve visse mål av modeller, og å kreve visse karakterer av f.eks. høyesterettsdommere er? 6085860[/snapback] I dette landet er det slik at alle skal ha like muligheter, uansett. Folket her går rundt og tror at den som ønsker det kan bli høyesterettsdommer, bare han/hun jobber nok for det. Realiteten er at ikke alle er smart nok til å klare studiene på det nivået som kreves, men folk overser dette. I motebransjen stilles det krav til størrelse på kroppen, og ikke alle har mulighet til å komme innenfor disse målene, fordi de har fått "feil" gener. Når folket da finner ut at det er en bransje som ikke er åpen for alle, blir det ramaskrik, og folket ser ned på modeller og modellbransjen. Velkommen til Norge. Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 (endret) Tidenes sexsymbol fremfor noen andre - Marilyn Monroe - var jo lubben. Ja til jenter med kjøtt på kroppen. Endret 11. mai 2006 av Loeve Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Å pule disse beinranglene må vel være samme følelse som og pule en trestol... Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 (endret) Vil noen forklare meg hvor forskjellen på å kreve visse mål av modeller, og å kreve visse karakterer av f.eks. høyesterettsdommere er? 6085860[/snapback] Spørsmålet er vel hvorfor slike absurde krav skal stilles? Jeg mener det hadde vært mye bedre om alle modeller hadde fått noen kilo ekstra på kroppen. Beinrangler har aldri vært pene, og modeller som ser mer ut som "folk flest" vil også gi et bedre inntrykk av hvordan klærne ser ut på kundene. Selv kjenner jeg flere som har/har hatt anoreksia, inkl søstern til en jeg kjenner godt, og hun har mildt sagt svevet mellom liv og død, og sliter fortsatt enormt. Tviler faktisk på om hun noen gang kommer til å bli "normal". Og jeg mener motebransjen er noen jævler når det gjelder å støtte opp om disse absurde skjønnhetsidealene. Du sier selv at mange av modellene ikke er direkte pene, men at de skal være så inni hampen tynne. Hvorfor? Når de fleste faktisk foretrekker jenter som har litt kjøtt på kroppen, burde vel modellene også sett litt mer normale ut, og dermed mer attraktive? Endret 11. mai 2006 av Langbein Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå