Gå til innhold

Skal harddisker fra Komplett vare mer enn 3 år?


Anbefalte innlegg

den FTU dommen var jo totalt urimelig!? synes vedkommende var rimelig frekk som tilogmed krevde renter fra kjøpsdato, etter å ha brukt den i 2,5år.
Hvorfor det? Det sies ingen ting om hva kjøperens opprinnelige krav var, og etter å ha blitt utsatt for en uvillig selger som ikke har gitt rimelig avhjelp synes hevingskravet helt på sin plass. Når det gjelder rentene, så var nå engang den gamle Kjøpsloven slik og en rettsinstans må forholde seg til denne. (Den nye Forbrukerkjøpsloven er forøvrig adskillig gunstigere for selger ved en evt. heving.) Endret av qwert
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
stiller meg mer skeptisk i denne saken. uansett hvem som har bevisbyrden, så er det jo 

rimelig vanskelig å bevise enten det ene eller andre. synes også det er bortkastet energi (tid er penger...) på noe som er verdt så lite i kroner og øre, men greit nok, det er bare min mening.

6129361[/snapback]

 

Jeg kan være enig i at den norske kjøpsloven kanskje gir forbrukerene litt for mange rettigheter, hvertfall på produkter som så raskt blir utrangert som PC-utstyr. De fleste PC-komponentene som er blitt 4-5 år gamle har som regel ganske liten verdi igjen, og kostnaden ved en retur blir fort høyere enn den reelle verdien på produktet.

 

Kan ta min sak som eksempel:

Jeg må først pakke inn disken og sende den videre til Komplett.no

De må videre sende den til Maxtor (i Tyskland?).

Maxtor tester disken for å fastslå om skaden skyldes mangel ved produktet eller uvettig bruk fra min side.

Så må Maxtor reparere disken (regner med de heller sender en tilsvarende disk) og sende den tilbake til Komplett.no som sender den videre til meg.

Og til slutt sitter jeg igjen med en ny disk på 120 GB som sikkert ikke er verd mer enn 300-400 kr.

 

Jeg vil gjette utgiftene til logistikk / testing i denne saken fort kommer opp i 1000 kr tilsammen for Komplett.no og Maxtor.

 

Så er det galt av meg å sutre til Komplett.no og be om ny disk etter 3 år og 1 mnd?

 

Jeg syns faktisk ikke det. En harddisk på 120 GB er jo tross alt en helt kurrant sak. Og Komplett.no sa jo selv at de selger så mye at de få reklamasjonssakene de får inn ikke utgjør de store kostnadene. Erfaringer fra folk her i tråden tyder jo på at de fleste disker holder de 5 åra reklamasjonen varer.

 

Kan jo føye til at dette ble egentli en prinsippsak fra min side, når Komplett.no så bastant avviser min reklamasjon. Hadde de tilbudt meg 300 kr i rabbatt på en ny disk hadde jeg tatt det med en gang :p

Lenke til kommentar
***********************************************

Så konklusjonen er vel: du får reklamasjon hvis du maser!

6126010[/snapback]

 

Tipper at diskprisene kommer til å stige snart.... :whistle:

6126844[/snapback]

 

Seagate har 5 års garanti, deres disker er ikke oppsiktsvekkende dyre akkurat...

 

AtW

6126931[/snapback]

 

WD har også 5 års garanti på Raptordisker. De er heller ikke veldig dyre mtp. ytelse/kvalitet.

Lenke til kommentar
Du har et godt poeng når du sier at kunden kan vise til at disken er godt behandlet og at den må presumeres å leve lenger enn den har gjort under slike omstendigheter.

6120508[/snapback]

Kundens bevisbyrde er jo som regel grei i de fleste "elektronikk-tilfeller". Så lenge produktet ikke har noen synlige skader eller viser tegn til feks. å ha vært åpnet er jo det et bevis på at disken har blitt behandlet på en normal måte. Men dersom disken feks. har et stort hakk/bulk på utsiden er dette ting som kan peke i negativ retning for kunden og følgelig kan reklamasjon bli avslått av selger.

Lenke til kommentar
Han innrømmet vel også at om alle skulle reklamere på disker som gikk i stykker etter 3-5 år ville det blitt en stor kostnad for Komplett.no.

Hvorfor? Harddisker skal da vare mye lengre enn det. Kan ikke være mange prosentene som ryker så fort.

6134348[/snapback]

 

Kan ikke helt skjønne det jeg heller, alle diskprodusenter anngir en "annual failiure rate" på god under 1 % og som nevnt tidligere, seagate feks har 5 års garanti uten å være nevneverdig dyrere.

 

AtW

Lenke til kommentar
men så har jeg EDB-maskinene på kontinuerlig slik de er ment til. Det spørs hvordan det blir med diskslitasje for de som skrur av og på maskinen flere ganger per dag. Spesielt på familePCer der hvert enktelt familiemedlem skrur maskinen av og på et par ganger per dag.

EDB-maskinene? :lol:

 

Og hvem har fortalt deg at harddisker "er ment til" å gå kontinuerlig? Bill Gates?

 

Tipper under 10% av hjemme-PCer står på døgnet rundt, og selvsagt tar harddiskprodusentene hensyn til dette. Tror du virkelig de designer disker med tanke på 1970-tallets bruksmønstre?

Lenke til kommentar
men så har jeg EDB-maskinene på kontinuerlig slik de er ment til. Det spørs hvordan det blir med diskslitasje for de som skrur av og på maskinen flere ganger per dag. Spesielt på familePCer der hvert enktelt familiemedlem skrur maskinen av og på et par ganger per dag.

EDB-maskinene? :lol:

 

Og hvem har fortalt deg at harddisker "er ment til" å gå kontinuerlig? Bill Gates?

 

Tipper under 10% av hjemme-PCer står på døgnet rundt, og selvsagt tar harddiskprodusentene hensyn til dette. Tror du virkelig de designer disker med tanke på 1970-tallets bruksmønstre?

6134415[/snapback]

 

En bils motor holder bedre av å stå i garasjen enn å kjøres også, det betyr ikke at den er designet for å stå i garasjen. Det jeg vil fram til er at selv om de er designet for å tåle og slåes av og på, så betyr ikke at det er den mest skånsomme måten å bruke de på.

 

AtW

Lenke til kommentar

En bils motor holder ikke bedre av å stå i garasjen ubrukt. Står den for lenge vil den begynne å ruste innvendig. basta :p kanskje litt annerledes en støvtett HD så det blir litt teit å sammenligne slik. Dagens moderne PCer og programvare med alskens dill og dall tilsier at de skal gå kontinuerlig (Chat, Mediacentre og etc)

Lenke til kommentar
En bils motor holder ikke bedre av å stå i garasjen ubrukt. Står den for lenge vil den begynne å ruste innvendig. basta :p kanskje litt annerledes en støvtett HD så det blir litt teit å sammenligne slik. Dagens moderne PCer og programvare med alskens dill og dall tilsier at de skal gå kontinuerlig (Chat, Mediacentre og etc)

6138881[/snapback]

 

Poenget mitt er ikke en direkte sammenlikning, poenget mitt er å vise at selv om starting og stopping er den vanige måten å bruke harddisker (og dette blir tatt hensyn til i produksjonen), så betyr ikke det nødvendigvis at det er best for den.

 

AtW

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål, har Komplett sluttet å svare på tråder i forumet?

 

Hvis ikke, så skjønner jeg godt at de holder seg unna denne tråden. Så lenge de holder kjeft, sier de jo ikke hvordan de vil håndtere neste reklamasjon på en defekt harddisk som er over 2 år.

 

Når det gjelder mobiltelefoner har vel en forbruker-et-eller-annet kommet frem til at det er 5 års reklamasjon på mobiltelefoner, noe butikkene ikke er enige om. Da gjelder det vel egentlig harddisker oxo.

 

Uansett så ville jeg ha reklamert på en 3-4 år gammel harddisk uansett som privatperson. Man skal da forvente at en harddisk i en datamaskin skal vare mer enn 3 år. Den alminnelig mann i gata som kjøper seg en datamaskin for å surfe, lese epost og kanskje chatte skjønner da ikke hvorfor en harddisk kan bli ødelagt etter bare 3 år, eller?

Endret av BennyXNO
Lenke til kommentar
Det er forskjell på en garanti og reklamasjon, men butikkene burde yte såpass service, at om folk spør om å bytte inn disken, så opplyser de om reklamasjon selv om det ikke spørres spesifikt om det. Om man kjøper en bil, og spør forhandleren om en som bruker lite bensin, og den sluker drivstoff, så kan jo forhandleren med rette si "denne går på diesel, så den bruker lite bensin", men det er ikke god service av den grunn.

6126218[/snapback]

En kan like det eller ei, men det er helt vanlig praksis i at når kunden leverer et defekt produkt uten å spesifikt hevde reklamasjonsretten, så lar butikken saken gå under garanti. På samme måte som komplett har gjort her. Når kunden senere hevder reklamasjon er plutselig saken en annen... For butikken er dette en fin måte å luke bort 80 prosent av reklamasjonssakene på, da de færreste vet forskjellen mellom garanti og reklamasjon.

Lenke til kommentar
Det er forskjell på en garanti og reklamasjon, men butikkene burde yte såpass service, at om folk spør om å bytte inn disken, så opplyser de om reklamasjon selv om det ikke spørres spesifikt om det. Om man kjøper en bil, og spør forhandleren om en som bruker lite bensin, og den sluker drivstoff, så kan jo forhandleren med rette si "denne går på diesel, så den bruker lite bensin", men det er ikke god service av den grunn.

6126218[/snapback]

En kan like det eller ei, men det er helt vanlig praksis i at når kunden leverer et defekt produkt uten å spesifikt hevde reklamasjonsretten, så lar butikken saken gå under garanti. På samme måte som komplett har gjort her. Når kunden senere hevder reklamasjon er plutselig saken en annen... For butikken er dette en fin måte å luke bort 80 prosent av reklamasjonssakene på, da de færreste vet forskjellen mellom garanti og reklamasjon.

6141185[/snapback]

 

Ja, det er mulig det er vanlig, men det gjør ikke at jeg liker det bedre, synes det er ganske tvilsom oppførsel.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ja, det er mulig det er vanlig, men det gjør ikke at jeg liker det bedre, synes det er ganske tvilsom oppførsel.

6141205[/snapback]

Ja, jeg synes det også er ytterst tvilsomt. Samtidig er jeg ikke sikker på om jeg selv ville gjort noe anerledes dersom jeg selv hadde vært selger eller eid min egen butikk. Yrkesetikk er fint det, helt til det er ens egne penger det dreier seg om.

 

Dessuten er det noe som heter survival of the fittest. Jeg kjenner kjøpsloven godt nok, vet mine rettigheter og har aldri hatt noe problemer med å få noe rettet iht reklamasjonsretten. For min egen del er det det som betyr noe.

Endret av brannslange
Lenke til kommentar

Ut ifra det jeg leste tidligere i posten, ville et produkt som er ment å holde mer enn 3 år få 5 års reklamasjonstid, noe som mer eller mindre betyr 5års garanti?

Jeg kan derfor forstå hvorfor bedrifter brøver å lure seg unna når loven går imot dem og tvinger de til å erstatte ting hvor garantien er utgått ved produsentens side, hvor bedriften må ta støtet (sympatiserer dog ikke med måten de gjør dette på).

 

Om det er så forbasket lav levetid på harddisker, at man må bytte de ut hvert fjerde eller femte år (om ikke før), hvordan skal de med høyt lagringsbehov kunne kompensere for diskene de mister?

Ta f.eks en forbruker som har 3TB fordelt på 15 harddisker som han har kjøpt med gjevne mellomrom over 2 år. For at datene skal overleve disk crash, er man nødt til å sette opp raid. Men å sette opp raid gjør at lagringen av datene blir mye dyrere, og man blir nødt til å anskaffe seg flere disker utover selve lagringsbehovet.

Om diskene ryker før garantien går ut, er det jo greit. Da er det bare å bytte ut disken og bygge opp raidet igjen. Men hva diskene ryker etter garantien er gått ut?

 

En disk er vel ikke ment for å holde livet ut.. Får vi 5TB-disker for prisen av 500GB-disker om 10 år, kan man se på det som en oppgradering å migrere datene iblant. Men dette er tvilsomt realiteten.

Diskprodusentene burde heller innført et resirkulasjons-program, slik at man slipper å kjøpe nye disker hver gang de kræsjer.

 

(Kanskje litt off-topic, men pytt pytt :D )

Endret av RaScZaK
Lenke til kommentar
Ut ifra det jeg leste tidligere i posten, ville et produkt som er ment å holde mer enn 3 år få 5 års reklamasjonstid, noe som mer eller mindre betyr 5års garanti?

6166524[/snapback]

Garanti og reklamasjon har ingen sammenheng. Reklamasjon er lovfestet (en del av norsk lov) og sier at dersom et produkt er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år så skal det ha 5 års reklamasjon. Garanti er en tilleggsytelse som produsent eller selger tilbyr. Det er helt frivillig for dem om de vil ha noen som helst garanti, lengde og vilkårene. Dette blander ikke norsk lovverk seg oppi.

 

PS. Jeg regner med du mener "tråden" og ikke "posten" (ett bestemt innlegg i tråden).

Lenke til kommentar
Ut ifra det jeg leste tidligere i posten, ville et produkt som er ment å holde mer enn 3 år få 5 års reklamasjonstid, noe som mer eller mindre betyr 5års garanti?

Det er mer enn 2 år, ikke 3..

 

Om det er så forbasket lav levetid på harddisker, at man må bytte de ut hvert fjerde eller femte år (om ikke før), hvordan skal de med høyt lagringsbehov kunne kompensere for diskene de mister?

6166524[/snapback]

En harddisk av noenlunde fornuftig kvalitet holder lett 10 år og mer. Unntaket er disker med konstruksjonsfeil, slik som IBM DeathStar. Det blir bare dustete når det påståes fra butikken at en harddisk ikke kan forventes å holde mer enn 2-3 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...