qwert Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 (endret) Du blander begrepene. FTU-avgjørelser bringes vel inn for tingretten, dommer i tingretten ankes til lagmannsretten, som igjen ankes til Høyesterett. I Norge er det kun høyesterettsavgjørelser som har noen reell rettskildemessig vekt.I saker hvor det ikke finnes noen høyesterettsdom (dvs. i de aller fleste tilfeller) er det da helt normalt at den dømmende makt støtter seg til tidligere rettspraksis (i tillegg til lovens bokstav og lovens forarbeider). Man kan selvsagt være uenig i en lavere retts lovtolkning, men da må man samtidig være villig til å bringe den videre til en høyere instans (det er derfor vi har dem). Selvsagt har ikke all rettspraksis like stor vekt (Underrettspraksis står ikke i samme stilling som en dom fra Høyesterett), men dette betyr ikke at underrettspraksis er helt uten betydning. Endret 17. mai 2006 av qwert Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Når jeg argumenterer som jeg gjør, henger det nok litt sammen med at jeg er noe skeptisk til reklamasjoner på tre år gamle disker, siden disker svært ofte dør i den alderen. Hva baserer du det på? Det harmonerer ikke emd min erfaring, og det harmonener heller ikke med tallene produsentene oppgir, foøvrig er det verd å merke seg at alle(?) produsenter av desktop-harddisker har minst 3 års garanti. AtW Lenke til kommentar
TettSpaden Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Jeg har hatt flere reklamasjoner på harddisker både for megselv og bekjente, spesielt etterlevningene av IBM disker og noen WD. Alle har vært godt over 3 år gammle, og alle har vært kjøpt hos PSdata. Har aldri hatt noen som helst problemer med å få igjen ny disk på reklamasjon, må si jeg har vært imponert over hvor raskt og smertefritt psdata har håndert reklamasjons sakene mine, både når det gjelder harddisker og annet datautstyr. Samme kan jeg også si om multicom, men har handlet i mye mindre grad der enn hos ps. at du har 5 år reklamasjonsrett på harddisker er ihvertfall klinkende klart, at komplett mener harddisker er en forbruksvare som ikke er ment å vare lenger enn to år sier vel mer om deres berømte retursystem enn noe annet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Jeg har hatt flere reklamasjoner på harddisker både for megselv og bekjente, spesielt etterlevningene av IBM disker og noen WD. Alle har vært godt over 3 år gammle, og alle har vært kjøpt hos PSdata. Har aldri hatt noen som helst problemer med å få igjen ny disk på reklamasjon, må si jeg har vært imponert over hvor raskt og smertefritt psdata har håndert reklamasjons sakene mine, både når det gjelder harddisker og annet datautstyr. Samme kan jeg også si om multicom, men har handlet i mye mindre grad der enn hos ps. at du har 5 år reklamasjonsrett på harddisker er ihvertfall klinkende klart, at komplett mener harddisker er en forbruksvare som ikke er ment å vare lenger enn to år sier vel mer om deres berømte retursystem enn noe annet. 6120734[/snapback] Hmm, meget interresant, dette gjør PSData interssant butikk når jeg skal kjøpe min neste firer-gruppe med harddisker. AtW Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Jeg vet jeg har 5 års reklamasjon i henhold til norsk kjøpslov, men syns det er dårlig av en seriøs aktør som Komplett.no å hevde at en Maxtor harddisk kun er ment å vare i 3 år. Maxtor skriver jo selv på sine sider at: "Component Design Life (minium) 5 years" Har sendt Komplett.no en ny mail hvor jeg argumenterer for min sak, så for se hva de svarer 6084918[/snapback] Du har helt rett. Bare stå på ditt og bring saken inn til forbrukerrådet hvis ikke Komplett gir seg. En harddisk er ment å vare vesentlig lenger enn 5 år hvis den ikke har vært utsatt for ytre påvirkning som fall, slag, etc. Jeg kjøpte en av mine mange harddisker (Seagate 210Mb) i 1988. Den sa takk for seg i 2001. Den varte altså nærmere 13 år med kontinuerlig drift. (Jeg samler på datamaskiner og har i dag 18 stykker som ennå virker) Jeg hadde også en TV hvor strømforsyningen sa takk for seg etter 4 år. Jeg reklamerte til forhandler og fikk den reparert uten spørsmål ved å vise til 5 års reklamasjon i henhold til norsk lov og at en TV er ment å vare lenger enn 5 år. vidar 6085742[/snapback] 210mb harddisk fra 1988? Ja den var god da! Seagate fant nemlig ikke den opp engang før 1991, men ja, gammel ble den. 6120499[/snapback] [off-topic] Om jeg ikke husker veldig feil så var det en del 210M-bit disker tilgjengelig i 1988, men aner ikke hvordan det stod til med Seagate. Mener å huske at Quantum var store da? [/off-topic] Støtter forvørig alle som sier at du bør kjøre dette via forbrukerrådet slik at Komplett slutter med slikt tøv som de fremviser her! Lenke til kommentar
Atypic Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Setter meg på trådstarters side i denne saken. Man kan fort tenke at "3 år - det er jo veldig lenge, hvorfor klager han?" ... Men tenk dere om, dere som sier at "disker dør ofte i den alderen" - dette har jeg veldig vanskelig for å tro. Jeg har selv disker i daglig bruk som er GODT over 5 år gamle (WD). 3 år er _ingen_ alder for en harddisk, mener nå jeg. 2 andre av diskene mine nærmer seg 3 år faktisk (maxtor), mens de 6 siste er jo temmelig nye (samsung spinpoint) - jeg akter _ikke_ å migrere 2 TB data til nye disker om 3 år! 3 år går utrolig fort, og for mange firma er det ikke snakk om å oppgradere hele maskinparen sin hvert 3. år. Jeg vil tro og håpe komplett her sitter på et knust egg, så får de heller sørge for å lage pannekake av det, isteden for å krangle for mye på denne saken. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Jeg har hatt flere reklamasjoner på harddisker både for megselv og bekjente, spesielt etterlevningene av IBM disker og noen WD. Alle har vært godt over 3 år gammle, og alle har vært kjøpt hos PSdata. Har aldri hatt noen som helst problemer med å få igjen ny disk på reklamasjon, må si jeg har vært imponert over hvor raskt og smertefritt psdata har håndert reklamasjons sakene mine, både når det gjelder harddisker og annet datautstyr. Samme kan jeg også si om multicom, men har handlet i mye mindre grad der enn hos ps. at du har 5 år reklamasjonsrett på harddisker er ihvertfall klinkende klart, at komplett mener harddisker er en forbruksvare som ikke er ment å vare lenger enn to år sier vel mer om deres berømte retursystem enn noe annet. 6120734[/snapback] PS Data er i en klasse for seg selv når det gjelder service. Komplett er også i en klasse for seg selv. Hvilke klasser de er i blir opp til hver enkelt å tenke seg til. Jeg har alltid brukt PS Data, og denne tråden setter i alle fall ingen slutt på den trenden. Lenke til kommentar
ull2000 Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Hold oss oppdatert om hvordan det går.... skal ikke kjøpe en eneste disk fra komplett før de godtar 5 års reklamasjonsrett! Lenke til kommentar
TA-Millman Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 (endret) Det virker ikke som mange her stoler på hardwareleverandør. Likevel vil de mer enn gjerne risikere å få på avveie personlige data med innhold som kan omhandle alt fra forretningsideer til beretninger om ens liv og levnet. Det er nok historier om hard-disk-drev som har blitt sendt inn og kommet ut igjen i nye "Ferdig-PCer". Det var for noen år siden en mye omtalt sak der en større hardwareleverandør var skyld en returnert disk endte opp i en PC som ble solgt. Om rutinene er dårlige hos de store aktørene tør jeg ikke tenke på hvordan de er hos de små. Det er kanskje kun i ektstreme tilfeller at de kommer ut til sluttbruker, men man vet jo i alle tilfelle ikke hvor disken ender opp. Og om den burde destrueres etter ferdig behandlet reklamasjon, så har man ingen garanti for det. Eks. Det en eller annen annsatt som offisielt "sender den i pressen" men som uoffisielt tar med disk hjem for tilfeldig ikke-kritisk bruk. Om det er verdt sjansen for å få igjen noen hundre kroner får bli opp til hver enkelt person å avgjøre. Om en disk er rammet av svak produksjon vil dette som regel vise seg i løpet av de første bruksårene. En disk kan vise seg å vare lenge dersom den fortsatt er funksjonell etter de tre første bruksår. Derfor burde det ikke være noe garanti ut over 3 år på hard-disk-drev. Nå har ikke jeg siden midten av 90-tallet hatt noen form for diskkrasj, (Unntaksvis har FAT tatt kvelden men med NTFS har det ikke vært noen problemer, men dette syldes svakheter i FAT og ikke disken.) men så har jeg EDB-maskinene på kontinuerlig slik de er ment til. Det spørs hvordan det blir med diskslitasje for de som skrur av og på maskinen flere ganger per dag. Spesielt på familePCer der hvert enktelt familiemedlem skrur maskinen av og på et par ganger per dag. Endret 18. mai 2006 av TA-Millman Lenke til kommentar
Sharp Skrevet 18. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2006 Jeg har nå ringt Komplett.no og snakket med ansvarlig for retur hos de. Han hevdet da at det var et utvalg i IT-bransjen (som han ikke helt husket navnet på) som hadde satt standarden på reklamasjon til to år på harddisker og mobiltelefoner. Når jeg da henviser til dom i Forbrukertvistutvalget som sier fem års reklamasjon, sier han at den enda ikke har vært en slik sak om har blitt forfulgt videre i rettsapparatet og at det dermed har blitt noen avgjørelse på dette i høyere rettsinstans. Men han hevder videre at det ikke var noe i veien for å reklamere på en disk som var utenfor garantitiden. Jeg måtte bare spesifisere at jeg ønsket REKLAMASJON og at harddisken jeg hadde var ment å vare i 5 år minst. Nå gjorde jo jeg det i den ene mailen min og fikk ikke godkjent returen før jeg ringte og snakket med sjefen. Han innrømmet vel også at om alle skulle reklamere på disker som gikk i stykker etter 3-5 år ville det blitt en stor kostnad for Komplett.no. Så konklusjonen er vel: du får reklamasjon hvis du maser! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Ok, så denne sjefen godkjente til slutt returen? Ellers synes jeg det er litt småsleskt av butikkene å kreve at du på død og liv må ha med ordet reklamasjon om du vil bytte inn et ødelagt produkt, jeg ser på dette som lite annet enn en måte å sno seg unna på. Ellers så er det litt tynt det sjefen kommer med også, hvorfor skal man ikke støtte seg til FTU sin mening, når det ikke har vært noen tilsvarene saker høyere opp? Og dette ikke nanvgitte utvalget som har bestemt seg for noe er jo ikke så lett å forholde seg til. AtW Lenke til kommentar
Bugs_Bergen Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 En underlig sak og et enda mer underlig svar fra Komplett. En del forholder seg til to forskjellige ting under ett her. Det er forskjell på Garanti og Reklamasjonsrett, Garantien er det Produsenten som gir, Reklamasjonretten er butikkens ansvar ovenfor kunden i henhold til Norsk lov. Og de kan MENE hva de enn vil om den, men det får de heller ta opp med forbrukerrådets advokater. Råder trådstarter (som fler andre her) til å melde saken inn til Forbrukerrådet, og eventuelt å innlemme "TV2 Hjelper deg". Publisitet har en litt grei tendens til å sette ting "i perspektiv" for butikken når det gjelder slik praksis. Er forresten enig med TA-Millman her når det gjelder bruk. Av-og-på sliter mye på harddiskene, det er jo under oppstart de jobber mest. Men akkurat det har lite å si på grunnlaget til Komplett's ansvar ovenfor kunden i denne saken å gjøre. Hadde jeg skulle kjøpt en harddisk i dag hadde jeg nok holdt meg borte fra Komplett OG kjøpt en disk med 5 års Garanti fra produsenten. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 En underlig sak og et enda mer underlig svar fra Komplett. En del forholder seg til to forskjellige ting under ett her. Det er forskjell på Garanti og Reklamasjonsrett, Garantien er det Produsenten som gir, Reklamasjonretten er butikkens ansvar ovenfor kunden i henhold til Norsk lov. Og de kan MENE hva de enn vil om den, men det får de heller ta opp med forbrukerrådets advokater. Råder trådstarter (som fler andre her) til å melde saken inn til Forbrukerrådet, og eventuelt å innlemme "TV2 Hjelper deg". Publisitet har en litt grei tendens til å sette ting "i perspektiv" for butikken når det gjelder slik praksis. Er forresten enig med TA-Millman her når det gjelder bruk. Av-og-på sliter mye på harddiskene, det er jo under oppstart de jobber mest. Men akkurat det har lite å si på grunnlaget til Komplett's ansvar ovenfor kunden i denne saken å gjøre. Hadde jeg skulle kjøpt en harddisk i dag hadde jeg nok holdt meg borte fra Komplett OG kjøpt en disk med 5 års Garanti fra produsenten. 6126160[/snapback] Det er forskjell på en garanti og reklamasjon, men butikkene burde yte såpass service, at om folk spør om å bytte inn disken, så opplyser de om reklamasjon selv om det ikke spørres spesifikt om det. Om man kjøper en bil, og spør forhandleren om en som bruker lite bensin, og den sluker drivstoff, så kan jo forhandleren med rette si "denne går på diesel, så den bruker lite bensin", men det er ikke god service av den grunn. AtW Lenke til kommentar
Bugs_Bergen Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 (endret) Good Sharp! Så ditt siste innlegg først etter at jeg hadde svart her nå. Skulle ikke vært nødvendig å mase på dem om slikt! Absolutt enig med deg AtW! Butikken har sitt ansvar uansett! Endret 18. mai 2006 av Bugs_Bergen Lenke til kommentar
qwert Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Når jeg da henviser til dom i Forbrukertvistutvalget som sier fem års reklamasjon, sier han at den enda ikke har vært en slik sak om har blitt forfulgt videre i rettsapparatet og at det dermed har blitt noen avgjørelse på dette i høyere rettsinstans.Heh. Har opplevd dette argumentet et par ganger. Jeg har svart dem at de er hjertelig velkomne til å anke saken inn for Tingretten etter at de har tapt i FTU. Grunnen til at det ikke finnes noen høyere rettspraksis er jo åpenbart at bransjen er redd de vil tape. Det burde være nok av muligheter for dem til å få en sak til retten hvis de trodde det var i deres beste interresse, men da risikerer de jo å få muligheten til å trenere og misinformere ytterligere innskrenket. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Jeg har nå ringt Komplett.no og snakket med ansvarlig for retur hos de. <...> Så konklusjonen er vel: du får reklamasjon hvis du maser! 6126010[/snapback] Jeg synes det burde være unødvendig å mase seg til lovfestede rettigheter og atpåtil få en masse syting fra butikken om at det koster så mye for dem å holde seg innenfor loven. En annen ting er at du ikke har hjulpet noen andre enn deg selv ved å fortsette å mase. Hadde du derimot kontaktet forbrukerrådet, TV2 hjelper deg, Forbrukerinspektørene eller noe slikt så kunne du både hjulpet deg selv og samtidig hjulpet veldig mange andre. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 ***********************************************Så konklusjonen er vel: du får reklamasjon hvis du maser! 6126010[/snapback] Tipper at diskprisene kommer til å stige snart.... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 ***********************************************Så konklusjonen er vel: du får reklamasjon hvis du maser! 6126010[/snapback] Tipper at diskprisene kommer til å stige snart.... 6126844[/snapback] Seagate har 5 års garanti, deres disker er ikke oppsiktsvekkende dyre akkurat... AtW Lenke til kommentar
ChainDoG Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 den FTU dommen var jo totalt urimelig!? synes vedkommende var rimelig frekk som tilogmed krevde renter fra kjøpsdato, etter å ha brukt den i 2,5år.. på den andre siden er det vel ikke tvil om at han hadde rett på en erstatningsdisk, da det var snakk om en "ferdig pc". stiller meg mer skeptisk i denne saken. uansett hvem som har bevisbyrden, så er det jo rimelig vanskelig å bevise enten det ene eller andre. synes også det er bortkastet energi (tid er penger...) på noe som er verdt så lite i kroner og øre, men greit nok, det er bare min mening. stiller meg også, som flere andre,undrende til svaret til en av kompletts kundekonsulenter som skriver "jeg mener...", nei, det holder ganske enkelt ikke mål. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Han hevdet da at det var et utvalg i IT-bransjen (som han ikke helt husket navnet på) som hadde satt standarden på reklamasjon til to år på harddisker og mobiltelefoner. Jeg lurer på hva som er dealen med dette utvalget, og om det betyr at de fleste webshoppene vil sette seg på bakbeina, håper ikke det. Kanskje man bare skal vise til at "harddiskkunde-utvalget" har bestemt seg for at det er 5 år AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå