TEE Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Komplett gjør sin (vanlige?) feil her: Reklamasjon er avslått da produktet ikke er ment å vare i mere enn tre år. Produsenten mener produktet skal holde i tre år og kjører da tre års garanti på produktet og vi forholder oss til det. Komplett skal ikke forholde seg til produsentens garantier, de skal forholde seg til norsk Forbrukerkjøpslov, eller norsk Kjøpslov dersom kjøper er et foretak. Når det gjelder PCer fra produsenter hvor Komplett kan sende reklamasjonen videre, sier de aldri noe om garanti, men oppfordrer til reklamasjon, også på saker hvor de vet at en reklamasjon er håpløst. Så hvorfor de plutselig henviser til produsentens garanti her vet de vel bare selv. Uansett, jeg hadde her bedt Komplett om å forholde seg til Forbrukerkjøpsloven, og ikke hva harddiskprodusenten mener. Lenke til kommentar
Sharp Skrevet 15. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2006 Etter å ha sett på argumentene som har kommet her skreiv jeg følgende mail til Komplett.no: Forbrukertvistutvalget har fattet avgjørelser som tyder på at det skal være 5 års reklamasjon på harddisker. (Se http://www.forbrukertvistutvalget.no/index...?Saknr=20040053 bla.) Maxtor skriver selv i sine spesifikasjoner at: "Component Design Life (minium) 5 years" for sine Diamondmax disker, selv om det bare er tre års garanti på dem. Det er også andre produsenter som gir 5 års garanti på tilsvarende produkt (desktop-harddisk) Jeg mener derfor produktet er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, og at det dermed gjelder 5 års reklamasjon på produktet. Er det slik at Komplett.no kun godtar retur innenfor produsentens garanti, eller er det kun enkelte produkter (som harddisker) dere mener ikke er ment å vare i 5 år? Mvh Aslak Heggland PS: Denne saken blir nå diskutert på hardware.no (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=576223 ) for å prøve å fastslå deres posisjon på kjøpsloven. Dette er svaret jeg fikk fra Komplett.no: Hei. Jeg mener at disker bør ikke virke mere enn to år grunnet at dette går på slitasjedeler i en harddisk. Vi gir da produsentens garanti på slike disker som da er 3 år. Mvh [Navn klippet ut] Kundesenter Komplett.no Nå vet jeg ikke om dette bare er kundebehanleren sine meninger, eller om dette faktisk er retningslinjene Komplett.no har på reklamasjon på harddisker. Jeg skal prøve å ringe i morgen til Komplett.no og se om jeg kan få tak i noen litt lengre opp i systemet som kan forklare praksisen de har. Sikkert flere som er nyskjerrige på utfallet av det. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Dette begynner å bli litt magert fra komplett synes jeg, det listes opp ganske mange gode argumenter, og komplett kommer med "slitedeler" (som sågar ble brukt som argument i FTU-saken, og ALLIKEVEL ble det avgjort at det skulle vare mer enn 2 år). SPESIELT når produsenten selv sier at delene bør vare i minimum 5 år. Hva er argumnetet for at delene skal slites ut etter så kort tid? Komplett kommer ike med noen, og jeg er redd for at økonomi er grunnen her. Hadde vært interessant å vite hvilke butikker som gir 5 år på harddisker uten krangel, jeg kjøper en god del disker i året, så jeg vil gjerne ha en butikk der man slipper så mye bry. AtW Lenke til kommentar
qwert Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 (endret) Det er en klar trend at butikker mener at "det er lov å prøve seg", og nekter reklamasjoner selv hvor de tror de vil tape (for så å innrømme reklamasjon for den delen av kundene som faktisk tar seg bryet med å klage.) Hele dynamikken i det norske forbrukervistsystemet bygger tross alt på at det er et sabla styr for kunden å stå hele løpet ut (noe som begrenser urimelige krav) og samtidig svært risikabelt for butikkene å kunne få rettskraftige avgjørelser mot seg (noe som fjerner muligheten til å synse og tolke Forbrukerkjøpsloven til egen fordel). De som evt. taper en sak i der blir neppe særlig populære på neste års bransjetreff. Det overrasker meg, dog at en butikk som Komplett inntar denne holdningen på en vare hvor det finnes en såpass klar avgjørelse fra FTU. Å nekte en reklamasjon hvor man faktisk *vet* at man vil tape faller et godt stykke utenfor grensen for "lov å prøve seg" og sansynligvis inne i territoriet "direkte ulovlig". Endret 15. mai 2006 av qwert Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Interessant.. Komplett sier at harddisker ikke skal vare mer enn 2 år. Si meg. Er de komplett udugelige? Nå ble jeg skuffet her altså. Disker er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år og da har de pokker meg blitt pålagt av lovverket til å godta 5 års reklamasjonsrett og undersøke varen. Det er deres jobb og påvise at varen har blitt feilbrukt. Helt utrolig. Hvis komplett skal ha en slik steil holdning til kundene sine er det siste gangen jeg handler der. Lenke til kommentar
<Iversen> Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 aldri opplevd en interndisk ryke siden jeg kjøpte min første pc for ca. 4 år siden, har hadd mange maxtor,seagate og WD disker. Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Jeg har hardisken til min første PC som runder 8 år nå. Og den tusler og går enda. Har heldigvis ikke opplevd HD havari enda. Takk gudskjelov for det. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Jeg har hardisken til min første PC som runder 8 år nå. Og den tusler og går enda. Har heldigvis ikke opplevd HD havari enda. Takk gudskjelov for det. 6109386[/snapback] Selv har jeg 18 disker (har aldri opplevd at noen disker har dødd), nå er riktignok de fleste av de under 5 år gamle, men mange av de er godt over 2 år gamle. AtW Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Med den holdningen fra Komplett er det vell egentlig bare å sette seg ned å skrive et brev til de ulike instansene ... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Hadde samme problem som trådstarter med mitt skjermkort og PSDATA. Måtte til slutt sende inn klage til Forbrukerrådet. Men de ga seg og ga meg et nytt kort før saken var avgjort. Selvfølgelig er det fem års reklamasjon på disken. Har de ikke en gang tatt den inn før de avslår reklamasjonen er dette enda dårligere. Bare send med link til denne tråden også, kanskje dette vil "myke" dem opp litt. Men da har jeg enda ikke lest andre part sin uttalelse, altså med forbehold. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Hadde samme problem som trådstarter med mitt skjermkort og PSDATA. Måtte til slutt sende inn klage til Forbrukerrådet. Men de ga seg og ga meg et nytt kort før saken var avgjort. Selvfølgelig er det fem års reklamasjon på disken. Har de ikke en gang tatt den inn før de avslår reklamasjonen er dette enda dårligere. Bare send med link til denne tråden også, kanskje dette vil "myke" dem opp litt. Men da har jeg enda ikke lest andre part sin uttalelse, altså med forbehold. 6109831[/snapback] Hmm, lurer på om dette betyr at PSdata har samme politikk på HDer, har ellers god erfaring med de, hadde vært høyst interessant å få en uttalelse fra butikker som sier rett ut at de leverer 5 år, uten at man må mase. AtW Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Jeg har en IBM Deathstar (60GB) som er 5 år og fortsatt virker! (Og de eneste diskene mine som har feilet er to seagate-disker som feilet pga defekt strøm-forsyning.) Syns også det er merkelig om Komplett forsøker å unndra seg reklamasjonsretten... Da de fleste ting tyder på at HDD'er er ment å vare lengre enn 5 år. (Skjønner selvsagt Komplett, de ønsker at HDD'ene skal bli defekte etter 3 år slik at vi må kjøpe nye...) Men, det jeg iallefall syns var merkelig, var at fyren i saken som ATWindsor refererte til fikk tilbake 5.500,- og med rente løpende fra dagen utstyret ble kjøpt! Det høres i mine øyne fantastisk urimelig ut. For det første så var det jo bare HDD'en som var defekt. Og for det andre så hadde vedkommende brukt maskina i nesten tre år! I mine (rettferdige) øyne så burde den saken blitt løst ved at vedkommende fikk tilbake en ny harddisk tilsvarende den han hadde fra før. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Jeg mener at disker bør ikke virke mere enn to år grunnet at dette går på slitasjedeler i en harddisk. Vi gir da produsentens garanti på slike disker som da er 3 år. Mvh [Navn klippet ut] Kundesenter Komplett.no Haha. Det der er jo faktisk latterlig. For det første er det jo helt totalt irrelevant hva han mener, og hvilken garanti som gjelder. For det andre er det jo helt latterlig å mene at en harddisk kun skal vare i 2 år. Helt seriøst - enten dør harddisken det første året, eller så lever den i all evighet. Det er i alle fall min erfaring. Har sikkert eid rundt 20 harddisker opp gjennom de siste 10 år, og alle lever i beste velgående. De eneste som har vært problemer med, har hatt problem ganske med en gang de ble kjøpt. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Er bare en konklusjon her nå... IKKE KJØP DISKER FRA KOMPLETT! Men ikke tro med en gang at en reklamasjon hos andre butikker vil gå smertefritt Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 hører stadig om maxtor, et produkt en bør unngå framfor dem andre. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 hører stadig om maxtor, et produkt en bør unngå framfor dem andre. 6112267[/snapback] Akkurat i dette tilfelle er ikke merket på harddisken relevant, da jeg som mange andre også mener at harddisker generelt burde gå under 5 års reklamasjon. Lenke til kommentar
Ravenlord Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Trodde komplett var litt mer litt mer profesjonell enn dette. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 For det første er det jo helt totalt irrelevant hva han mener, og hvilken garanti som gjelder.For det andre er det jo helt latterlig å mene at en harddisk kun skal vare i 2 år. For det tredje så gjelder reklamasjonsretten også for slitasjedeler - det er en mangel hvis en slitasjedel slites fortere enn man har grunn til å forvente av tilsvarende produkt. Og det er da ikke tvil om at man har grunn til å forvenet at "slitasjedeler" på harddisker skal vare vesentlig lenger enn to år. Nei, nå skuffa Komplett meg stort, jeg trodde de var seriøse. Helt seriøst - enten dør harddisken det første året, eller så lever den i all evighet.Tja, jeg har faktisk en Seagate-HD som begynte å levere korrupt data etter 2 1/2 år, men det er den eneste HD'n jeg noensinne har hatt problemer med. Min eldste ble vel rundt 8 år før den ble kastet (og da fungerte den fortsatt fint). Lenke til kommentar
aslelid Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Har selv en harddisk fra 2000 og den går fortsatt Så jeg vil påstå at en harddisk er ment å vare i 5 år, minst.. Har selv maxtor og er meget fornøyd med diskene Latterlig av Komplett, og jeg som har handla derfra!! Lenke til kommentar
SmoPe Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Skjønner ikke helt hva han kundebehandleren driver med. Er jo helt på viddene når det gjelder reklamasjonstid. Han utaler seg om slitedeler selv om det ikke er blitt stadfestet at det er en slitedel som er ødelagt og uansett så har det ikke noe å si pga av enhver slitedel som befinner seg i en harddisk er ment å vare vesenlig lenger en 2 år. Han bryter med en dom i FTU. Virker utrolig arrogant. Ville skrevet en mail som beskriver alt som er skjedd med korrospondanse osv og sendt dette til kundesenter i komplett, og prøv å få sendt den til en høyere opp i systemet send den og til forbrukerrådet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå