Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Non system disk- or disk error!


Anbefalte innlegg

Denne meldingen får jeg når jeg starter opp en av pc'ene i huset. Jeg får da beskjed om å trykke en tast for å gå videre, men når jeg trykker en tast så kommer bare samme melding opp om og om igjen. Windows får ikke startet opp.

 

Hva er feil?

Endret av 2die4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du floppydrive på pcen, må du sjekke om det står en diskett i stasjonen. Ellers kan det skje dersom usb står som første bootenhet, og det står en minnepinne eller lignende tilkoblet.

 

Det er selvsagt også mulig at hd har tatt kvelden.

6084841[/snapback]

 

Har ingen diskett i stasjonen. Windows startet opp igår og jeg har ikke tilkoblet noen minnepinne.

 

Har virkelig harddisken tatt kvelden :cry:

Lenke til kommentar

Du kan jo sjekke om alle kablene til harddisken sitter ordentlig i, både i harddisk og hovedkort.

 

Dersom du har en bootbar windows cd liggende, kan du prøve å boote fra den. Da kan du prøve å kjøre en reparasjon av eksisterende installasjon dersom disken blir funnet.

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet med min data for en stund tilbake. Hadde ikke peil på hva jeg skulle gjøre. Prøvde å bruke reformaterings CD-en, men det funket ikke, så fant jeg en gammel hp restore+ CD ligge slengende, smelte den inni, kjørte det helt til jeg skulle skrive CD-key, noe jeg ikke hadde, så da tok jeg CD-en ut, og prøvde med reformaterings CD-en igjen. Da funket det fett. Men du kan prøve å trykke F9 ved oppstart og boote fra harddisken manuelt.

Lenke til kommentar

Fordi om du ikke får startet Windows, så betyr ikke det nødvendigvis at alt som ligger på harddisken er fortapt for evig & alltid.

 

Såfremt du ikke formatterer disken, da .....

 

Det kan hende at diskens "boot record" har blitt ødelagt og at det er derfor Windows ikke klarer å starte opp. Dette kan fikses på mange måter, men det tar for lang tid å beskrive dette her & nå. (Ikke er det sikkert jeg husker det helt riktig heller.) Ved å søke i forumene her vil du sikkert finne god hjelp.

 

En ting du kan gjøre er å laste ned The Ultimate Boot CD herfra. (Du laster ned et image og brenner ut en CD.)

 

Dette er en bootbar CD med en drøss ulike verktøy som du kan velge fra en meny. Under Hard Disk Tools finner du TestDisk. Det er et program som kikker på innholdet av disken din og ser om den kan finne noen partisjoner der. Jeg husker at en fyr brukte det til å finne igjen data-partisjoner som hadde "blitt borte". Kanskje du kan bruke det til å gjøre disken bootbar igjen også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...