Zindex Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Hvorfor har de ett sånt tårn hvor det konstant "brenner"? Har alle disse riggene ute på havet sånt? Lenke til kommentar
havfal Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Tårnene er der for å kvitte seg med overskuddsgasser som kommer opp av bakken. Har jeg hørt, noen andre kan sikkert dette bedre enn meg. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Skal hvistnok være metangass de kvitter seg med. Det er synd at de gjør dette, men de hadde vel ikke teknologi eller resusser på 70- og 80-tallet til å føre gassen til land for å lage LNG (Liquid Nature Gas), eventuelt så var det ikke lønsomt da. Nå er det jo en annen sak, du har jo Snøhvit. Der brenner de ikke gassen, men fører den til land hvor den blir komprimert. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Flare Tower A flare tower operates continually and ensures complete combustion of purge gases from the plant. The flare tower is a safety feature of the plant and allows for safe depressurisation of the plant in the case of a plant shutdown. The flare is designed to produce no smoke. The flow rate from the flare is monitored on a continuous basis. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Hvorfor har de ett sånt tårn hvor det konstant "brenner"? Har alle disse riggene ute på havet sånt? 6084361[/snapback] Gassen som kommer fra oljebrønner utgjør eksplosjonsfare og tidligere kvittet man seg med den ved å brenne den. Nå nytter man seg av gassen ved å bruke den eller føre den ned i brønnen. Alle rigger har fakkel, men de nye har såkalt "kald fakkel". Dvs at den kun brenner når det er fare for gasseksplosjon fra lekkasje, e.l. Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 (endret) Det er forbudt i dag på norsk sokkel å ha fyr på flammebommene. Alle bore/produksjonsrigger har en slik bom. Vel, egentlig to, en på hver side slik at de kan få flammen på den siden vinden ikke blåser imot. Flammebommen var et tegn på at olje/gass var funnet, selv om det kan merkes ganske godt over slamtanker og "shakerene". Endret 11. mai 2006 av ViVentis Lenke til kommentar
pertm Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Jeg tror det ble mer brukt før. Nå blir nok gassen solgt. Muligens de gjør det om det er fare for eksplosjon og slikt for å hindre eksplosjonsfaren fra å komme. Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Før var gass en uting som ble fyrt opp for måkene, bommene brukes enda som sikkerhetsutstyr. Hvis anlegget må/blir stengt ned raskt og uventet så må gassen som er igjen i rørene brennes så den ikke utgjør en fare for folk og fe og riggen da. "Vel, egentlig to" Ingen av enkeltriggene jeg har vært på har hatt to flametårn. Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 (endret) Fakling fører til langt mindre utslipp enn ved direkte utslipp av nmvoc. (non-methane volatile organic compounds). Det er riktig som de fleste sier her, fakling skal kun forekomme når det er nødvendig. Dette både være hvis man får problemer med trykk, men har også skjedd i enkelte tilfeller hvis et lite parti av gassen har vært våt og det har vært fare for hydratdannelse. Edit: hydrat er en islignende masse som dannes når en blanding av naturgass og vann når en viss temperatur, jo mindre vanninnhold jo mindre fare for hydratpropper og farlige trykk Endret 12. mai 2006 av GolfBag Lenke til kommentar
padda Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Snakket for et par dager siden med en fyr som jobbet på platform. Han sa det at avogtil fyrer de ekstra godt opp i fakkelen, så flammen blir veldig stor. Da kommer det flokker med fugler som blir "dratt" mot flammen, og flyr rett inn i den. Kamikaze-fugler, altså.. Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 hehe, noen tror på alt de hører ser jeg Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Før var gass en uting som ble fyrt opp for måkene, bommene brukes enda som sikkerhetsutstyr. Hvis anlegget må/blir stengt ned raskt og uventet så må gassen som er igjen i rørene brennes så den ikke utgjør en fare for folk og fe og riggen da. "Vel, egentlig to" Ingen av enkeltriggene jeg har vært på har hatt to flametårn. 6090137[/snapback] Du har rett, det jeg mente var vel egentlig flyteriggene som har flammebommer på hver sin side av skriget som kan svinges ut og inn. Faste installasjoner har jo tårn som holder flammene på avstand fra riggen uansett vindretning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå