touch Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 hei jeg skal fjerne xp fra partisjon c: jeg har to partisjoner på hd. c:-d: da jeg skal bygge opp ny maskin med nytt hovedkort og cpu tenkte jeg å formatere c: for å instalere nytt os etter at allt er montert? ide..? og har hørt at det er litt vanskelig å avinstalere xp stemmer dette? Lenke til kommentar
zn00ker Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Etter et så stort inngrep som bytte av hovedkort og CPU anbefales det å formatere å installere OS`et på nytt. Og det er ikke no problem å "avinstallere" XP, det er bare å formatere. Lenke til kommentar
touch Skrevet 5. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2002 formaterer jeg med å skrive format c:? dos? Lenke til kommentar
IceXCool Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 Forsiktig med Format C: i DOS!!! Du risikerer å formatere nesten hvilken som helst harddisk, stasjons bokstavene i DOS og Windows er IKKE DE SAMME. Skal du formatere no foreslår jeg en boot-up med win98 bootdiskett og så kjøre partition magic fra diskett etter det, da ser du fort hvilke harddisker som er hva og sånnt. Lenke til kommentar
mbst Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-05 10:45, skrev IceXCool:Forsiktig med Format C: i DOS!!! Du risikerer å formatere nesten hvilken som helst harddisk, stasjons bokstavene i DOS og Windows er IKKE DE SAMME. Skal du formatere no foreslår jeg en boot-up med win98 bootdiskett og så kjøre partition magic fra diskett etter det, da ser du fort hvilke harddisker som er hva og sånnt. Hvis det over er sant (har aldri hatt slike problemer), kan du jo gjøre følgendene: Gå ut i dos med en Win98-bootdisk (finner slikt på http://www.bootdisk.com ), først skrive fdisk, sjekke på partisjonsinformasjonen der, slik at du er helt sikker på hvilken partisjon/disk som har hvilken bokstav, gå ut av fdisk igjen for deretter å formatere den disken det gjaldt. Eventuelt- Hvis det er WinXP du skal legge inn igjen, kan du jo bare starte Windows-installasjonen "fra dos", dvs boote på CDen og velge å gå inn i installasjonsprogrammet. Du skal da få valget om du vil formatere disken. Gjør da dette. Jeg anbefaler NTFS! :smile: Lenke til kommentar
zn00ker Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 Både Win2k og WinXP har bootable CD`er. Er veldig enkelt å bruke, både med å partisjonere harddisken og bytte fil system (FAT32 og NTFS, som over anbefales det å bruke NTFS). Lenke til kommentar
Swifty Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 Vis du ikke er helt sikker på hvilke disk du holder på å formatere kan du jo bare se ha hva du har på disken (dir)...jeg ser alltid på dette før jeg formaterer i DOS,det tar tross alt 2 sekunder... Lenke til kommentar
touch Skrevet 5. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2002 ok da kan jeg starte i dos. hold delete ved oppstart? og så skrive dir for å kontrolere at det er rett stasjon og så format:c så sette inn win 98 sin oppstart disk så inn med win 98 instal cd install:f er jeg på jordet her? Lenke til kommentar
Ludde Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-05 10:45, skrev IceXCool:Forsiktig med Format C: i DOS!!! Du risikerer å formatere nesten hvilken som helst harddisk, stasjons bokstavene i DOS og Windows er IKKE DE SAMME. Skal du formatere no foreslår jeg en boot-up med win98 bootdiskett og så kjøre partition magic fra diskett etter det, da ser du fort hvilke harddisker som er hva og sånnt. med mindre du KØDDER stasjonsbokstavene i windows, er de de SAMMA JA! og hva **** skal du med alt det klusset der ? med mindre man har en PIRATKOPIERT winxp cd som ikke er bootable er det jo bare å sette cdrom som first boot device og sette den i på startup og den booter opp med xp installasjonen og nå man velger target kan man også formatere den disken. jeg har talt Lenke til kommentar
Ludde Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 nei.. slutt med dos køddet. dessuten er sjansen stor for at du bruker NTFS og siden DOS ikke STØTTER ntfs, for du og alle andre som prøver å få deg til å formatere fra DOS et.. ørlite problem. kjør opp fra bootable cd'en da for svingende Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 Quote: IceXCool skrev (2002-10-05 10:45):Forsiktig med Format C: i DOS!!! Du risikerer å formatere nesten hvilken som helst harddisk, stasjons bokstavene i DOS og Windows er IKKE DE SAMME. Skal du formatere no foreslår jeg en boot-up med win98 bootdiskett og så kjøre partition magic fra diskett etter det, da ser du fort hvilke harddisker som er hva og sånnt. Det går fint å gjøre det i dos. Har du en oppstart disk med win98/ME så går det veldig fint. For å kontolere hvilken disk du skal formatere kan du bare skrive dir. exempel: A:dir, c:dir da ser du hva som er på diskene dine. Har aldri formatert feil disk i dos, Men eg har gjort feil i fdisk og slettet feil partisjon. Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 Helt enig med Ludde her. Kjør opp fra bootable cd'en da for svingende :smile: Jeg skjønner ikke hvorfor dos i det hele tatt blir nevnt som et alternativ når det er XP det er snakk om her. Det er den enkleste sak i hele verden å boote fra cd'en og innstallere XP. Du får en meny som ikke er til å misforstå, så det er bare å sette i gang! Lykke til :smile: Lenke til kommentar
touch Skrevet 5. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2002 problemet var at jeg ikke har xp cd men skal legge inn win 98 etter jeg har formatert c: Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 Bare en liten kommentar til Ludde; er da ikke noe problem å lage en bootable cd selv om du har piratkopiert winxp... Lenke til kommentar
zn00ker Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-05 19:14, skrev bergangster:Bare en liten kommentar til Ludde; er da ikke noe problem å lage en bootable cd selv om du har piratkopiert winxp... Gutten har peil ser jeg :razz: Lenke til kommentar
Laka Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 Dette viser at ordspråket "du lærer av dine feil" er sant...... Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-05 12:26, skrev Ludde:med mindre du KØDDER stasjonsbokstavene i windows, er de de SAMMA JA! Nei, fordi at DOS ikke takler NTFS så vil den derfor overse disse partisjonene, og i tillegg enumererer den partisjonene fortløpende (C,D,E...) i motsetning til NT-baserte OS som kan tilegne bokstaver fritt. Bokstavene kan derfor bli totalt forskjellige i DOS/Win9x og NT. Jeg kjenner folk som har driti seg ut kraftig på dette. Men ellers er jeg enig i at det er tungvint å bruke MS-DOS til slikt :smile: Lenke til kommentar
hauk74 Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 [ Denne Melding var redigert av: hauk74 på 2002-10-05 20:00 ] Lenke til kommentar
hauk74 Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 noe samme jeg sliter med Lenke til kommentar
dark^dog Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 Hej folkens. Jeg har en disk på to partisjoner. C og D. har installert WinXP på C, og bare spill og slikt på D. Når jeg boota fra CDrom så fikk jeg et valg om å installere Windows XP. Jeg fikk ingen valg om å formatere disken. Så XP ble bare installert vedsiden av gjeldende OS (Win2000). Etterpå gikk jeg å sletta Win2000 mappa, når jeg var i Windows. (XP) Så nå har jeg altså en maskin med et OS, XP på partisjon C, OG, en ustabil maskin. Jeg velger nå å formatere hele maskinen, og installere Windows XP på nytt. ELLER, Windows 2000? Hva velger man tro? Er XP bedre til spill? Noen som vet helt eksakt? Min erfaring tilsier at XP skal være bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå