Frank2004 Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 (endret) Hvordan er BSD sammenlignet med linux, hva blir mest 'bare bones'? Bør jeg plukke Open- eller FreeBSD om et system fritt for stygge hacks (som f.eks. SELinux) er første-pri? (Bryr meg katta om 'brukervennelig' gui-stuff, tenker headless server her.) Endret 11. mai 2006 av Frank2004 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Det greieste er å starte med FreeBSD. Installasjonen er enkel og grei, og dokumentasjonen til FreeBSD (FreeBSD Handbook) er noe av den beste dokumentasjonen som fins. Der finnes svar på det meste som angår FreeBSD. Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Slenger meg på og anbefaler FreeBSD. FreeBSD har god støtte for hw og programvare. Linux binærkompabilitet kan kompileres inn i kernel, eller enables som modul. Dette i tillegg til at PF også er importert nå gjør FreeBSD til et meget godt valg. Ellers ville det kanskje være best om du heller postet bruksområde du sikter deg mest inn på? Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Hvordan er det med FreeBSD og trådløst nettverk? Har et pcmcia 3com kort og et USB 3com adapter. Vil noen av disse fungere i FreeBSD? og burde jeg gå for 6.1 ? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Med FreeBSD 6.0 fikk FreeBSD merkbart bedre trådløs-støtte. Dette er videreutviklet i 6.1. Og FreeBSD har noe som heter NDISulator, noe som tilsvarer NDIS-wrapper i GNU/Linux. Dessuten er støtte for WPA-kryptering også på plass, så forholdene skulle ligge godt til rette. Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 regner med at jeg må bruke ndisulator siden jeg måtte bruke ndiswrapper i Linux Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 (endret) regner med at jeg må bruke ndisulator siden jeg måtte bruke ndiswrapper i Linux 6122785[/snapback] Det er du nok nødt til da, ja. Edit: NDISulator er beskrevet i FreeBSD Handbook. Endret 17. mai 2006 av stigfjel Lenke til kommentar
Gjest member-1768784 Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 (endret) - Endret 10. april 2017 av member-1768784 Lenke til kommentar
olear Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Hvordan er BSD sammenlignet med linux, hva blir mest 'bare bones'? Kan du Linux så er ikke BSD så vanskelig. Selv liker jeg NetBSD godt, den er veldig 'bare bone', en minimal installasjon kommer på under 50mb, en fullinstallasjon kommer på mellom 200-300mb. Bør jeg plukke Open- eller FreeBSD om et system fritt for stygge hacks (som f.eks. SELinux) er første-pri? Et av målene til Open/Net er 'clean design', gjelder sikkert for Free også. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 (endret) regner med at jeg må bruke ndisulator siden jeg måtte bruke ndiswrapper i Linux 6122785[/snapback] Akkurat nå sitter jeg med FreeBSD 6.1-RELEASE-p6 på laptop'en. Tester ut trådløs-funksjonen. Trådløs-kortet er et Dell Truemobile 1300, basert på det beryktede bcm43xx chipsettet hvor man er NØDT til å wrappe windows-driverne til GNU/Linux eller FreeBSD. I dag finnes det ikke fungerende open-source drivere som jeg vet om. Sitter på mitt trådløs-nett som bruker WPA-kryptering, og det fungerer nå helt topp. Har brukt NDIS-wrapping av windows-driverne. Det er faktisk lettere å bruke WPA i FreeBSD enn det er i GNU/Linux, det er min erfaring. For mens man er nødt til å bruke wpa_supplicant manuelt i GNU/Linux, kan man enkelt sette opp trådløst-kortet slik at WPA blir tatt hånd om. Eneste filen man må sette opp når det kommer til WPA, er /etc/wpa_supplicant.conf. Og den står godt forklart i FreeBSD Handbook (FreeBSD-bibelen). Endret 18. september 2006 av stigfjel Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Uh, feil. bcm43xx har åpne drivere nå. Fedora Core 5 shippet med dem, og de er inkludert upstream i kjernen. Alt man trenger er firmware. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Ser at det har kommet åpne drivere for GNU/Linux. Men disse vil ikke fungere i FreeBSD, man vil fortsatt måtte bruke NDIS på windows-driverne (ikke at det ikke fungerer bra, tvert imot). Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Fungerer det fint for deg altså? Jeg har et bcm43xx-kort selv(PCI), hvor tilkoblingen blir _veldig_ treg og pinger ut titt og ofte når jeg bruker project evil/ndis driveren. Forsøkte med Options NDISAPI i kernelconfigen min, men da nektet den å godta configen. Kortet dukker opp og fungerer _litt_, men skulle gjerne brukt bare trådløs tilkobling. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 (endret) Fungerer det fint for deg altså? Jeg har et bcm43xx-kort selv(PCI), hvor tilkoblingen blir _veldig_ treg og pinger ut titt og ofte når jeg bruker project evil/ndis driveren. Forsøkte med Options NDISAPI i kernelconfigen min, men da nektet den å godta configen. Kortet dukker opp og fungerer _litt_, men skulle gjerne brukt bare trådløs tilkobling. 6935152[/snapback] Hos meg fungerer det strålende. Kortet er et Dell Truemobile 1300. Brukte det på skolen forrige uke. Det var bare i en sal at dekningen var dårlig. Men da jeg bootet opp windows og så at det var dårlig dekning, hadde det ingen ting med FreeBSD å gjøre. Trådløs-kortet fungerer faktisk bedre i FreeBSD enn i GNU/Linux med ndiswrapper. Og problemet med WPA er løst på en svært elegant måte i FreeBSD i motsetning til den klønete implementasjonen i GNU/Linux. Og jeg opplevde at vpnc (open-source VPN-klient mot Cisco-konsentratorer) også fungerte bedre enn i GNU/Linux. I GNU/Linux hadde jeg problemer med at vpnc koblet seg ut ganske ofte, det skjer ikke i FreeBSD når dekningen er bra nok. Har ikke merket problemer med hastigheten. Forresten, skrev du Options NDISAPI , altså options med stor forbokstav? Det skal være options NDISAPI uten stor forbokstav i options. Da tror jeg du vil få et litt annet resultat. Edit: prøv å plasser denne setningen rett overfor alle "device" deklarasjonene i /usr/src/sys/*arch*/KERNEL der arch = arkitektur (oftest i386 eller amd64) og KERNEL = GENERIC eller navn på en egendefinert kernel-config. Liker å ha detaljene i orden her. Endret 25. september 2006 av stigfjel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå