Dahl Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 (endret) Hei, Jeg ser an mulighetene for at jeg kan flytte for meg selv når jeg til høsten starter på VK1. Jeg bor nå i huset til moren og stefaren min på Nesodden, under én kilometer fra skolen. Faren min bor i Oslo. Det jeg egentlig lurer på er om jeg kan få borteboerstipend hvs jeg flytter for meg selv til Oslo, men fortsatt går på skole på Nesodden. På lanekassen.no står det følgende: Du må bo for deg selv og minst ett av disse kravene må være oppfylt: skolen ligger minst 40 km fra foreldrehjemmet reisetiden mellom hjem og skole er minst tre timer tur-retur det er spesielle forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme mens du går på skolen, for eksempel sykdom eller funksjonshemming Det er nok mer enn 40 km fra huset til faren min til skolen, men som sagt ligger huset til moren min (der jeg bor nå) svært nærme.Hvilket hjem telles som foreldrehjemmet? Og reisetiden, er det snakk om reisetiden fra huset jeg bor i nå, eller huset jeg eventuelt flytter inn i (alene) senere? Endret 11. mai 2006 av Dahl Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Reisetiden er fra der du bor før du fytter på hybel. Er det moren din som har foreldreretten er det etter all sannsynlighet fra hennes hus de baserer søknaden på (registrert adresse i folkeregisteret). Tviler på du får noe stipend. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 (endret) Hvis det er over 40km fra Oslo til skolen, gjør følgende: Meld flytting i folkeregisteret til faren din. Søk deretter om stipend fra lånekassen, og skriv og faren din sin adresse som foreldreadresse. Reisetiden er den tiden det tar fra foreldrehjem til skole. Endret 12. mai 2006 av darkness| Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 12. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2006 Hvis det er over 40km fra Oslo til skolen, gjør følgende: Meld flytting i folkeregisteret til faren din. Søk deretter om stipend fra lånekassen, og skriv og faren din sin adresse som foreldreadresse. Reisetiden er den tiden det tar fra foreldrehjem til skole. 6086611[/snapback] Flott, det var dette jeg håpet på! Er det ingen krav om at jeg må ha bodd hos faren min en viss periode? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Ikke så vidt jeg vet, men hvem vet hvilke regler de greier å grave frem. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Du må først melde flytting til faren din. Borteboerstipendet er egentlig vilt - er jo ikke behovsprøvd en gang. Får vel rundt 34 000 neste år jeg. Utrolig nok. Jeg elsker det - og det skal gnies inn til alle sosialister som maser om gratis skolebøker og skoleboksstipned for alle... Behovsprøving er vel mest rettferdig ja.. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Denne "behovsprøvingen" er jo bare tull. Hvis foreldrene er skilt, så får man automatisk stipend. Så barn med skilte foreldre skal få over 1000 kr i måneden til å søle bort, mens barn med gifte foreldre skal gå og sparke i grusen mens skilsmissebarna koser seg? HMPH! Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 16. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2006 Du må først melde flytting til faren din. Borteboerstipendet er egentlig vilt - er jo ikke behovsprøvd en gang. Får vel rundt 34 000 neste år jeg. Utrolig nok. Jeg elsker det - og det skal gnies inn til alle sosialister som maser om gratis skolebøker og skoleboksstipned for alle... Behovsprøving er vel mest rettferdig ja.. 6110493[/snapback] Endelig et utsagn jeg likte fra deg, Joachim. Jeg er helt enig - borteboerstipend burde være behovsprøvd. Det er egentlig absurd at det ikke er det. Denne "behovsprøvingen" er jo bare tull. Hvis foreldrene er skilt, så får man automatisk stipend. Så barn med skilte foreldre skal få over 1000 kr i måneden til å søle bort, mens barn med gifte foreldre skal gå og sparke i grusen mens skilsmissebarna koser seg? HMPH! 6112508[/snapback] Jeg er skillsmissebarn, og får i utgangspunktet 0 kroner. i stipend. Riktignok må faren min betale rundt 1500 hver måned til moren min, som går rett i min lomme, men noe stipend får jeg ikke. Jeg får vel tenke litt mer over saken, og muligens melde flytting til pappa. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) Totalt får jeg 60-70 000 neste år - alt stipend - ikke behovsprøvet(Borteboer + reisestipend) Må ikke det brenne i hjertet på en SV'er å se at "kapitalistenes" barn får de pengene der? Uansett ganske utrolig. Endret 16. mai 2006 av JoachimR Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Dahl: Det gjelder ikke dersom moren din er gift på nytt igjen. Nå vet jeg ikke om moren din er det da, men jeg kjenner faktisk ingen skillsmissebarn som ikke har fått stipend. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) Husk at det er en inntektsgrense... Den ligger rundt 3-600000 et sted. Husker ikke helt. Men det finner du på lånekassenshjemmeside. Husker at i første gym fikk jeg stipende, da bodde pappa i utlandet så ble han ligna i 0, i 2. gym så hadde han flyttet til Norge, da forsvant de pengene.. Endret 16. mai 2006 av Lomz Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) Husk at det er en inntektsgrense... 6117179[/snapback] Såvidt jeg har forstått gjelder den ikke mine stipender(borteboer og reisestipend) - inntektsgrense er først aktuelt ved lån som gjøres om til stipend. Uansett har jeg ikke skattbar inntekt på mer enn 120 000, så da er jeg vel under grensen uansett. EDIT: Ah, på foreldrene. Ja, alt som er behovsprøvet mot foreldres inntekt er jo håpløst om man ikke er skillsmissebarn. Synes det er litt i overmåte lett å få stipend ved skilte foreldre... Endret 16. mai 2006 av JoachimR Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) Husk at det er en inntektsgrense... 6117179[/snapback] Såvidt jeg har forstått gjelder den ikke mine stipender(borteboer og reisestipend) - inntektsgrense er først aktuelt ved lån som gjøres om til stipend. Uansett har jeg ikke skattbar inntekt på mer enn 120 000, så da er jeg vel under grensen uansett. 6117194[/snapback] Se innlegget mitt over da det ble endret. Inntektsgrensen regnes på dine foreldre når du er under 19(eller 20) og hvis du er over så er grensen for stipend rundt 105000 Endret 16. mai 2006 av Lomz Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Inntektsgrensen regnes på dine foreldre når du er under 19(eller 20) og hvis du er over så er grensen for stipend rundt 105000 6117204[/snapback] Men den grensen går ikke på borteboer og reisestipend. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Inntektsgrensen regnes på dine foreldre når du er under 19(eller 20) og hvis du er over så er grensen for stipend rundt 105000 6117204[/snapback] Men den grensen går ikke på borteboer og reisestipend. 6117207[/snapback] Det er mulig, har ikke søkt etter at jeg var ferdig med VGS i fjor vår, så har ikke testa Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Det er mulig, har ikke søkt etter at jeg var ferdig med VGS i fjor vår, så har ikke testa 6117210[/snapback] Jeg har forsøkt å sette meg inn i det - ettersom de i følge gjeldene retningslinjer skal gi meg en liten utbetaling. Og hovedpoenget der er jo at de tikke er behovsprøvd - da ryker jo alt... Sett at du har en far og en mor med 300 000 hver i inntekt tror jeg du kan glemme alt som er behovsprøvet. Nå er riktignok min mor hjemmeværende, men det hjalp visst ikke, konsulenten på telefon lo når jeg spurte om jeg kunne få meg et lån og jeg oppgav ligningsinfo. Lånekasselån er jo så fine fordi de er rentefrie... Pappa investerte sitt - og tjente godt. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Det er mulig, har ikke søkt etter at jeg var ferdig med VGS i fjor vår, så har ikke testa 6117210[/snapback] Jeg har forsøkt å sette meg inn i det - ettersom de i følge gjeldene retningslinjer skal gi meg en liten utbetaling. Og hovedpoenget der er jo at de tikke er behovsprøvd - da ryker jo alt... Sett at du har en far og en mor med 300 000 hver i inntekt tror jeg du kan glemme alt som er behovsprøvet. Nå er riktignok min mor hjemmeværende, men det hjalp visst ikke, konsulenten på telefon lo når jeg spurte om jeg kunne få meg et lån og jeg oppgav ligningsinfo. Lånekasselån er jo så fine fordi de er rentefrie... Pappa investerte sitt - og tjente godt. 6117229[/snapback] Jeg ville ikke investert nå, jeg ville ventet litt, men det er meg. Tjener faren din mer enn 300000 så sliter du litt inntil du blir 19-20 ja. Pappa som tjener en del penger bodde heldigvis i utlandet når jeg søkte første gangen, og mamma tjente da under 600000, altså 300000 x 2, så da fikk jeg litt stipend, ba bare om det, ble ikke mye, men hjalp... Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Jeg ville ikke investert nå, jeg ville ventet litt, men det er meg. 6117273[/snapback] Det er jo en annen ting. Dessuten kan du investere i annet enn rene børs/aksjeprodukter (sånn by the way har jeg gjort rimelig gode penger i det siste på små-aktiv trading). Jeg mener jo alt burde behovsprøves - slik at "sånne som meg" med relativt god råd ikke skulle kunnne kose seg med såpass mye av statens penger. Lån er en annen ting - og det burde alle ha en viss rett på. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Jeg mener jo alt burde behovsprøves - slik at "sånne som meg" med relativt god råd ikke skulle kunnne kose seg med såpass mye av statens penger. Lån er en annen ting - og det burde alle ha en viss rett på. 6117300[/snapback] De burde det, men de har jo ikke uendelig med penger... Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 De burde det, men de har jo ikke uendelig med penger... 6117353[/snapback] Hvem er det som ikke har uendlig med penger? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå