Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Trådløst]Får ikke kontakt med router


Anbefalte innlegg

Nå går jeg snart på veggen her! kjøpte Linksys wireless - G broadbandrouter with SRX for noen måneder tilbake.Fungerte helt greit en stund, men så plutselig vil den bare ikke mer. Har stort sett 100% dekning hele tiden, men jeg får bare opp:

bilde0023me.th.jpg

 

Nettverkskortet sitter godt i, har fulgt innstallasjonsoppsettet til punkt og prikke og jeg kan se at den jobber. Formaterte gjorde jeg igår, bare for å sjekke, men fortsatt samme dealen. Routern min lyser på alle de rette stedene:

 

bilde1qy.th.jpg

 

Så tilsynelatende skulle alt være i skjønneste orden. Men jeg får ikke kontakt med routern på noen som helst måte. har sendt linksys support flere mails, men intet svar. så da spør jeg her. Noen som har erfaring eller vet hva dette kan skyldes? Er snakk om stasjonær PC forøvrig.

 

En annen del av problemet er at jeg aldri har fått konfigurert den. Manualen oppgir en IP adr. jeg skal sette inn i nettleser hvor det da kommer opp bruker/pass- meny. Videre sier manualen at jeg skal sette inn Admin som pass og la brukernavn stå tomt. Dette fungerer på ingen måte. Får bare beskjed om at brukernavn eller pass er feil. Prøvd å koble meg rett inn i routern med samme fremgangsmåte, men ingen respons. Akkurat resatt hele routern flere ganger, men fortsatt samme beskjed. har prøvd å bruke Win XP trådløsoppsettet og reparere linjen osv. Men får som regel meldingen om at den ikke kan fornye IP adr. Og når den en sjelden gang klarer å "reparere" linjen, så skjer det heller ingenting. Jeg er rådløs!

Endret av bajsburk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og velkommen til forumet :)

 

Jeg vil bare stikke hodet innom å småpirke på noen regler som man har her på forumet:)

 

Den første er emnetittelen:

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

Gjør du dette så vil dette innlegget vil bli fjernet når du endring av emnetittel til slik reglene vil ha det :)

Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.

 

 

Edit: en annen liten ting er det at bildene ble så utrolig små med tanke på de som sitter på små skjermer og leser forumet så jeg hostet bildene dine et annet sted og gjorde thumb. ut av de :)

 

Mvh B|Real

Endret av B|Real
Lenke til kommentar

Har du hatt noen tidligere ADSL-linje på den maskinen du prøver å få kontakt med ruteren på? F.eks en litt eldre Telenor ADSL-linje der du måtte logge deg inn for å komme på nett?

 

Når du resetter ruter, er du sikker på å holde reset-knappen inne lenge nok, slik at du helt klart ser at lysene stopper opp et øyeblikk, og at ruteren starter på nytt? Dette varierer fra produkt til produkt, men ofte må sånne reset-knapper holdes inne lenge, godt over 5 sekunder.

 

Så fremt din maskin/nettverkskort er satt opp til å motta IP-adresse automatisk, og du har resatt din ruter riktig, skal det ikke være noe problem å få tilgang til ruteren gjennom 192.168.1.1 i en nettleser som IE, FireFox eller Opera.

Lenke til kommentar
Har du hatt noen tidligere ADSL-linje på den maskinen du prøver å få kontakt med ruteren på? F.eks en litt eldre Telenor ADSL-linje der du måtte logge deg inn for å komme på nett?

 

Når du resetter ruter, er du sikker på å holde reset-knappen inne lenge nok, slik at du helt klart ser at lysene stopper opp et øyeblikk, og at ruteren starter på nytt? Dette varierer fra produkt til produkt, men ofte må sånne reset-knapper holdes inne lenge, godt over 5 sekunder.

 

Så fremt din maskin/nettverkskort er satt opp til å motta IP-adresse automatisk, og du har resatt din ruter riktig, skal det ikke være noe problem å få tilgang til ruteren gjennom 192.168.1.1 i en nettleser som IE, FireFox eller Opera.

6084163[/snapback]

 

litt vanskelig å vurdere egentlig. er et lite hull baki som jeg må stikke en nål inni for å nå frem til reset knappen.holder den inne en stund, så blinker den i hytt og pine. i det jeg treffer knappen så blir alle lysene borte et kvart sekund om ikke annet. men får fortsatt ikke lov å koble meg på 192.168.1.1 som burde vært mot normalen.

Lenke til kommentar

Kan det være så enkelt at routern ikke har aktivert trådløst? Isåfall gå inn på standard ip på din router, altså kontrolpanelet på din router. Pleier å kunne logge inn på IE eller andre nettlesere. Eks:

 

opera (nettleser) -> 192.168.0.1 (standard local ip) -> skriver inn bruker navn og passord, som pleier å være admin(brukernavn) -ingenting-(passord) -> Og ett sted her inne skal du finne en del opsjoner

Endret av Alexanderhagen
Lenke til kommentar
Kan det være så enkelt at routern ikke har aktivert trådløst? Isåfall gå inn på standard ip på din router, altså kontrolpanelet på din router. Pleier å kunne logge inn på IE eller andre nettlesere. Eks:

 

opera (nettleser) -> 192.168.0.1 (standard local ip) -> skriver inn bruker navn og passord, som pleier å være admin(brukernavn) -ingenting-(passord) -> Og ett sted her inne skal du finne en del opsjoner

6084788[/snapback]

 

har prøvd ut a 192.168.0.1 / 192.168.1.1 gjennom IE , opera og avant uten resultat. den bare timer ut. mulig det har skjedd en intern fabrikasjonsfeil i hele routerskiten. jeg er tom for kjerringråd jaffal! :cry:

Lenke til kommentar
Kan det være så enkelt at routern ikke har aktivert trådløst? Isåfall gå inn på standard ip på din router, altså kontrolpanelet på din router. Pleier å kunne logge inn på IE eller andre nettlesere. Eks:

 

opera (nettleser) -> 192.168.0.1 (standard local ip) -> skriver inn bruker navn og passord, som pleier å være admin(brukernavn) -ingenting-(passord) -> Og ett sted her inne skal du finne en del opsjoner

6084788[/snapback]

 

har prøvd ut a 192.168.0.1 / 192.168.1.1 gjennom IE , opera og avant uten resultat. den bare timer ut. mulig det har skjedd en intern fabrikasjonsfeil i hele routerskiten. jeg er tom for kjerringråd jaffal! :cry:

6084912[/snapback]

 

Hva er din ip?

Lenke til kommentar
Kan det være så enkelt at routern ikke har aktivert trådløst? Isåfall gå inn på standard ip på din router, altså kontrolpanelet på din router. Pleier å kunne logge inn på IE eller andre nettlesere. Eks:

 

opera (nettleser) -> 192.168.0.1 (standard local ip) -> skriver inn bruker navn og passord, som pleier å være admin(brukernavn) -ingenting-(passord) -> Og ett sted her inne skal du finne en del opsjoner

6084788[/snapback]

 

har prøvd ut a 192.168.0.1 / 192.168.1.1 gjennom IE , opera og avant uten resultat. den bare timer ut. mulig det har skjedd en intern fabrikasjonsfeil i hele routerskiten. jeg er tom for kjerringråd jaffal! :cry:

6084912[/snapback]

 

Hva er din ip?

6084938[/snapback]

 

192.168.1.105 . testet det og i browsern med samme resultat.

Lenke til kommentar

du tenker på i Run cmd? kommer opp en svart rute som forsvinner med det samme. hmmmm

6085432[/snapback]

 

Ja, velg run og skriv cmd - trykk enter. Da skal den svarte boksen bli stående åpen med command prompt. I denne boksen skriver du ipconfig /all. Da skal cmd vinduet bli stående med all informasjonen åpen :)

Lenke til kommentar

du tenker på i Run cmd? kommer opp en svart rute som forsvinner med det samme. hmmmm

6085432[/snapback]

 

Ja, velg run og skriv cmd - trykk enter. Da skal den svarte boksen bli stående åpen med command prompt. I denne boksen skriver du ipconfig /all. Da skal cmd vinduet bli stående med all informasjonen åpen :)

6085648[/snapback]

 

 

plutselig fikk jeg koblet meg til routern , det varer vel ikke lenge. men får fortsatt ikke konfigurert den. taster inn gateway ip og får opp pass/brukernavn meny, skriver inn admin, og ingenting skjer.

Lenke til kommentar
Du har ikke tilfeldigvis et routermodem fra  ISPen din, som også står og deler ut IP adresser, og NATer. Da er det duket for noen saftige konflikter på nettverket.

6085779[/snapback]

 

helt vanlig speedtouch modem. og hvorfor jeg plutselig får kontakt med routern nå er jo i seg selv et mysterium. men skulle gjerne konfigurert litt brannmur osv. siden linja går på 1/10 av hva den er kapabel av :dontgetit:

Lenke til kommentar
Du kunne kanskje prøve å kutte forbindelsen mellom speedtouchen og linksysen, og prøve om du får konfigurert linksysen da?

 

Alltid greit å luke vekk feilkilder.

6085870[/snapback]

 

 

gjorde det tidligere idag på oppfordring. tok ut kabelen fra modemet og plugget kun mellom linksysen og en laptop. da kom jeg ikke til pass/brukernavn menyen engang. det stinker pølsevev i mosen lang vei her hehe

Lenke til kommentar

Et Speedtouch-modem av nyere type er med ruter, og bør/skal settes som bridge.

 

Fjern PPPoE-informasjon på Speedtouch-modemet, velg disable for ruter (eller enable for bridge), og velg 1483 Bridged IP LLC.

 

Dermed skulle det være en smal sak å konfigurere en ruter/trådløs ruter i etterkant. Selv om det kanskje ikke løser ditt problem...

 

Men du har koblet til med vanlig nettverkskabel når du prøver å komme deg inn på den? Håper du ikke sitter med kun trådløst kort og konkluderer med at Linksysen din ikke fungerer, for du bør høyst sannsynlig bruke en nettverkskabel for å konfigurere, i hvert fall første gang, og etter hver resetting.

Lenke til kommentar
Et Speedtouch-modem av nyere type er med ruter, og bør/skal settes som bridge.

 

Fjern PPPoE-informasjon på Speedtouch-modemet, velg disable for ruter (eller enable for bridge), og velg 1483 Bridged IP LLC.

 

Dermed skulle det være en smal sak å konfigurere en ruter/trådløs ruter i etterkant. Selv om det kanskje ikke løser ditt problem...

 

Men du har koblet til med vanlig nettverkskabel når du prøver å komme deg inn på den? Håper du ikke sitter med kun trådløst kort og konkluderer med at Linksysen din ikke fungerer, for du bør høyst sannsynlig bruke en nettverkskabel for å konfigurere, i hvert fall første gang, og etter hver resetting.

6085966[/snapback]

 

 

koblet direkte med nettverkskabel mellom laptop og linksys ja. har ikke tilgang på modemet i skrivende stund, men jeg vet det er iallefall 2 år gammelt, så om det er med router så får jeg sjekke det imorgen tidlig. dde funksjonene finner jeg i kontrollpanel/ connections ? min første router, så tilgi meg for å være relativt grønn på området hehe :blush:

 

edit: fant forøvrig firmware oppgradering på hjemmesiden. har vs. 1.0 nå og lastet ned vs.4.20.8 nå, så kan det kanskje være noe der ja.

Endret av bajsburk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...