Gå til innhold

Advarsel ved VGA driverinstallasjon

Anbefalte innlegg

På MSI sine sider fant jeg Live update for drivere til hovedkort på ei HPmaskin.

(HK 6575 e matx P4 3,06 med ATI Radeon 9800 pro)

Under innstallasjon av den foreslåtte VGA driveren fra ATI får jeg denne meldingen. post-20303-1147357052_thumb.jpg

Vart skræmt, men var det grunn til det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Driverene mangle WHQL-sertifikasjon. Det betyr at Microsoft ikke har sertifisert driveren, men det betyr ikke nødvendigvis at det er farlig. Så lenge driveren er av ATI, og ikke tredjepart, skal det være omtrent like trygt som å legge inn WHQL-sertifiserte ATI-drivere :)

Lenke til kommentar

For ordens skyld: WHQL-sertifiseringen betyr at den har gjennomgått Microsoft sin testing av driveren på utallige PC'er. Slik testing tar tid og koster penger, derfor gjøres ikke det med hver eneste driveroppdatering og WHQL-sertifiseringen av en driver gjerne ikke kommer før de har fått testet den i lang tid. (f.eks en måned). Helt ferske drivere vil dermed skjelden ha WHQL-sertifisering. Sertifiseringen kommer kanskje ikke før neste versjon av driveren er ute.

Lenke til kommentar

Men jeg må si den meldingen om manglende WHQL-sertifisering er kanskje litt dramatisk dersom man ikke aner hva det dreier seg om. Synes Microsoft heller kunne sagt noe slikt som "Denne driveren har ikke blitt testet og sertifisert av Microsoft. Installeres på eget ansvar."

Slik som det er nå står det at det kan skade maskinvare og at Microsoft anbefale på det sterkeste å ikke installere driveren. Noe vel dramatisk som sagt.

Lenke til kommentar

Jepp, det synes jeg også.

Forresten så har jeg dårlige nyherer... Vista nekter visst helt å innstallere drivere som ikke er WHQL-sertifisert. Grunnen er vistnok at grafikkmotoren er mer integrert i Vista enn i XP og at driveren dermed kan skape større ustabiliteter med Vista enn med XP om noe skulle gå galt. Bare synd at spillutviklere nedprioriterer Linux så voldsomt.

Lenke til kommentar

Hva heter den "secure computing platform"-greia til Microsoft som de snakket om for noen år siden? Palledium?

Da sa de at selskaper som utvikler programvare må (betale og) få programvaren sertifisert av Microsoft. Ellers vil maskinen nekte å kjøre programmet på hardware-nivå. Husker hvertfall det raste en voldsom debatt om Palledium-greia eller hva de kalte det.

Får bare håpe ikke sertifisering av samtlige drivere er første steg i et slikt "secure computing"-program i Vista...

Edit: Ble kanskje litt OT nå, men ideèn om sertifiserte drivere bare minnet meg om dette :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Det var vist bare grafikkdriveren det gjalt. Grunnen er at driveren knyttes nærmere kjernen i OS'et og at grafikkortet skal ha prioritet over andre enheter i maskinen. Noe som blandt annet skal gi bedre ytelse i spill og bedre 3D-effekter i windows.

Slik jeg forsto representanten til M$ som holdt et foredrag på TG så skulle Vista nekte å innstallere grafikkdrivere som ikke var WHQL-sertifisert. (Det er mulig jeg har oppfattet det feil så hvis noen har hørt noe helt annet si i fra.)

Lenke til kommentar
Hva heter den "secure computing platform"-greia til Microsoft som de snakket om for noen år siden? Palledium?

Da sa de at selskaper som utvikler programvare må (betale og) få programvaren sertifisert av Microsoft. Ellers vil maskinen nekte å kjøre programmet på hardware-nivå. Husker hvertfall det raste en voldsom debatt om Palledium-greia eller hva de kalte det.

Får bare håpe ikke sertifisering av samtlige drivere er første steg i et slikt "secure computing"-program i Vista...

Edit: Ble kanskje litt OT nå, men ideèn om sertifiserte drivere bare minnet meg om dette :)

6085021[/snapback]

det heter Trusted computing, før het det TCPA, husker ikke helt hva det stod for, men det var omtrent det samme.

Lenke til kommentar

Det var Palladium jeg tenkte på. :)

I begynnelsen var det meningen at prosessoren skulle nekte å kjøre kode som ikke var sertifisert av Microsoft, slik at piratvare, virus og tredjeparts programvare laget av private/små grupper ville få vansker med sertifisering.

Husker dette ble diskutert på bl.a DeviantART-forumet, og noen påsto at Palladium også ville hindre avspilling av media uten DRM. Med det var i 2001/2002, så jeg tipper (håper) de har forlatt Palladium-ideèn.

Men er mye mulig det hele ble veldig blåst opp den gangen.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

6086321[/snapback]

Eller at de bare ser noen år lengre inn i krystallkula.

TPM, Palladium osv tas jo i små steg så folk skal kunen godta det. Neste trinn er vel drivere, etter der kommer det sikkert mer. :hrm:

Lenke til kommentar

I begynnelsen var det meningen at prosessoren skulle nekte å kjøre kode som ikke var sertifisert av Microsoft, slik at piratvare, virus og tredjeparts programvare laget av private/små grupper ville få vansker med sertifisering.

Husker dette ble diskutert på bl.a DeviantART-forumet, og noen påsto at Palladium også ville hindre avspilling av media uten DRM. Med det var i 2001/2002, så jeg tipper (håper) de har forlatt Palladium-ideèn.

6086321[/snapback]

syntes det høres usansynelig dumt ut. Ikke spille media uten DRM, det vil innebære at du ikke kan spille av egene opptak fra eget videokamera eller alle andre media en kjøpe dvd eller kjøpte filer som itunes.

Og for ikke godkjent kode, ja noen firmaer vil nok ønske det for bedre sikkerhet, helt til vista nekter å kjøre økonomisystemet etter at det er oppdatert og det er en måned til sertifiseringen er ferdig.

Virker meget usansynelig ut at M$ vil foreta selvmord på denne måten. De er interesert i å tjene penger på å selge programvare, ikke passe at du er snill gutt og ikke piratkopierer.

Det jeg antar er at noe slikt vil komme som options spesielt den med sertifisert programvare,

Lenke til kommentar

6086321[/snapback]

syntes det høres usansynelig dumt ut. Ikke spille media uten DRM, det vil innebære at du ikke kan spille av egene opptak fra eget videokamera eller alle andre media en kjøpe dvd eller kjøpte filer som itunes.

Og for ikke godkjent kode, ja noen firmaer vil nok ønske det for bedre sikkerhet, helt til vista nekter å kjøre økonomisystemet etter at det er oppdatert og det er en måned til sertifiseringen er ferdig.

Virker meget usansynelig ut at M$ vil foreta selvmord på denne måten. De er interesert i å tjene penger på å selge programvare, ikke passe at du er snill gutt og ikke piratkopierer.

Det jeg antar er at noe slikt vil komme som options spesielt den med sertifisert programvare,

6087229[/snapback]

det blir ikke selvmord!

det er så mange som bruker M$ programvare, og som er avhengig av det, at da finner de seg i å vente!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...