værdama Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 (endret) Hei, jeg har ett prosjekt i samfunnsfag hvor jeg skal bla. vite hva Checks and balances betyr, har lett mye rundt på nettet men finner det ikke, så skal jeg også kunne si hva en Føderal domstol er, vist noen kunne hjelpe meg med dette ville jeg blit utrolig glad takk på forhånd. Endret 11. mai 2006 av værdama Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 (endret) "Lett mye"? Google ga jo en drøss med svar, jo ... Se her. Kort fortalt går det ut på å ha maktbalanse i et samfunn. Noen kan kontrollere (=check) hva andre gjør. Makten er fordelt (=balanced (vel..)) mellom lovgivende, utøvende og dømmende organer. Storting, regjering, domstolene. Checks and balances er jo et amerikansk uttrykk, kanskje også brukt i UK. edit: Dette høres mer og mer ut som en "amerikansk" oppgave ... USA er en føderasjon av 50 (?) delstater. Det som skal være felles for alle statene håndteres på det man kaller føderalt nivå. En føderal domstol må følgelig være noe som ligger på dette nivået, dvs. at domsavsigelsene kan få konsekvens for alle statene. Alle delstatene har sitt eget parlament og sin egen "regjering". Bush & Co. utgjør den føderale regjeringen. Endret 11. mai 2006 av nebrewfoz Lenke til kommentar
værdama Skrevet 11. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2006 "Lett mye"? Google ga jo en drøss med svar, jo ... Se her. Kort fortalt går det ut på å ha maktbalanse i et samfunn. Noen kan kontrollere (=check) hva andre gjør. Makten er fordelt (=balanced (vel..)) mellom lovgivende, utøvende og dømmende organer. Storting, regjering, domstolene. Checks and balances er jo et amerikansk uttrykk, kanskje også brukt i UK. 6082701[/snapback] beklager.. hadde tatt så den lette på "Dokumenter". men takker for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå