Gå til innhold

LaCie P3 250GB-erfaringer?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har i lengre tid sett etter en ny ekstern disk på 250GB som ikke koster allverden. Etter en stund kom jeg fram til denne.

Den var jo ganske billig. Jeg leste litt i erfaringene og de gjorde meg litt skeptisk.De var litt blandet kan man si..

Det er da noen ting jeg lurer på, etter å ha lest disse.

1. Mange skriver at den blir varm ganske fort. Er dette en stor bekymring?

2. Det er også noen som skriver at disken plutselig ble død. Har det skjedd med noen her som har kjøpt disken og brukt den det dette året?

3. Noen skriver at den ikke tåler å bli flyttet på. Jeg kommer til å flytte en del på denne disken, så det hadde vært fint om det gikk bra. Noen som har noen erfaringer om det?

Det er det første som slo meg etter å ha lest erfaringene. Jeg ønsker at noen som har denne disken, eller i det minste fra samme produsent(LaCie) uttaler seg.

Dette kan jo ha bedret seg de siste mnd, derfor håper jeg noen har prøvd disken da. Eller i det minste de siste 12 mnd..

Takker for seriøse svar :) .

Edit:Endret emnetittel.

Endret av quakie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en sånn en, men jeg har brukt den altfor lite til å kunne gi den noen attest. Hittil har det imidlertid ikke vært noen problemer med den. (Den er bare i bruk innimellom.)

Det som man kanskje bør huske på når det gjelder eksterne harddisker, er at man i liten grad vet hva slags harddisk som sitter inni. Og det kan sikkert variere fra måned til måned hva LaCie putter inni Porsche-boksene sine - jeg har for eksempel en WD-disk. Noen disker går varmere enn andre, og noen tåler sikkert flytting - mens de går - dårligere enn andre. Derfor kan det være vanskelig å gi en rettferdig kritikk av LaCie P3 - det kan finnes flere varianter av den.

Lenke til kommentar

jeg har 2 sånne privat, og en på jobb.

ang. disker som dør: det kan skje med alle disker uansett produsent. enhver harddisk vil slutte å virke, det er bare et spørsmål om hvor lang tid det tar. i prosent tror jeg ikke det er flere problemer med lacie diskene enn andre.

ang. varme: man skulle tro de produserte dem slik at de ikke kunne bli så varme at de tok skade... jeg har 2 stk stablet oppå datamaskinen, og de blir VELDIG varme. Levetiden til en HD reduseres av høy varme, så jeg slår av diskene når de ikke er i bruk.

og ja, de kan flyttes på, men tåler like lite som andre harddisker. du kan fint ta dem med så lenge de beskyttes mot fysisk skade.

Lenke til kommentar

Har hatt min Lacie 250GB USB i over et år nå og den fungerer fremdeles knirkefritt.

Har brukt den regelmessig, flyttet den og reist med den i sekken noen ganger uten problemer. Den blir litt varm, men det tar jeg med knusende ro når den fungerer så bra som den gjør. Dette er vel helt normalt kan jeg tenke meg. Den vises som Maxtor disk

Endret av Xpi
Lenke til kommentar
Takk for svaret :) .Ja, jeg har skjønt det etter å ha lest erfaringene. Er det noen som har mening om hvilken type disk som er best?

6081962[/snapback]

så vidt jeg vet finnes det ingen måte å vite hvilken HD som er inni lacie kabinettet før man får disken.

Lenke til kommentar
Takk for svaret :) .Ja, jeg har skjønt det etter å ha lest erfaringene. Er det noen som har mening om hvilken type disk som er best?

6081962[/snapback]

så vidt jeg vet finnes det ingen måte å vite hvilken HD som er inni lacie kabinettet før man får disken.

6082057[/snapback]

Nei selvfølgelig ikke. Jeg tenkte på de som har disken jeg da :) .

Lenke til kommentar

Jeg har også en sånn, og den funker utmerket. Blir ikke ekstremt varm, så det er ikkeno problem. Det eneste problemet jeg har med min er at den ikke kan deles over LAN, andre maskiner får ikke tilgang på den.. Utover det er det en fin disk. Min er forresten en Seagate.

Lenke til kommentar
Jeg har også en sånn, og den funker utmerket. Blir ikke ekstremt varm, så det er ikkeno problem. Det eneste problemet jeg har med min er at den ikke kan deles over LAN, andre maskiner får ikke tilgang på den.. Utover det er det en fin disk. Min er forresten en Seagate.

6084517[/snapback]

Ikke deles over LAN nei.. Det var egentlig en ting jeg tenkte på. Du minnet meg på det nå :) . Er jo litt dumt. Men hvis jeg skal ha noe fra de andre kan jeg bare plugge den i deres PC. Men noe av grunnen for at jeg vil ha den, er jo fordi jeg skal dele ting på LAN.

Lenke til kommentar

Den har ikke et nettverkskort nei, men det er intet problem å dele en USB-disk over nettverket. Sørg for at disken er delt, sørg for at andre maskiner på samme nettverk er i samme arbeidsgruppe, og sørg for at ingen brannmurer stopper noe et eller annet sted. Disken må selvfølgelig stå koblet til en påslått datamaskin på det gjeldende nettverket.

Samma f. om det er en intern eller ekstern disk, gjennom IDE, SATA, USB eller Firewire.

Lenke til kommentar
Jeg har selvfølgelig prøvd alt det der.. Er ikke helt amatør heller.. det fungerer bare ikke..

6084812[/snapback]

Joda, men det er noe som er galt noe sted :p

Feil innstillinger, 0,00001% sjanse for feil med hardware, men ikke feil med disken, så lenge den fungerer fint lokalt på din PC.

Lenke til kommentar

Har to stykker som står på døgnet rundt på en server.

Den ene av de to døde plutselig en måned etter kjøp, men jeg hadde jo garanti og fikk ny tilsendt. Etter det har det ikke vært noe problemer.

De blir varme, men det har ikke vært noe problem for meg. Jeg stabler dem på høykant (vertikalt), ikke liggende (horisontalt).

Har ikke flyttet dem, så vet ikke noe om det.

Lenke til kommentar

Har tre stk av disse diskene jeg, har ikke hatt noen problemer med de i det hele tatt. Og de har vært på rundtur de fleste steder, alle diskene jeg har er det forskjellige produsenter på selve disken, har en fra WD, en fra Seagate og en det ikke kommer opp hvilken produsent disk det er.

Kan også være enig i at de til tider kan bli litt varme, men jeg skrur de av når de ikke er i bruk da.

En kamerat av meg har hatt denne disken på 24/7 det siste året og han har ikke hatt noen problemer med den han heller.

Kan trygt anbefale den, men som sagt over her, du vet aldri om du får problemer med akkurat den disken du kjøper...

Er forresten mye lagringsplass for lite penger da, har sett den helt ned 795 kr til tider, vet ikke om det tilbudet er nå lenger da.

Mine kan også deles helt fint over lan, bare må ha de rette innstillinger seff!

Larion

Endret av larion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...