Petimeter Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 God dag, godtfolk. Etter litt om og men, fikk jeg endelig installert ADSL2+ (20000/1200) fra NextGenTel. Spent som jeg var, ble hele røklet koblet opp umiddelbart, og deretter aktivert. Hastighetene lå på rundt 1500 kB/s ved overføring fra Universitetet i Oslo, selv om jeg hadde forventet høyere da jeg kun er 742 meter ifra nærmeste sentral, inntakslengde inkludert. Ruter opplyser forøvrig 12,460 Kbps ned, og 1,468 Kbps opp. Dette skal jeg prøve å få ordnet opp i, og det er heller ikke det verste problemet: Det har seg nemlig slik at ruteren lager et vanvittig leven på telefonlinjen når den er koblet til, og står slått på. Lydene kan minne om ulydene våre gode, gamle analoge modem lagte, men oppfattes litt svakere som en slags bakgrunnsstøy. Ved samtaler har motparten svært vanskelig for å forstå hva jeg sier, jeg hører derimot vedkommende uten problemer. Med andre ord lager ADSL-ruteren forstyrrelser på linjen, noe som gjør det tilnærmet umulig å hold en normal samtale over telenettet. Ganske frustrerende, med andre ord. Synes det er verdt å nevne at jeg har brukt både ADSL og SHDSL uten lignende problemer, eller noen problemer i det hele tatt. Nå har jeg allerede sendt en melding om dette til NextGenTel, for telefontjenesten deres koblet meg bare fra etter at jeg hadde tastet inn kundenummeret mitt. Derfor tenkte jeg at jeg skulle prøve lykker her på forumet imens, siden det tydeligvis er et samlingssted for masse kompetanse og erfaring. Da spør jeg dere, er det noen som vet hva jeg kan gjøre for å unngå disse (u)lydene? Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Du har selvfølgelig brukt ADSL-splitter for å skille Line til modem og Phone til alle andre telefonuttak i huset? Ellers vil vel normalt ikke telefonene fungere, og kaaanskje man får et problem likt det du beskriver. Hvis du har full kontroll på all montering er det vel bare en sak for Telenor/ISP, som bør kunne sjekke linjekvalitet osv. Lenke til kommentar
Petimeter Skrevet 11. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2006 Merkelig nok får jeg ikke summetone i det hele tatt ved bruk av splitter. Dessuten har jeg nok ikke mulighet til å koble alle husets telefoner til telefonutgangen på splitteren, det vil i så fall kreve omfattende kabling :-) Installasjon har blitt gjort av Bravida/Telavie (nå Relacom), så det burde ikke være noen problemer i det hele tatt. Jeg venter spent på tilbakemelding fra NextGenTel. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 (endret) sååå.... det du sier er, du bruker ikke splitter? Du MÅ nødvendigvis ikke bruke den, men mener det fortsatt er det beste. Her er kanskje litt mer info. Endret 11. mai 2006 av JKJK Lenke til kommentar
gummitarzan Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 (endret) Merkelig nok får jeg ikke summetone i det hele tatt ved bruk av splitter. Dessuten har jeg nok ikke mulighet til å koble alle husets telefoner til telefonutgangen på splitteren, det vil i så fall kreve omfattende kabling :-) Installasjon har blitt gjort av Bravida/Telavie (nå Relacom), så det burde ikke være noen problemer i det hele tatt. Jeg venter spent på tilbakemelding fra NextGenTel. 6081616[/snapback] Splitteren skal vel sitte før evnt isdn-boks, så jeg tror du bør ta en titt på det koblingskjemaet, og dobbelsjekke hva Bravidafolkene gjorde... Edit:mulig det er noe annet som gjelder for ADSL2.. Endret 11. mai 2006 av gummitarzan Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Hvis du skal leve opp til 'Petimeter' så får du begynne å sjekke koblingene dine Splitteren må bryte telefonlinjen ved første kobling inn i huset. Alternativt må du sette en splitter før hver telefon. Mister du summetonen er enten splitteren defekt eller du har koblet feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå