Minnow Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Hei folkens Jeg har nettopp hatt muntlig innenfor maskinvare faget, IKT-Driftsfag. OG jeg fikk trekk for at jeg ikke nevnte BIOS som systemenhet, komponent eller som noe eller lignende. Spørsmålet var: Nevn komponentene som er i en Datamaskin. Er BIOS noe av dette? -Minnow Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 BIOS er en svært viktig brikke på hovedkortet. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...hoenix_bios.jpg Lenke til kommentar
solboy Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 (endret) Hei folkens Jeg har nettopp hatt muntlig innenfor maskinvare faget, IKT-Driftsfag. OG jeg fikk trekk for at jeg ikke nevnte BIOS som systemenhet, komponent eller som noe eller lignende. Spørsmålet var: Nevn komponentene som er i en Datamaskin. Er BIOS noe av dette? -Minnow 6081302[/snapback] Bios er helt klart en av elementene som bør nevnes i forbindelse med et slik spørsmål. Selv om det strengt tatt er et komponent som sitter på et annet, hovedkortet, er det en helt nødvendig del for i det hele tatt å få startet en vanlig datamaskin. Endret 11. mai 2006 av solboy Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Jeg synes BIOS kommer i samme rekke som spenningsregulatorer. Nevnte du de? Lenke til kommentar
teaspoon Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 (endret) Bios er da ikke en komponent. Da må du jo starte med lesehoder på harddisker, transistorer, GPU o.l. også da. En komponent annser jeg som en del som "mannen i gata" skal klare å skifte ut, og som han får kjøpt i en vanlig databutikk. Altså: Hovedkort CPU Minne Harddisk PSU CD/DVD-Rom Floppy Evetuelle PCI/AGP/PCI-E kort. Endret 11. mai 2006 av teaspoon Lenke til kommentar
Sinnsro Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Uten bios funker ikke maskinen enkelt å greit, så det er et ganske viktigt komponent. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 uten strømkabler funker heller ikke datamaskinen... uten prossessor-socket funker ikke datamaskinen... Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Dessuten er det jo ikke gitt at en maskin har BIOS som sådan, heller. Kunne jo for den saks skyld vært EFI, Open Firmware, eller andre tilsvarende implementasjoner. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Spenningsfordelerne på hovedkortet og i strømforsyningen er minst like viktig som BIOS. Kondensatorer på hovedkortet er helt nødvendige for å kunne gi stabile spenninger til blant annet den aller viktigste komponenten, prosessoren. Eller er den viktigste komponenten harddisken? Eller er det skjermen, så man i det hele tatt kan gjøre noe? Hvis du har nevnt alle deler man må kjøpe for å bygge seg en PC, syns jeg trekket var unødvendig. Hvis spørsmålet innebærte sentrale komponenter på hovedkortet (er hovedkortet den viktigeste komponenten kanskje?), syns jeg trekket er rettferdig. Uten en god 12v-motor i CD-ROMen får man ikke snurret rundt Windows-CDen... nevnte du den? Lenke til kommentar
teaspoon Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Hvor mye ble du trukket for den foresten? Om du ble trukket f.eks. en hel karakter pga dette så vil jeg anbefale deg å klage. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Ikt-driftsfag, hva går det egentlig ut på? Og hva kan du da bli etter endt utdanning? Jeg er forsåvidt ikke sikker om jeg ville sagt at det er en komponent per se, men jeg ville nok nevt det ja.. Det er jo andre implementasjoner som nevnt her. Vi kan jo si at CoreCell er en viktig komponent også da, som er en komponent for msi hovedkort, som er msi sitt svar på en hw meny i bios. Deretter kan du trekke en hel del komponenter som utgjør corecell og bios i seg selv. Bios er ikke noe man vanligvis håndterer i seg selv FYSISK, men at man heller har tilgang til den programvare messig. Jeg vil så si, at det ikke er en komponent per se som i type skrevet av teaspoon her. Jeg ville faktisk gått og refset vedkommende som ga deg stryk for den. JA det er en viktig komponent av hovedkort for oss alle. Men vi kan også si bios for skjermkort og noen bruker også ordet bios for 5.25 enheter og gud veit hva, altså firmware type. Men det betyr ikke at det er en viktig komponent mer utover enn teknologien som er på ett hovedkort/skjermkort/ppu nå/er i en dvd brenner, sitter i skjermen din osv. Poenget er, til slutt selvfølgelig, at ett sted må vi sette grensen. For å bare si bios i seg selv som en fellesnevner for en BRÅTE med teknologier, og at dette ville vært riktig svar hos din lærer eller hva, er iallefall soleklart dødsfeil. Det er faktisk på streken til det rasistiske for å si det slik. Det understreker bare hvor smalsynt slike tester kan være. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Står BIOS i læreboka under "komponenter"? Gjør det det, har du nok lite å si da Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 (endret) Jeg ville nå valgt å si at BIOS er en såppass essensiell del av maskinen at du burde nevnt den i en muntlig. Men av komponentene (husker ikke hva han tyskeren som satte standarden het) er det vel regneenhet, minne og I/O. Mulig du formulerte deg feil under prøven også, om du hadde gått igjennom step by step fra du trykker inn startknappen til OS loader, med alle delene som berøres(nevneverdige) hadde vel sensor fått bedre intrykk? Det handler jo om hvor flink du er til å forklare sensor(som ikke skal vite en dritt om data) hvordan det fungerer og er oppbygd, da vil jeg tro han ville funnet BIOS som interresant. (Fikk 6 på muntlig på VK1 IKT selv) Edit: Lærebok på VK1 IKT er jo bare tull, dere som oss hadde sikkert bare disse liggende i sekken, hadde aldri noe bruk for disse i skole sammenheng, da de var utdaterte, og blir utdaterte veldig fort. Se på det som support, du skal lære en fyr noe. Man kan ikke lære en fyr hvordan datamaskinen starter opp uten å ta med BIOS, men man kan glatt skippe kondiser, transistorer og ringtrafoer. Endret 11. mai 2006 av Superslask Lenke til kommentar
syntEltric Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 BIOS må vel sies å være en systemenhet, komponent eller som noe lignende. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Jeg ville sjekket hva læreboken sier, de fleste lærere/forelesere er etter min erfaring pensumryttere, dvs svært få overraskelser for dem som har lest pensum. Når det er sagt må det også vurderes hvor mye du faktisk ble trukket for å ikke nevne BIOS, var det en av flere småting som gjorde at du ikke fikk toppkarakter eller var det den eneste årsaken? Dersom det var den eneste årsaken ville jeg klaget av samme årsaker andre nevner her; hvor detaljert skal man være på ett slikt spørsmål(?) og det faktum at ikke alle PCer har BIOS(de nye Mac'ene har vel EFI og det er PCer det også...). Dersom dette var det eneste som trakk ned, skader det IKKE å klage ellers er det alltid en risiko for at man drar ned karakteren ved en ny vurdering, men det er det liten sannsynlighet for og særlig på muntlig. Lenke til kommentar
pian Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Nevnte du hovedkort så nevnte du bios... eller hva? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå