aic007 Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Hei. Hvordan finner jeg ip-adressen til en webside fra linux ? Jeg prøvde å finne ip-adressen til min internettadresse fra en linux maskin på skolen, men klarer ikke å avgjøre hvilken av alle de opplistede ip-adresser som er riktige. Bruker jeg ping, så får jeg en helt annen adresse. Bruker jeg dig så får jeg 3 andre ip-adresser. Hvilken av de er den riktige ? Lenke til kommentar
_BOFH_ Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Hva mener du med å "finne ip adressen til en webside?" Mener du f.eks å finne ip adressen til www.vg.no? Lenke til kommentar
aic007 Skrevet 11. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2006 Hei. Mente å spørre hvordan finner navn og ip-adresse til domenets navnetjenere (DNS). Ja, til VG f.eks... Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 (endret) Om webserveren bruker virtual hosting vil du ikke kunne nå webserveren på vanlig måte via IP. Ip-adressen vil da lede deg til default siden som er satt opp på webhosten. Jjeg har også store problemer med å skjønne hva du egentlig spør om. edit: du svarte mens jeg skrev denne. Endret 11. mai 2006 av arnizzz Lenke til kommentar
_BOFH_ Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Bruker mye netcraft til å finne ut slike ting http://www.netcraft.com/ legg inn f.eks www.vg.no i søkefeltet og kos deg med resultatene Du kan f.eks se hva som er primary nameserver for denne adressen. Vær obs på at informasjon om webserver type, OS osv kan avhenge litt av hva siten velger å gjøre med HTTP Headerene sine og / eller eventuelle reverse proxyer som de har satt opp i forkant av sine web servere. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Hei. Mente å spørre hvordan finner navn og ip-adresse til domenets navnetjenere (DNS). Ja, til VG f.eks... 6081046[/snapback] Du bruker dig: # dig -t NS vg.no ; NS står da for name server Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå