Gå til innhold

Raid 1 SATA array dead.... HJELP

Anbefalte innlegg

Hallo.

Har en server med 2 SATA disker i raid 1 configurasjon.

Nå har arrayet fått status "dead", men begge diskene er "healthy".

Men får ikke bootet maskien så lenge arrayet er ødelagt.

Hvordan få dette opp å kjøre igjen?.

Slette arrayet, og prøve å boote fra en disk?.

Vil prøve å berge all data på diskene, helst ikke reinstallere heller.

Takker for alle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være defekt kontroller?

Hva med å ta en disk å sette på en annen s-ata kontroller og botte fra den? For på den måte finne hvilken disk som er bra, eventuelt om begge er bra. Så kan du avgjøre fra hvilken disk du vil gjøre en rebuild fra...

Endret av SuperFly
Lenke til kommentar
Har nå testet disken på sata maskin uten raid og der starter den opp.

Hvordan få den til å boote på maskinen med raid controlleren.

Slette arrayet og reboot?.

Eller vil dette medføre datatap og reinstallasjon  :cry:

6081028[/snapback]

Ville tatt en ghost av den slik den er nå.

Så ville jeg satt den sammen med en ny lik, eller større disk i riad'et og starta en rebuild.

Hvis den rebuilden ikke går eller den feiler etter kort tid, kan det godt være raid kontrolleren er gåen. Får du tak i lik kontroller så skal det gå fint å sette diskene tilbake i den.

GL

Endret av SuperFly
Lenke til kommentar
Et RAID sett laget på kontroller av type X vil kun funke på type X og ikke type Y i de fleste tilfeller, så å koble den til en annen vil nok ikke fungere.

6081332[/snapback]

Nei, som jeg så så må den være LIK. Kan i noen tilfelle fungere om den ikke er det men ikke sats på det!!. (uhyre sjeldent)

Lenke til kommentar

Avhenging om du lagrer raidinfo på diskene eller kontrolleren. Brukeren har raid1. Dette er speiling. Her kan trådstarteren nappe ut en disk, og systemet skal boote. Mest sansynlig er det en av diskene som har failet, og rebuildet automatisk.

Prøv å start opp på en enkel disk koblet til raidkortet. Så sletter du den andre, for så å definere den til hotspare. Da er systemet ditt oppe igjen etter rebuild-prosessen.

Et RAID sett laget på kontroller av type X vil kun funke på type X og ikke type Y i de fleste tilfeller, så å koble den til en annen vil nok ikke fungere.

6081332[/snapback]

Nei, som jeg så så må den være LIK. Kan i noen tilfelle fungere om den ikke er det men ikke sats på det!!. (uhyre sjeldent)

6081400[/snapback]

Lenke til kommentar

Raidet fikk status "dead" uansett hva jeg gjorde på serveren.

På en annen maskin med vanlig sata controller funket den ene disken, den andre var noe galt med.

Løsningen ble å slette arrayet, og da kom disken opp som "legacy", dermet bootet maskinen fra den friske disken.

Problemet blir vel nå å bygge et raid når jeg får erstattet den gamle disken?.

Lenke til kommentar

Å rebuilde RAID1 når du har fått en frisk disk er vel det enkleste en kan gjøre i RAID sammenheng.

Men et lite tips på veien, har kontrolleren støtte for en tredje disk (hot spare) så bør du sette opp dette. Så hadde du sluppet dette peset.

I den idelle verden så hadde kontrolleren automatisk fjerna den defekte disken og starta rebuild over på hotsparen. Det eneste du hadde fått med deg var loggen eller om du har en noenlunde avansert kontroller, eventuelle mailer som kontrolleren sender til systemasvalig, og kansje noen lydalarmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...