Gå til innhold

Standard root-passord i kubuntu

Anbefalte innlegg

Jeg får ikke logget på som root i kubuntu, er det et standard passord? har prøvd med brukerpassordet men det funker ikke. da jeg installerte sto det ikke noe sted og jeg ble ikke bedt om å velge et.

PS. er litt newbie så forklar det litt enkelt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(K)ubuntu bruker et program som heter sudo for å kjøre root rettigheter, derfor satte du ikke noe root-passord under insallasjonen

Alt du vil kjøre som root kan kjøres med komandoen: sudo, først

for eksempel sudo apt-get update

hvis du allikvell ha et terminal vindu som root innmellom kan du bruke sudo su

for å bli root

Lenke til kommentar

takk for svar!

jeg får fortsatt ikke til ting :innocent: . er ikke så god på kommandoer.

Saken er at jeg prøver å instalere firefox, men når jeg prøver å starte det så funker det ikke. fant flere steder der det stod at hvis man ikke brukte root-konto til å instalere motte man logge inn som root en gang for at instalasjonen skulle funke.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å skrive dette i en terminal.

sudo apt-get install mozilla-firefox

Eventuelt burde du sjekke ut programmet adept, som ligger i menyene et sted? Det er et installasjonsprogram. Tipper bare du har prøvd å installere firefox på feil måte. Vanligvis trenger du ikke å laste ned programmer for så å installere de(slik man pleier i Windows), men du bruker en pakkebehandler som apt-get(for komandolinjen) eller adept(grafisk versjon).

Se her: https://wiki.ubuntu.com/AdeptHowto

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar

Det enkleste og "reneste" er vel å laste ned og installere Firefox 1.5 manuelt. Avinstaller 1.0.8 med sudo apt-get remove mozilla-firefox (evt gjennom et GUI). Så er det bare å høyreklikke på tar.gz-pakka og velge extract. Da får du en ny mappe som du klikker deg inn på og så dobbeltklikker du på "firefox". Mulig du må installere libstdc++5 også, det gjør du gjennom apt-get.

For å lage symbolsk lenke:

cd /usr/bin/

ln -s /filsti/til/firefox/firefox

Da kan du starte firefox med kommandoen firefox, enten fra terminal eller gjennom "run" (ALT + F2).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...