Gå til innhold

Tilgang til "reboot" og "halt" når man er bruker?

Anbefalte innlegg

Hei. Bruker da for øyeblikket Slackware 10.2 på laptopen og har ikke noen særlige planer om å bytte den ut. Liker den kjempe godt, og jeg forstår den ganske så bra. Det er bare en ting som irriterer meg litt. Det er at hvis jeg skal kjøre "reboot" eller "halt" så må jeg være logga inn som root. Jeg har det slik at når jeg logger ut av KDE så kommer jeg til Terminal, der jeg kjører "reboot" og "halt" fra, men hvordan får jeg gjort dette når jeg er logga inn som vanlig bruker?

Det hadde vært kjekt.

Vennelig hilsen. wil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legg inn KDM og sett det til å starte automatisk ved oppstart. Der kan du helt sikkert velge "shutdown". Ellers kan du f.eks. bruke sudo og gi brukeren din rettigheter til å kjøre de nevnte kommandoer(eller alle kommandoer osv.) uten passord(om du vil), eller du kan lage en gruppe som du gjør til eier av de to skriptene, og som du melder din egen bruker inn i.

Lenke til kommentar

Bruk en display manager (KDM), eller gi brukeren din lov til å kjøre reboot og halt som root via sudo (uten passord).

Eksempel fra min /etc/sudoers:

bjoern          ALL=NOPASSWD:/sbin/shutdown -h now, /sbin/shutdown -r now

Lenke til kommentar

Sitter med samme distro selv på en laptop og kjører KDE. I System > KUser kan du redigere brukere og grupper. Og i KDE sitt Control Center under Index: System Administration > Login Manager og arkfanen Shutdown kan du også redigere rettighetene brukergruppene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...