wil Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 jeg synes linux red hat er kjempe bra. like bra som widnows faktisk. men det er en ting jeg er litt irritert over, og det er at det tar litt vel lang til å start og avslutte red hat 7.2 nå må dere ikke tro at jeg bare bruker gammel linux, jeg har tenkt til å bytte til red hat 8.0 snart. men er det noen som vet hvordan jeg speeder opp farten på oppstart og avsluttingen på red hat og linux generelt. Håper på mange svar Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Det har litt å si hvor mange daemons (servere) som startes automatisk ved booting, siden det naturlig nok ta lenger tid å starte opp hvis du har en haug med programmer som må loades inn. Hvis du derfor mye slikt gående, kan du enten uninstalle hele greie (bruk rpm eller en frontend som kpackage/gnorpm), eller midlertidig unngå at den skal loades (bruk serviceconf eller redigerer manuelt i /etc/rc.d/) En annen fordel er jo at du kan slippe potensielle sikkerhetsproblemer, f.eks er det dumt å ha Apache, ftpd, sshd og sendmail gående hvis du ikke trenger noen av dem. Det gjelder jo ikke ved hver boot, men hvis du bruker ext2-filsystem sjekkes partisjonene dine regelmessig ved boot, noe som kan ta lang tid hvis de er store. Dette kan deaktiveres, men det tryggeste er å bruke et journaling filsystem som f.eks ext3, ReiserFS, XFS, JFS ++ På den lyse siden er det jo ytterst sjelden man trenger å reboote en linux-boks (med mindre man dualbooter da selvsagt :smile: ), så jeg syns ikke det er noe stort problemet. Har personlig irritert meg 100 ganger mer over hvor treig win2000 var til å boote. Lenke til kommentar
mammut Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Bruk webmin...www.webmin.com... Da har du grafisk styring av det meste... Følger i alle fall med i mandrake.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå