Gå til innhold

Sony sin håndkontroll på høyde med Nintendo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, det virker som en sløvet ned Wii kontroll i et helt upassende design, og jeg har prøvd å tenke veldig hardt på spillsjangere utenom flyspill som faktisk kan dra nytte av det der, er det noen andre her inne som kan gi oss en a-ha opplevelse på hvilke andre typer spill vi kan se dra nytte av dette i en dualshock forpakning? Sony prøver på for mye på en gang, og kommer til å svi for det.

 

Og rumble feature'n er tatt ut pågrunn av at den lagde forstyrrelser med bluetooth, som jo kontrollen bruker istedenfor det langt langt raskere WiFi (802.11b). Så hadde de brukt det, istedenfor bluetooth kunne de hatt både denne gyroskop greia si, og rumble-feature. Er det noen andre som ser hvor lite gjennomtenkt dette virker? Pushe en eller annen teknologi, og så oppdage at den går i konflikt med noe av det vi gamere er vandt med, for så å kjøre på med å pushe teknologien og fjerne det som faktisk er rett og slett forventet av en spillkontroll i dag.

Lenke til kommentar
haha

 

 

Akkurat det der var dårlig av Sony. Kopiere slik!

6080301[/snapback]

 

Vel, sånn er verden. Og PS3 blir heller ikke mindre populær av det.

Det vil alltid være sånn at de kopierer av hverandre. Derfor bli spillkonsollene stadig mer like.

Likevel er Nintendo sitt opplegg noe helt annet enn PS3, så jeg ser fortsatt en grunn til at jeg skal ha begge, med tiden.

Lenke til kommentar

PS3 kan ikke oppfatte hvor i rommet kontrolleren befinner seg, det kan Wii. De er *ikke* like. Det gjør at du f. eks kan peke på skjermen for å skyte med Wii, mens i PS3 kan du kun bevege på siktet gradvis. (Ref. alle artikklene til Gamer.no de siste dagene)

Lenke til kommentar

Dessuten vil jeg tro at PS3-kontrollen fortsatt suger i FPS og RTS, mens Wii-moten kommer til å gjøre disse type spill mye lettere å spille uten tastatur og mus. Dessuten har også Nunchucken motion sensor som kan åpne enda flere muligheter. Også har den både rumble feature og lyd som lages i kontroll når man f.eks spenner ei bue.

 

(Når man skyter pil i Zelda starter også lyden av pilen i kontrollen og avsluttes i skjermen. Dette tror jeg også kan heve spillfølelsen litt:)

Endret av SEeKz0r
Lenke til kommentar

Riktig! PS3 kontrollen har ikke de samme egenskapene som Wii kontrollen når dert kommer til de gyroskopiske egenskapene. Mens PS3 kontrollen kun kan oppfatte tilting og hurtige bevegelser fra side til side osv. Har den ikke peiling på hvor i rommet den befinner seg. Den vet ikke i hvilke vei den er, og om kontrollens bakside peker mot skjermen eller mot trynet ditt. Med andre ord er sensoren svært begrenset. I tillegg til dette må man uske på at det er en tohåndskontroll det er snakk om. Så om sensoren faktisk hadde vært mer omfattende hadde den ikke hat så mange flere bruksområder.

 

Wii kontrollen kalles ofte "Free Hand Controller" med god grunn. Man holder den nemlig med en hånd, og den er utformet slik at man kan "peke" med den. Den vet akkurat hvor i rommet den befinner seg i forhold til en sensor man plasserer foran TV-en i tillegg til at den oppfatter alle mulige bevegelser. Dette gjelder bevegelser opp, ned, til siden osv. Altså den oppfatter bevegelser til alle mulige vinkler. Den registrerer all mulig rotasjon osv. Man kan egentlig si at den registrer alt!

 

I tillegg til dette har jo faktisk en rumble-funksjon! Siden Nintendo har vært så smarte å bruke WLan for komunikasjon mellom konsoll og håndkontroll kan man faktisk kombinere trådløs kontroll og rumble-funksjon. Litt mer gjennomtenkt ja. En rumble-funksjon er viktig for å gi tilbkaemelding til spilleren. Når blir du beskutt, når kjører du av banen ol.

 

Sist men ikke minst vil jeg nevne alle de fantastiske muligheten for extensions som er mulig. Allerede har vi en ofisiell extension "nunchuck"-kontrollen. Denne har analog stikke og egen gyroskopisk sensor.

 

Så nei PS3-kontrollen er ikke på høyde med Wii kontrollen. Så langt ifra! Kanskje ble dette emnet startet som ironi. Isåfall gratulerer du fikk nå mange til å gå i fellen din. Hvis du mente dette seriøst så må jeg få lov til å be på dine vegne. Kanskje var tråden et resultat over at du ønsket Sony hadde kommet med en slik genial kontroll Wii kommer med?

 

Jeg vet ikke. Men dette var i hvertfall det jeg hadde å si om emnet. Så takk for meg og ha en fortsatt hyggelig dag.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar

 

Hehe nei, hvis du så på filme han har linket så ser du at PS3 kontrollen vil ha samme funksjon som et gammelt Kirby spill på gameboy color hvor du kunne tilte gameboyen for å få respons på gameboyskjermen.

 

Haha, genial parodi. Åpenbart en latterligjøring av sony.

"Åh, la oss prøve å stjele nintendo sin ide, men la oss bare gjøre det halveis."

Endret av Mith
Lenke til kommentar
Hehe nei, hvis du så på filme han har linket så ser du at PS3 kontrollen vil ha samme funksjon som et gammelt Kirby spill på gameboy color hvor du kunne tilte gameboyen for å få respons på gameboyskjermen.

6080799[/snapback]

Nettopp :!:

 

Jeg regner med at det var hele poenget med posten - ikke å si at PS3-kontrolleren = Wii-kontrolleren. Tydeligvis en del som ikke fikk det med seg.

Lenke til kommentar
Tja, det virker som en sløvet ned Wii kontroll i et helt upassende design, og jeg har prøvd å tenke veldig hardt på spillsjangere utenom flyspill som faktisk kan dra nytte av det der, er det noen andre her inne som kan gi oss en a-ha opplevelse på hvilke andre typer spill vi kan se dra nytte av dette i en dualshock forpakning? Sony prøver på for mye på en gang, og kommer til å svi for det.

 

Og rumble feature'n er tatt ut pågrunn av at den lagde forstyrrelser med bluetooth, som jo kontrollen bruker istedenfor det langt langt raskere WiFi (802.11b). Så hadde de brukt det, istedenfor bluetooth kunne de hatt både denne gyroskop greia si, og rumble-feature. Er det noen andre som ser hvor lite gjennomtenkt dette virker? Pushe en eller annen teknologi, og så oppdage at den går i konflikt med noe av det vi gamere er vandt med, for så å kjøre på med å pushe teknologien og fjerne det som faktisk er rett og slett forventet av en spillkontroll i dag.

6080348[/snapback]

 

Det oser fanboy av deg hele tiden :) Og dessuten så er Wii laget for å leke gale hyperaktive, AD-HD treåringer og oss som synes det er moro å fekte rundt i lufetn med en kontroll. Jeg synes Wii er genial, men kontrollen er en kopi av Atiri sin... Derfor kjøper jeg først en Wii og senere en PS3... :thumbup:

Endret av joakim-killer
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ
Sony sin håndkontroll på høyde med Nintendo
Nei. Nei, det er den ikke. Sony gjør det som en liten gimmick i forsøkt på å være innovative, mens Nintendo legger det som et grunnleggende konsept for sin Wii.
Lenke til kommentar
Sony sin håndkontroll på høyde med Nintendo
Nei. Nei, det er den ikke. Sony gjør det som en liten gimmick i forsøkt på å være innovative, mens Nintendo legger det som et grunnleggende konsept for sin Wii.

6083054[/snapback]

...og hvis du hadde sett videoen som Nonsens her linker til, hadde du skjønt at dette var ironisk ment :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...