Gå til innhold

Hvilken kampsport skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Hei

Emne tittelien er ganske selvforklarende.

Det er masse interessante kampsporter, men jeg aner ikke hvilken jeg skal velge, har egentlig lyst a begynne på flest mulig.

For det første, jeg har aldri sloss i mitt liv og kommer neppe til å gjøre det heller, MEN jeg vil være i stand til å foesvare meg og evt, mine(venner, dame, familie osv). Jeg trenger ganske mye, men jeg vil ha bedre kontroll over kroppen min og være mer myk/tøyelig. Kan godt tenke meg å lekesloss på trening, men bare under kontrollerte omgivelser.

Tenkte først på boksing, noe som høres gøy ut, men jeg får da ikke brukt føttene. Tenkte derfor da på muay thai( synes det virkes OG høres (he he) mye kulere ut enn kick boksing). Men det er da både karate, tae kwon do(er det sånn det skrives?), kung fu, judo(som jeg virkelig synes høres spennende ut), men da har man jo også jiu jiutsu(aner ikke stavemåte her heller), aikido, thai chi, qui gong (de to gårt kanskje ikke under kampsport, men det er kontroll over kroppen!!)den der brasilianske dansinga, og masse masse mer....

kan noen hjelpe meg her? Kanskje komme meg litt om den sporten de liker/driver med/annbefaler og hvorfor.

Skal trene i trondheim, så er en fordel om de har det der...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Det er masse interessante kampsporter, men jeg aner ikke hvilken jeg skal velge, har egentlig lyst a begynne på flest mulig.

For det første, jeg har aldri sloss i mitt liv og kommer neppe til å gjøre det heller, MEN jeg vil være i stand til å foesvare meg og evt, mine(venner, dame, familie osv). Jeg trenger ganske mye, men jeg vil ha bedre kontroll over kroppen min og være mer myk/tøyelig. Kan godt tenke meg å lekesloss på trening, men bare under kontrollerte omgivelser.

Tenkte først på boksing, noe som høres gøy ut, men jeg får da ikke brukt føttene. Tenkte derfor da på muay thai( synes det virkes OG høres (he he) mye kulere ut enn kick boksing). Men det er da både karate, tae kwon do(er det sånn det skrives?), kung fu, judo(som jeg virkelig synes høres spennende ut), men da har man jo også jiu jiutsu(aner ikke stavemåte her heller), aikido, thai chi, qui gong (de to gårt kanskje ikke under kampsport, men det er kontroll over kroppen!!)den der brasilianske dansinga, og masse masse mer....

kan noen hjelpe meg her? Kanskje komme meg litt om den sporten de liker/driver med/annbefaler og hvorfor.

Skal trene  i trondheim, så er en fordel om de har det der...

6079945[/snapback]

Prøv Tae Kwon Do!

Det har eg gått på i mange år!

Fantastisk trening for HEILE korppen!

Anbefalles!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Du burde starte med noe skikkelig selvforsvar som fungerer på gata - ergo IKKE Tae Kwon Do, karate, judo og andre fancy schmancy kampsporter.

Krav Maga er tingen for deg hvis du vil lære å forsvare deg.

6082163[/snapback]

Hey, Krav Maga så jo skikkelig bra ut!

Lenke til kommentar

ja det høres bra ut, har møtt endel israelere som kan det. Men tror ikek det er klubbh i trondheim per idag. Men skal sende mail til dem å høre litt..

takker for alle svar, bare forsett å komme med innspill(og krangling hva som er best/artigst:) )

Lenke til kommentar

Aikido har tøffe klær da, men jeg har hørt mest positivt om Kick boxing og Krav Maga, Judo syntes jeg ikke var så veldig gøy. De fleste kampsporter trener egentlig hele kroppen og om jeg var deg ville jeg møtt opp på et par klubber og spurt om noen prøvetimer(de er som oftest gratis) på forskjellige kampsporter og sjekke hva som ser gøy ut.

Lenke til kommentar

de hadde krav maga i trondheim!! men fy faen det var dyrt på trondheim kampsportsenter! 300 i mnd.. 350 for alle kampsportene( da kan man jo gå på flere, og da er det jo nesten greit)

men er krav maga spark og slag, eller mest.. tja, stikking i øya og locks eller?

kick boksing virker jo også tøft...

kanskje begge..

Lenke til kommentar

Er det et krav at sporten skal inneholde fancy thailandske ord du ikke greier å uttale?

Viss det ikke er det kan jeg anbefale boksing, eventuelt kick-boksing eller thai-boksing viss du ikke ønsker å drive med det i Norge.

Jeg har gått på boksing en stund nå, og jeg kan ikke si annet enn at jeg stortrives.

Det er en god, fin og variert trening.

Og hvem ønsker ikke å se ut som Muhammed Ali?

Lenke til kommentar

boksing er noe jeg har veldig lyast til å begynne med, som det står øverst, men jeg vil lære å bruke bena og.. så kanskje kick boxing..?

klart det er fett med kule asiatiske ord mman ikke kan uttale, deet er jo halve morroa

Lenke til kommentar
boksing er noe jeg har veldig lyast til å begynne med, som det står øverst, men jeg vil lære å bruke bena og.. så kanskje kick boxing..?

klart det er fett med kule asiatiske ord mman ikke kan uttale, deet er jo halve morroa

6088914[/snapback]

Du lærer å bruke bena ganske mye i boksing, med forskjellige fotbevegelser når du står i "gard", man kan jo ta en prøvetrening, de aller fleste bokseklubbene tilbyr det.

Lenke til kommentar

Tror kanskje jeg prøver på det ja...

Fikk lånt meg en boksesekk hos en kompis og det var kjempe gøy!!

Har ikke hud nesten på venstre hånd og det kjentes ut som jeg knakk noen ledd/fingre av og til, men alt i alt kjempekult!!

Har du noen sider der jeg kan få nybegynnertips eller noe? greier tydeligvis ikke slå riktig.. men det er vell bare å øve

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
kyokushin karate. går på det selv og digger det, men det er ganske hardt så ikke noe for sveklinger.

6096436[/snapback]

Jepp... gikk på det en stund i bergen. Mye kamptrening med hverdandre... Fullkontakt... så du blir litt gul og blå, men det gjør deg bare sterkere. Det som fungerer der fungerer på gaten...

Lenke til kommentar

Blir bekymret når jeg hører dere snakker om "å fungere på gaten". Det er stikk imot 90% av karatetreneres filosofi. Pappa var karatetrener gjennom hele 80-tallet. Han sa alltid at sånne som joina for å lære å sloss "på gata" ble luka ut ganske kjapt og ble lei.

De kom stort sett aldri lengre enn gult-grønt belte fordi å komme lengre krever utrolig mye øving og repetisjon for å finslipe teknikkene. Under gradering har man en mester som følger med ALT du gjør, og pirker på hver minste lille detalj, som at armen din har feil vinkel, eller fotbladet ikke ligger riktig.

Karate er EKSTREMT mye repetisjon, teknikkene må finslipes til det latterlige, og det er like mye ren styrke og utholdenhetstrening som ren kamptrening.

Dere tror visst at man kan leke karatemann/Bruce Lee og fly rundt og sparke og slå ned folk på utesteder. Ja, det er jo skikkelig kult å havne i fengsel. I den virkelige verden kan folk bli drept av ett enkelt spark hvis de ramler og slår hodet i asfalten.

De fleste former for kampsport har flere uker med teori og masse "kjedelig" stuff nettopp for å prente inn i folk at man ikke skal fly rundt på byen og leke karatemann fra 70-tallsfilmer.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Bitex: Poenget er at viss du skal lære å sloss er det jo greit at det har en funksjon, og ikke bare er for å få en bedre kropp. Poenget med karate er å banke opp motstanderen... enkelt og greit. Kan man ungå det så gjør man det men er man i en situasjon der man må sloss er det greit at det man har ært fungerer i kamp på gata og ikke bare på innsiden av treinings lokalet.

Endret av Aqidon
Lenke til kommentar
Hei

Skal trene  i trondheim, så er en fordel om de har det der...

6079945[/snapback]

Prøv Tae Kwon Do!

Det har eg gått på i mange år!

Fantastisk trening for HEILE korppen!

Anbefalles!

6079995[/snapback]

Unngå for en hver pris Tae Kwondo. Fikk på det tildligere og slutta etter to graderinger. Punkt en er graderingsprinsippet. Det skaper unødig stress i en hektisk hverdag. Og svært miletant lagt opp. punkt to: Teori, teori, teori, teori, teori..."sporten er spekket med koreansk jallateori. Drepende kjedelig spør du meg.

Lenke til kommentar

Alle kampsporter er spekket med "jallateori". Dette er snakk om eldgamle kamparter, ikke noe fjortiser skal springe og lære seg på 2 mnd så de kan være tøffe og slåss på byen. Det er nettopp for å luke ut umodne folk som Deg at det er mye teori i starten.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...