Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Et passe bra anlegg?

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg min første bil etter hvert nå som sommerferien begynner.

Jeg har tenkt meg et anlegg som dunker godt fra seg i bilen, men siden jeg er ganske ny så lurte jeg på om det var noen som kunne anbefale et godt anlegg?

Det bør ikke koste så grundig mye men litt går jo.

Hadde vært takknemmelig hvis jeg hadde fått med noen linker, ledningsnett tegninger o.l. informasjon jeg trenger for å koble opp.

På forhånd takk!

Endret av heismann-h
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, skal du ha høgttalarar bak også?

Eg anbefaler ein 4-kanals forsterkar, brokople to kanalar til ein subwoofer og bruk dei to siste på eit komponentsett framme. Ikkje bruk for masse på spelaren, viktigare at resten av anlegget er bra, kablar skal ikkje undervurderast, men bruk heller ikkje halve budsjettet på dei.

Lenke til kommentar

Eg anbefaler ein 4-kanals forsterkar, brokople to kanalar til ein subwoofer og bruk dei to siste på eit komponentsett framme. Ikkje bruk for masse på spelaren, viktigare at resten av anlegget er bra, kablar skal ikkje undervurderast, men bruk heller ikkje halve budsjettet på dei.

6083749[/snapback]

Det er vel framme det er viktigst med høytalere i første omgang, men har du noen tips (merker og sånt) til 4 - kanals forsterker og resten av det du sa?

Da hadde jeg blitt veldig takknemmelig!

Endret av heismann-h
Lenke til kommentar

Av høyttalere ville jeg sett på komponentsett (m/seperat diskant) framme, litt mer monteringsjobb men gir mye bedre lyd (etter min mening såklart, men mange som synes det samme...). Merker jeg selv ville sett på der er Focal og Morel, Focal selges på mange steder (iceaudio bl.a), Morel selges så vidt jeg vet på www.morel.no. Infinity og Peerless har også gode høyttalere til bil. Men anbefaler Focal på det varmeste, har selv Polyglass 130 V1 foran, selv uten forsterker (koblet rett på spiller) låter de sinnsykt bra, kan ikke vente med å få de på en egen forsterker...

Det finnes en del bra forsterkere der ute, Helix Dark Blue bl.a. er nokså rimelige og gode forsterkere som blir varmt omtalt så godt som overalt. Til prisen de ligger på er de kanskje det beste man får tak i per dags dato. Har selv god erfaring med Rockford Fosgate Punch 4 kanals, og DLS (svensk merke). Men ville vurdert Audison først og fremst hvis jeg var ute etter ny forsterker i dag, evt. Cadence. Kicker virker også å være nokså bra, men mulig noe overpriset? Har ingen erfaring med de selv, men mange oppegående folk som sverger til Kicker så ville ikke avskrevet de heller...

Ville kikket litt på Pioneer, Alpine og Clarion spillere selv, de jeg synest lager de beste spillerne... Sony har jeg en del dårlig erfaring med, men mulig de har begynt å komme seg i det siste. Har Pioneer selv, veldig fornøyd.

Sub'er har jeg desverre eid nokså få av selv, er forholdsvis fornøyd med JBL GT1000 B'en jeg har nå (10" i ferdig kasse, portet), men vet ikke om jeg ville valgt den igjen, finnes så mye der ute. Antagelig ville jeg prøvd noe i samme serie som høyttalerne jeg bruker ellers i bilen, med mindre jeg hadde lest/hørt mye dårlige erfaringer om den/de...

My 2 cents :)

Lenke til kommentar
Jeg er som sagt  helt fersk men vil ha en god lyd og ikke noe orginal "shit".

Jeg holder til i Molde

6083712[/snapback]

Siden du holder til i Molde, ville jeg ta en tur innom Hansen Radio, og snakke med Lars Ove. Han kan hjelpe deg på alle måter. Flink gutt tross sin unge alder. Hils fra Glenn :!: :D

Lenke til kommentar

6083749[/snapback]

Her er jeg dessverre ikke helt enig med deg zeph, spilleren er det viktigste i hele anlegget. Uten en god spiller, spiller det ingen rolle hvor godt resten av anlegget ditt er. Spilleren som lager signalet er dårlig, det gjør at forsterkerene får et dårlig signal som de forsterker. Høytalerene får det dårlige forsterkete signalet fra forsterkerene og gir deg dårlig lyd. (Vet mange på forumet her hater når jeg gjør det enkelt.)

Så jeg ville brukt meste parten av pengene på en god spiller, slik at du aldri trenger å kjøpe ny spiller. (hehe, i en ideel verden.) Slik gjorde jeg det, jeg fant ut at jeg skulle ha fin lyd i bilen min, dessuten lånte jeg en Panasonic spiller som eieren ville ha tilbake. Så jeg spinklet å sparte til jeg hadde nok penger til en god spiller, sparte på nytt til jeg hadde nok til to gode forsterkere. Alt av høytalere i bilen min på dette tidspunktet er ikke godt nok, men jeg har dem bare der mens jeg sparer til et morel frontsett. Selv om høytalerene jeg har i bilen er dårlige, hørte jeg stor forskjell fra den spilleren jeg har nå til panasonicen.

Så tilbake til det jeg synes du burde se litt nærmere på.

Alpine og Pioneer spillere er ganske gode saker. Morel og Focal lager bra høytalere. Når det gjelder forsterkere kan jeg ikke hjelpe deg, siden jeg ikke har kjøpt forsterkere siden 2003 og ikke har brydd meg om det noe serlig siden da.

Lenke til kommentar

6083749[/snapback]

Her er jeg dessverre ikke helt enig med deg zeph, spilleren er det viktigste i hele anlegget. Uten en god spiller, spiller det ingen rolle hvor godt resten av anlegget ditt er. Spilleren som lager signalet er dårlig, det gjør at forsterkerene får et dårlig signal som de forsterker. Høytalerene får det dårlige forsterkete signalet fra forsterkerene og gir deg dårlig lyd. (Vet mange på forumet her hater når jeg gjør det enkelt.)

Så jeg ville brukt meste parten av pengene på en god spiller, slik at du aldri trenger å kjøpe ny spiller. (hehe, i en ideel verden.) Slik gjorde jeg det, jeg fant ut at jeg skulle ha fin lyd i bilen min, dessuten lånte jeg en Panasonic spiller som eieren ville ha tilbake. Så jeg spinklet å sparte til jeg hadde nok penger til en god spiller, sparte på nytt til jeg hadde nok til to gode forsterkere. Alt av høytalere i bilen min på dette tidspunktet er ikke godt nok, men jeg har dem bare der mens jeg sparer til et morel frontsett. Selv om høytalerene jeg har i bilen er dårlige, hørte jeg stor forskjell fra den spilleren jeg har nå til panasonicen.

Så tilbake til det jeg synes du burde se litt nærmere på.

Alpine og Pioneer spillere er ganske gode saker. Morel og Focal lager bra høytalere. Når det gjelder forsterkere kan jeg ikke hjelpe deg, siden jeg ikke har kjøpt forsterkere siden 2003 og ikke har brydd meg om det noe serlig siden da.

6087611[/snapback]

Hørtes fornuftig ut det du sier der, en spiller du vil anbefale?

Lenke til kommentar
*snip*

6087611[/snapback]

Hmm..ok, men kva ville du kjøpt då? Greit nok, har du planar om å utvide anlegget seinare er det sikkert lurt, men om ikkje, vil det ikkje være dumt å bruke 5000,- spelaren og 5000,- på forsterkar, element, kasse og kablar? Har spelaren så mykje å sei?

Eg tenkte han kunne bruke 2500-3000 på spelaren, type Pioneer, Alpine osv, men for all del, eg har svært begrensa kunnskaper på området.

Lenke til kommentar

Jeg brukt 3500-4000 kr på spilleren, jeg ville gått for en Alpine eller Pioneer spiller.Jeg ville brukt 2000-3000kr på et frontsett fra Morel eller Focal. Da har jeg svidd vekk 5500 -7000kr. Så ville jeg satt meg ned å spare til kabler og en god forsterker til frontsette, helt til slutt ville jeg spart til en eller to subber og forsterker til den/dem. Hvis man ikke bestemmer seg for å kjøpe alt nå, men sparer slik at man bruker ett halvt år på å kjøpe alt kan man sitte helt tilslutt med noe man er fornøyd med. Dessuten slipper man å bytte ut så mye av anlegget hver gang man ikke er fornøyd med det :innocent:

Endret av Defus
Lenke til kommentar

Det kjem veldig an på korleis bilen er. Eg går ut frå at du skal ha forsterkaren i bagasjerommet, då må du legge ein straumkabel frå batteriet og bak der, type tjukk. Er vel alt frå 15mm² til 50mm² folk benyttar avhengig av størrelsen på anlegget.

Signalkablane frå spelaren til forsterkaren må også leggast og dei bør ligge aleine for å unngå at dei blir påvirka av magnetisme frå andre kablar. I tillegg må du legge opp høgttalarkablar frå forsterkaren bak og fram til frontsettet.

Om du har moglegheit til å legge noko i midten er ikkje det dumt å gjere, straumkabelen er den som vil påvirke andre mest og bør ligge aleine. Kor mykje høgttalarkablane kan påvirke signalkablane veit eg ikkje.

Litt styr er det alltid så begynn med det ein gang du har god tid og gjer det skikkeleg første gangen så slepp du å gjere noko om att. Eg brukte Duckt-tape (MacGyver-tape) til å feste nokre av kablane som eg ikkje fekk gjennom kanalane i sidene, tapen kan bli nyttig både her og der.

Om du søker litt, kjem du kanskje over andre som har lagt opp til anlegg i samme bilen som du har tenkt deg, hvilket kan være nyttig lesning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...