Gjest Slettet+1234 Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Jeg gikk til innkjøp av et 350D i desember 2005. Bildene såg fine ut i vinterhalvåret ettersom jeg sjeldent brukte blendere over f/5. Men nå i senere tid har jeg oppdaget en "ripe" på alle bildene med en blender på over F/11 +/-. Ripen er faktisk på bildene tatt helt fra byrjan av og når jeg slår på sensorrens så ser jeg ripen tydlig på selve brikken. Jeg har aldri vært nær bildesensoren og aldri før brukt sensorrensfunksjonen slik en får fri sikt til den. Så da må det hele stamme fra produksjonen, men hvor lett er det å overbevise Canon om at det faktisk ikke er jeg som står bak denne ripen? Noen som har erfaringer med dette eller vert bort i noe lignende? Er redd for at Canon vil avvise returen og skylde på at det er jeg som har forårsaket ripen på en eller annen måte. Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Du er sikker på at det er ei ripe og ikke et hår eller noe som har festet seg på sensoren? Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Prøv at indstil kameraet på sensorrensning og se om du kan se hvad det er ... Det gøres i en af menuerne, og betyder spejlet klappes op så du kan se ind på sensoren Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 J...når jeg slår på sensorrens så ser jeg ripen tydlig på selve brikken... Prøv at indstil kameraet på sensorrensning og se om du kan se hvad det er ... Det gøres i en af menuerne, og betyder spejlet klappes op så du kan se ind på sensoren 6079425[/snapback] Han har jo gjort dette. Ta det med tilbake der du kjøpte det, si det som det er og håp på at det er en servicevennlig person bak disken. De kan helt sikkert sette seg på bakbeina, men det vet du jo ikke før du har prøvd. (så sant du har kjøpt det i butikk da. Hvis du har kjøpt via internett, send de en mail der du forklarer problemet) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1234 Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Du er sikker på at det er ei ripe og ikke et hår eller noe som har festet seg på sensoren? 6079228[/snapback] Tja er rimelig sikker på at det ikke er et hår. Ser ikke ut som et hår og det rører ikke på seg når jeg blåser på det med en blåsebelg.. Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Det er jo datostempling i EXIF, om du har stilt klokken på kameraet, så om du klarer å finne spor av ripen på noen av de tidligste bildene du tok med kameraet, vil det være enklere å få forklart.. Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Det er jo datostempling i EXIF, om du har stilt klokken på kameraet, så om du klarer å finne spor av ripen på noen av de tidligste bildene du tok med kameraet, vil det være enklere å få forklart.. Beviser vel strengt tatt ikke så mye. Han kunne jo teoretisk sett ha stilt datoen tilbake til kjøpstidspunktet og tatt et slik bilde i dag. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 (endret) Det bør ikke være vanskelig å finne bilder som ganske tydelig er tatt i desember - juletrær, julemat, julegaver... Edit: Det er vel forøvrig neppe bildebrikken som sådan som er ripet opp, men ett eller annet filter foran bildebrikken. Det er nok ikke en ekstremt kostbar reprasjon for Canon. Endret 11. mai 2006 av Anew Lenke til kommentar
perben Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 (endret) Innlegget er slettet. Endret 16. september 2006 av perben Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1234 Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Det bør ikke være vanskelig å finne bilder som ganske tydelig er tatt i desember - juletrær, julemat, julegaver... Edit: Det er vel forøvrig neppe bildebrikken som sådan som er ripet opp, men ett eller annet filter foran bildebrikken. Det er nok ikke en ekstremt kostbar reprasjon for Canon. 6080754[/snapback] Som sagt; ripen viser tydlig på bildebrikken. Hadde det vert filteret som hadde vert ripet opp så hadde jeg sagt det... Lenke til kommentar
Anew Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Som sagt; ripen viser tydlig på bildebrikken. Hadde det vert filteret som hadde vert ripet opp så hadde jeg sagt det... 6082197[/snapback] Det er ikke bildebrikken du ser når du titter inn bak speilet. Brikken er nemlig dekket av ikke mindre enn 5 filtre. Trolig er det det ytterste av disse som er skadet. Jeg håper inderlig du ikke har fjernet disse filtrene for å sjekke bildebrikken... Da sliter du mtp. garanti. Lenke til kommentar
SW-547 Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 5 filtre? Dette må du forklare nærmere. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 (endret) 5 filtre?Dette må du forklare nærmere. 6082415[/snapback] IR, Anti-alias, R, G og B. Edit: Håper det holder! Søk eventuelt litt rundt på IR, Anti-alias og Bayer filtre. (Mao kan man se på R, G og B som ett Bayerfilter, men det er 3 fysiske filtre etter hva jeg har forstått) Edit 2: Fjerner ikke dere astrofotografer rutinemessig IR-filtre? Endret 11. mai 2006 av Anew Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1234 Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Som sagt; ripen viser tydlig på bildebrikken. Hadde det vert filteret som hadde vert ripet opp så hadde jeg sagt det... 6082197[/snapback] Det er ikke bildebrikken du ser når du titter inn bak speilet. Brikken er nemlig dekket av ikke mindre enn 5 filtre. Trolig er det det ytterste av disse som er skadet. Jeg håper inderlig du ikke har fjernet disse filtrene for å sjekke bildebrikken... Da sliter du mtp. garanti. 6082398[/snapback] Aha, ok. Trudde du mente et eventuelt UV-filter på objektivet eller noe sånt jeg. Nei jeg for vell kontakte leverandøren så får vi se hva som skjer. Lenke til kommentar
SW-547 Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 5 filtre?Dette må du forklare nærmere. 6082415[/snapback] IR, Anti-alias, R, G og B. Edit: Håper det holder! Søk eventuelt litt rundt på IR, Anti-alias og Bayer filtre. (Mao kan man se på R, G og B som ett Bayerfilter, men det er 3 fysiske filtre etter hva jeg har forstått) Edit 2: Fjerner ikke dere astrofotografer rutinemessig IR-filtre? 6082541[/snapback] Hei, det er nok IR/anti-aliasing filteret som har fått seg en ripe. Bayer filteret er printet fast på selve sensoren og en ripe der ville syntes mye mer eller ødelagt sensoren helt. IR/anti-aliasing filteret er det eneste filter som er fysisk adskilt fra sensoren så langt jeg vet, og som du sier hender det at de modigste og fingernemme astrofotografer tar dette bort eller bytter det ut. Det enkleste er å kjøpe et ferdig moddet eller 20Da. Her er hele prosedyren for de som tørr: http://www.lifepixel.com/ir-tutorials/cano...nstructions.htm Stilige bilder du kan ta uten IR filter. Lenke til kommentar
Pezo Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Dæven, det så ut som et "tunga-rett-i-munnen" prosjekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå