AndersT2 Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Jeg hadde bestilt ett par film bokser fra Play.com. Jeg viste at desse var godt over tollgrensen på 200,- og ventet på meldingen fra posten. Men da kom sjokket. Disse to pakkene (siden play sender varene enkeltvis) ble ikke tollklarert av Posten, men av noe som heter Nordisk Express AS. Siste jeg fikk noe fra posten som det måtte betales moms av så tok de 85,- (eller noe slikt). Nordisk Express AS tok hele 165,-+moms av det beløpet (41.25,-). Momsen på selve filmboksen var kun 155,- Hvorfor gikk ikke denne via Posten?, og hvorfor krever de så mye mer? Det står at jeg kan fortolle selv, men dette koster 155 kr, noe som er nesten like dyrt (det står ikke noe om at det er hva jeg da kun må betale, inkludert momsen på filmboksen) Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Jepp, har vært borti de før. - SKikkelig svindelfirma Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Om du er smart registrerer du deg på toll.no, da kan du fortolle alle varer som har en verdi mellom 200-1000 selv. Da slipper du slike ting som dette. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Sure greier! Googlet Nordisk Express og fant mye lesestoff. Ser ut som det firmaet "kaprer" pakkene der posttollen før har tatt hånd om de. Men fikk forståelsen for at dette var opphørt allerede i 2003 grunnnet mange klager Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Det jeg hadde gjort var å klage de inn til forbrukerombudet: http://www.forbrukerombudet.no/?id=1609 Jeg hadde overhodet ikke akseptert at de tar over noe som normalt sendes med vanlig post. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Fikk en pakke fra dem nettopp... (gjennom tyske GLS). De skulle ha mye for fortolling, men værst av alt lot de pakken min ligge å vente fra den hadde kommet inn fra fortolling i mange dager helt til jeg ringe og spurte dem hvorfor pakken hadde stoppet. Først da fikk jeg vite at jeg måtte betale inn moms til dem før de sendte pakken videre.... Ekspress my ass.... -Stigma Lenke til kommentar
swanky Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Her må det være noe galt... Nordisk Express kan ikke "ta" pakker som skal tollklareres av posten uten at de har tatt over en kontrakt. For Play regner jeg med at dette er Royal Mail(?) som var avsender, og det er grunn til bekymring dersom Royal Mail har inngått en kontrakt med dette selskapet... Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Her må det være noe galt... Nordisk Express kan ikke "ta" pakker som skal tollklareres av posten uten at de har tatt over en kontrakt. For Play regner jeg med at dette er Royal Mail(?) som var avsender, og det er grunn til bekymring dersom Royal Mail har inngått en kontrakt med dette selskapet... 6087783[/snapback] Sakset fra www.home.no/uspsnorway: "P.S. Per dags dato så håndterer NE også pakkeposten fra Kanada og Storbritannia, såvidt vites også denne med gebyr. Foreløpig er aksjonen rettet mot USA, en aksjon med tanke på Kanada og Storbritannia er i emning og vil bli lagt ut her i nærmeste framtid." Lenke til kommentar
radiated Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Ingen har lov til å fortolle pakken din uten fullmakt fra deg. Hvis du ikke vil at firmaet skal fortolle, kan du gjøre det selv dirkekte med tollvesenet. Firmaet skal gi deg referansenummer til pakken som du kan oppgi sammen med kvittering. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 12. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2006 Jeg mottok en annen pakke fra Endland i dag. Denne var kjøpt i fra Amazon.Co.UK. Den pakken jeg nevnte i første post kostet hos Play £55. Og kostet med via Nordisk Express 361,- i mva og gebyr. Den jeg fikk fra Amazon gikk via Postens fortolling. Og pakken kostet hos Amazon £74 (etter at de tok vekk den engelske momsen), og posten tok 209,- i mva og gebyrer. Dermed ble nesten den dyreste pakken billigst. Privatisering er noe skikkelig dritt. Lenke til kommentar
radiated Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Privatisering er noe skikkelig dritt. 6090678[/snapback] Amen. Å sette bort en nettoutgift til private for at de skal tjene penger på den er bare idiotisk. 1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 13. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2006 betalte regningen med en gang, så det skulle gå litt fortgang på sakene. Fikk brev i posten i dag at de krever personnummer også. Dermed må jeg vente til mandag før det kan fikses, og da sendes ikke pakkene før tirsdag tipper jeg. Og da er de hos meg torsdag/fredag. For noe idioti. Lenke til kommentar
Njål Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 betalte regningen med en gang, så det skulle gå litt fortgang på sakene. Fikk brev i posten i dag at de krever personnummer også. Dermed må jeg vente til mandag før det kan fikses, og da sendes ikke pakkene før tirsdag tipper jeg. Og da er de hos meg torsdag/fredag. For noe idioti. 6093807[/snapback] Personnummer er det Toll/Finansdept'et som krever (Posten har, så vidt jeg vet som eneste aktør, hatt en kontinuerlig prøveordning de siste årene der Toll og Avgifts ikke forlanger personnummer for fortollede pakker under NOK1000). At de ikke informerte om at de trengte personnummer ved første kontakt er derimot deres eget ansvar, og dårlig kundebehandling. Generell betraktning om dyrere varer hos Play vs Amazon UK: Hvis det ikke er ting som er på spesielt salg hos Play vil som oftest Amazon være billigere, selv når du ser bort fra hvem som gjør fortollingsjobben. Husk at hvis det er ting det betales VAT (Value Added Tax, engelsk mva) i England trekkes denne fra ved forsendelse ut av EU (VAT er 17.5% på ting som DVD'er og CD'er, bøker er mva-fritt i både England og Norge). Lenke til kommentar
covah Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Privatisering er noe skikkelig dritt. Dette har da mest med reglene som er satt, ikke selve privatiseringen. Lenke til kommentar
kak Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Jeg har nå også fått ett krav fra Nordisk Express. Først fikk jeg ett krav på både tollklarering og moms, når jeg ringer til dem innrømmer de at de så feil på fakturaen og at jeg ikke skal betale noe moms på pakken (varens verdi er 14,50 euro) men at de skal ha 206,- kroner (165 + mva) for tollklareringen av meg. 206 kroner i tollklarering for en TOLLFRI vare?!??!?! Er dette mulig? Har skrevet om alle detaljene på blog.kak.net! Lenke til kommentar
Hawkwind Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Jeg har nå også fått ett krav fra Nordisk Express. Først fikk jeg ett krav på både tollklarering og moms, når jeg ringer til dem innrømmer de at de så feil på fakturaen og at jeg ikke skal betale noe moms på pakken (varens verdi er 14,50 euro) men at de skal ha 206,- kroner (165 + mva) for tollklareringen av meg. 206 kroner i tollklarering for en TOLLFRI vare?!??!?! Er dette mulig? Har skrevet om alle detaljene på blog.kak.net! 6478982[/snapback] Jeg mistenker at følgende kan ha skjedd: Utenlandsk avdeling har en del av fortollingssakene, og fortoller denne sendingen feil. Du får faktura, og klager. NE har da i mellomtiden innbetalt fortollet beløp til Tollvesenet for sendingen, og får så en refusjonssak for å få tilbake utlegget sitt. Og manglende rutiner og/eller dårlig kundeservice gjør at de vil ha innbetalt gebyr for å ha gjort en fortollingsjobb. Eventuelt satser de på at du som kunde betaler slik at de kan få tilbake noen av kostnadene de har pådratt seg ved selv å gjøre feil i saken. Jobbet på TNT for noen år siden, og husker at en slik "utenlandsk avdeling" der ga oss som drev med kundeservice en god del ekstraarbeid mht. fortollingssaker til private... Lenke til kommentar
Kræz Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Dersom NE har overtatt fortolling fra Royal Mail, og krever fortollingsgebyr for tollfrie varer, anbefaler jeg at dere som er utsatt for dette "Tipser" media. Det er agurktid og en rekke mindre saker får mye spalteplass. Tips f.eks Aftenposten, de fyller hele nettavisen med forbrukersaker. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Så vidt meg bekjent, tar Nordisk Ekspress over 150kr i gebyr på ALLE sendinger de behandler, uavhengig av om det skal fortolles/betales moms på. Nordisk ekspress er et idiotfirma uten like. Lenke til kommentar
flabben2k Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Foreslår at du kontakter tv2 hjelper deg . Ikke sikkert at dem tar opp saken , men kæm vet =) Lenke til kommentar
abrj Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Foreslår at du kontakter tv2 hjelper deg . Ikke sikkert at dem tar opp saken , men kæm vet =) 6523160[/snapback] Med så mange missfornøyde folk, og så mye bråk det er rundt dette, tror jeg TV2 hjelper deg gladlig vil ta saken. Henvis til denne tråden, og prøv å host opp noe fra Google osv. Nordisk Ekspress har jo åpenbart en tvilsom måte å drive foretning på. Og så burde alle klage til play.com, og de andre som sender via Nordisk Ekspress, for klager mange nok slutter de kanskje å bruke Nordisk Ekspress. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå