Gå til innhold

SoS - Spørsmål og Svar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
20 log (V2/V1) dB   =  10 log (V2^2/V1^2) dB   = 10 log (P2/P1) dB

Ser ut som om det er forskjell på om det er spenning eller effekt man måler forsterkningen på :D

6134498[/snapback]

Det er som regel forsterking av effekt man er interessert i, men spenning som man faktisk måler. Derfor blir 10 til 20. Svaret er korrekt.

EDIT: På generell basis er desibel alltid: 10 * log (målt_verdi / referanseverdi). I Wiki-artikkelen er det en land liste med forskjellig bruk av desibel. F.eks. for dBm er referanseverdien 1 mW og den målte verdien effekt.

Endret av Feynman
Lenke til kommentar

Siden det har gått lenge siden forrige spørsmål så kommer jeg med et nytt:

Hvor mye lengre er det til fra jorda til mars enn fra jorda til månen? (Korteste strekning mellom planetbanene).

Og hvor lang er avstanden mellom jorda og månen målt i antall jordomkretser (langs ekvator)?

(Jeg synes det var en merkelig avstandsfølelse å seile kvarte jorden rundt og ønsker å få litt perspektiv på avstanden til månen og mars.)

Lenke til kommentar
Hvor mye lengre er det til fra jorda til mars enn fra jorda til månen? (Korteste strekning mellom planetbanene).
Kl. 11.51 den 27. august 2003 var Mars aller nærmest, ikke siden 12. september år 57 617 f.Kr har planeten vært nærmere Jorden. Minsteavstanden var 55 748 231 kilometer. Mars er nærmest Solen 28. august.
http://www.astronomi.no/mars280803.html

Baserer meg på snittavstanden fra Jorda til månen (variasjonen tror jeg ikke er så veldig stor). Da blir svaret at det er cirka 145 ganger lengre til Mars.

Og hvor lang er avstanden mellom jorda og månen målt i antall jordomkretser (langs ekvator)?
Månen er i snitt 384.000 kilometer fra jorden, og jordens omkrets ved ekvator er jo drøye 40.000 kilometer.

Snittavstanden til månen tilsvarer altså knappe 10 jordomseilinger.

(Jeg synes det var en merkelig avstandsfølelse å seile kvarte jorden rundt og ønsker å få litt perspektiv på avstanden til månen og mars.)
Jøss, det må ha vært litt av en seiltur! Håper du kan berette litt :)
Lenke til kommentar
Jøss, det må ha vært litt av en seiltur! Håper du kan berette litt :)

6139090[/snapback]

10 ganger og 145 ganger... Det var egentlig mindre enn jeg hadde forestillt meg, men det er absolutt langt nok :p

Det vil bli veldig utenfor tema å svare på det her, så jeg får ta en super-kortversjon:

Jeg fikk tilbud om å seile en 72" ketch hjem fra karibien til Norge sammen ned 5 andre våren 2000. Dro på 4 dagers varsel og storkoste meg på turen. Bastant som jeg er påsto jeg at jeg aldri ble sjøsjuk, og med en god posjon flaks stemte det faktisk bra. Turen er i følge kartet ikke i fullt 1/4 av jordomkretsen, men når man tar med at ruta ikke gikk i luftlinje så ble det ca 1/4. Dro først opp langs hele karibien, 3-4 uker med forberedelser, deriblandt mye snorkling, soling, soving på dekk, utflukter, alkohol, og litt flikking på båten og handle mat og reservedeler. Deretter bar det ut over atlanteren med god vind (storm) i nesten en uke, deretter vindstille en ukes tid med soling og bading, og så storm en ukes tid før vi om til en øygruppe som heter Azorene. Der handet vi ferskamat igjen og slappet av en ukes tid i godværet som fulgte siste storm. Så brukte vi en drøy uke derfra til Irland, var i Dublin og drakk Guinness og Kilkennys noen dager med knallvær, dro til Skottland med godværet og tok oss god tid gjennom kaledoniekanalen med Loch Ness som et velkjent navn på turen over til østsiden. Var der noen dager og seilte over nordsjøen til Bergen med noe som må ha vært tidenes beste vær på nordsjøen i mai. Stort sett shorts, fønvind, solbrikker, solkrem og ligge på dekk i tre dager. Var en uke i Bergen og drev litt vedlikehold uten å oppleve en dråpe regn før jeg mønstret av båten og fløy til Trondheim og akkurat rakk festen i kollektivet på 16. mai, brun som melkesjokolade ble jeg også stemplet solariumskonge av en festdeltager til han ble fortalt av noen andre at det der var ikke solarium :cool: Har aldri vært brunere enn det jeg var da. Så en slik seiltur vil jeg absolutt anbefale til alle som har muligheten. Det er rett og slett en knall opplevelse som er virkelig verd å få med seg i løpet av livet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I have been sailing with my dad in the caribbean also, around BVI (family trip). Most of the sailing we did was off the west coast of Canada, around Vancouver Island (very fun). It's my dad that sails, this summer he is in a race from Victoria to Hawaii. I find much more fun racing small catamaranes, insanely fast :)

New question:

What is the distance from Victoria (southern point of Vancouver Island) to Hawaii in nautical miles?

esa

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...