Gå til innhold

SoS - Spørsmål og Svar

Anbefalte innlegg

Nytt spørsmål:

Hva kalles isoleringsmaterialet til nervetrådene i kroppen, og hvilken sykdom får vi når dette isoleringsmaterialet brytes ned?

6092546[/snapback]

Myelin og Multipel Sklerose (MS)?

EDIT: Nytt spørsmål: Hva kalles den støyen som kommer av at et signal som er lagret digitalt gjøres analogt? Nevn en enkel måte å fjerne mesteparten av denne støyen.

Endret av Feynman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nytt spørsmål:

Hva kalles isoleringsmaterialet til nervetrådene i kroppen, og hvilken sykdom får vi når dette isoleringsmaterialet brytes ned?

6092546[/snapback]

Myelin og Multipel Sklerose (MS)?

6092594[/snapback]

Jepp... uten myelin så fungerer nervetrådene dårlig. Signalene går saktere, og det blir mer 'støy'.

EDIT: Nytt spørsmål: Hva kalles den støyen som kommer av at et signal som er lagret digitalt gjøres analogt? Nevn en enkel måte å fjerne mesteparten av denne støyen.

6092594[/snapback]

Kvantifiseringsstøy og upsampling?

Men jeg forbinder kvantifiseringsstøy med AD-konverteringen, og ikke DA-konverteringen? :hmm:

Edit: Man får forresten produsert overharmonisk støy som følge av samplingsfrekvensen. Disse er lik smaplingsfrekvensen +- frekvensen i signalet om jeg husker riktig.

Men nå skal jeg på trening...

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Kvantifiseringsstøy er rett. Om det er AD eller DA som er synderen blir vel nærmest et religiøst spørsmål. Sånn som jeg ser det blir det som kommer ut av en perfekt DAC noe som minner om trappetrinn, Og hvert trinn gir (i teorien) en uendelig høy frekvens. Tenkte på lavpassfilter som første korrigering, men godkjenner svaret.

Lenke til kommentar

Okay, her er en ny en, og litt artig en.

Gutta bak hough.no har hatt en genial markedsidé. Bildene de selger er et resultat av en bildebehandlingsteknikk. Spørsmålet mitt er, hva representerer skjæringspunktene mellom de forskjellige sinuskurvene i bildene?

Edit: Kjører en dobbeltoppgave jeg. Men denne andre er det ikke nødvendig å svare riktig på for å gå videre, den er kun til for moro skyld.

Anta, rent hypotetisk, at jeg skal på fest i kveld, og at jeg tar med en flaske hvitvin. Flaska vil konsummeres til maten, mellom klokka 8 og 9. Jeg har tenkt å kjøre bil til festen. Hvis festen slutter klokka tre, kan jeg da kjøre hjem igjen også? :w00t:

Åja... rent hypotetisk så veier jeg sollide 95 kg. ;)

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Kommer heller med et lettere spørsmål:

Hva gjør du hvis du ganger med S etter at du har laplacetransformert en formel. Hva vis du deler på S?

6090930[/snapback]

Lett og lett. Ikke så lett med mindre man har lært det, og jeg husker ikke spesielt mye av det. Men man henholdsvis deriverer på t og integrerer over t.

Nytt spørsmål:

6092546[/snapback]

Myelin heter det. Tror det er parkinson du får dersom det brytes ned - vet i allefall at løsemiddelskadede har skade på nettopp disse hinnene.

Med det samme vi er inne på nerver og biologi: Hva heter mellomrommene mellom myelin-cellene langs en nervetråd, og hva er vitsen med mellomrom?

Lenke til kommentar

JBlack: de representerer rette linjer i bildet som er Hough-transformert

Ifølge dinside.no's promillekalkulator kan du max ha 0,23 i promille og minimum 0,00... jeg tipper jeg hadde kjørt hjem da ja.

Et spørsmål til:

Hva heter den amerikanske fly-ingeniøren som styrer firmaet som blant annet har bygget flere av flyene som har konkurrert om å fly rundt jorden, samt space ship one. Ved begge nevnte tilfeller har de samarbeidet med selskapet Virgin.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar

Toppen. Så vidt jeg husker generell relativitetsteori (som jeg egentlig ikke kan noe om, men nevermind :p), så går tiden saktere (sett fra et sted hvor a=0) i bunnen av en well en utenfor. Empire state er høy, så det er lavere gravitasjon på toppen enn på bunnen. Minimalt riktignok da :)

Lenke til kommentar

Et spørsmål ja. Jeg sa dette kom til å ende opp med "knabbe ukesoppgavene mine". Kansje jeg burde ta de jeg ikke sjønner, i håp om at noen viser meg hvordan de skal løses? :p

Regn ut det bestemte integralet fra 0 til x for sin(x)/x

Lenke til kommentar
Ifølge dinside.no's promillekalkulator kan du max ha 0,23 i promille og minimum 0,00... jeg tipper jeg hadde kjørt hjem da ja.

6096566[/snapback]

Med kroppsvannfaktor (eller hva faen man skal kalle det) på 0.6 blir den adskillig høyere. :innocent:

Men alvorlig talt, mine beregninger sier det samme som dine. Skjønt, jeg har flere ganger hørt en påstand om at inntak av fett (som det gjerne er en del av i mat) før alkohol vil utsette nedbrytingen av alkoholen, slik at man kan få høyere promille senere. Noen kjemikere som vet om det stemmer?

Lenke til kommentar

Jeg har heller erfart at inntak av kraftig kost før inntak av alkohol gjør at du merker mindre til den alkoholen. Kansje fordi den blir "liggende lenger å vente" i magesekken før den kommer fram til tarmene hvor den kan bli opptatt i blodet?

Lenke til kommentar
Med det samme vi er inne på nerver og biologi: Hva heter mellomrommene mellom myelin-cellene langs en nervetråd, og hva er vitsen med mellomrom?

6095496[/snapback]

Om jeg husker riktig, Nodes of Ranvier. (Google bekrefter.)

Og det som skjer her er at pulsen gjenskapes. Myelinet gjør at pulsen går fortere, men amplituden svinner. Mellom myelinet så gjenskapes pulsen igjen. Husker ikke mekanismen lenger, begynner å bli lenge siden dette.

Skjønt, jeg har flere ganger hørt en påstand om at inntak av fett (som det gjerne er en del av i mat) før alkohol vil utsette nedbrytingen av alkoholen, slik at man kan få høyere promille senere. Noen kjemikere som vet om det stemmer?

6097229[/snapback]

Nå vet jeg ikke hva som skjer i kroppen, men jeg vet at før ludøl-konkurranser (man spiller ludo med øl, og må tømme øl'en når man blir slått inn... kan gå mye øl) i studentiden så pleide han karen som pleide å vinne å forberede seg med å drikke masse matolje. Så det bremser nok alkoholopptaket.

Lenke til kommentar
Men alvorlig talt, mine beregninger sier det samme som dine. Skjønt, jeg har flere ganger hørt en påstand om at inntak av fett (som det gjerne er en del av i mat) før alkohol vil utsette nedbrytingen av alkoholen, slik at man kan få høyere promille senere. Noen kjemikere som vet om det stemmer?

6097229[/snapback]

Har hørt tilsvarende ja, men det har mer med biologi å gjøre enn kjemi. Fettet legger seg i tarmen, over tarmtottene, og vil blokker for at kroppen skal ta opp alkoholen i blodet. Og så er det visst sånn at hvis man drikker ren sprit vil dett fettlaget løses opp.

Men det er bare ting jeg har hørt, så jeg kan ikke garantere for at det er sant.

Lenke til kommentar

6097071[/snapback]

Burde du ikke skulle integrasjonsvariabelen fra grensevariabelen? F.eks. integral fra 0 til x for sin(t)/t.

Integralet kan løses ved å skrive sin som en serie (som er evig), og resultatet blir ganske komplisert. Kalles Dirichlet integralet. Det som er interessant er at hvis svaret er D, så vil lim D(x) = pi/2 når x -> inf.

Lenke til kommentar

6097071[/snapback]

Burde du ikke skulle integrasjonsvariabelen fra grensevariabelen? F.eks. integral fra 0 til x for sin(t)/t.

Integralet kan løses ved å skrive sin som en serie (som er evig), og resultatet blir ganske komplisert. Kalles Dirichlet integralet. Det som er interessant er at hvis svaret er D, så vil lim D(x) = pi/2 når x -> inf.

6111029[/snapback]

Ja burde nok skillt det. Enkleste måten er nok å taylorutvikle sin(x) = x - x³/6 + ..., og så dele dette på x, og så integrere dette. Deretter ta grensen.

Lenke til kommentar

Har gått litt tid siden sist, så jeg våger meg til et nytt spørsmål.

I denne diskusjonen om desibel og lyd står det at "dB = -20log(forsterkningen)". Men desi betyr da ti? Faktisk er desibel-formelen noen ganger 10 * log() og noen ganger 20 * log(). Men det er ikke tilfeldig hva som brukes når. Hva er regelen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...