Gå til innhold

SoS - Spørsmål og Svar

Anbefalte innlegg

Dette tråden ligner litt på "Tipp navnet på gjenstanden", men det er å svare riktig på spørsmålet for å legge ut en annen, som er poenget her. :)

Innholdet må bli noe som er innom Teknologi & Vitenskap, og du må bli ganske sikkert at svaret er rett før du poster et nytt spørsmål. :w00t:

Jeg skal begynne med et spørsmål, og så må noen svarer riktig og legge ut et nytt spørsmål...

Hva er 0°C i °K?

esa

Endret av esa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
yogurt  ;)

Hvor lenge er et lysår (light year)?

esa

6078709[/snapback]

lenge?

husk at du må poste et nytt spørsmål etter at du har svart på forrige spørsmålet!  :(

prøver igjen...  :p

hva er et salt?

esa

6079187[/snapback]

Et salt er en blanding av positive og negative ioner, slik at den totale summen av ladninger er 0. Danner stort sett krystallstrukturer, en del av dem er vannløselige.

Noen andre kan poste nytt spm., orker ikke finne på noe just nu. Da ender det bare opp med ukesoppgavene mine i matte eller noe :p

Lenke til kommentar
Hvor stort er universet?
... No one knows.
Jeg synes sånne tråder som det her er noe tull. Folk kan bare google opp svaret på ett sekund uansett. Min mening.

6079482[/snapback]

Det går vel an å formulere noen Google-sikre spørsmål?

Neste spørsmål: Nålevende nordmann med teknisk utdannelse. Gründer. Bosatt i USA. Heltestatus pga. sponsing av en rekke forskningsinstitusjoner. Hva heter han?

Lenke til kommentar
Jeg synes sånne tråder som det her er noe tull. Folk kan bare google opp svaret på ett sekund uansett. Min mening.

6079482[/snapback]

Det kommer an på hvordan spørsmål er stillt. Det er gått mulig å stille spørsmål som er vanskelig å søke seg frem til.

Men selv på spørsmål der det bare er å google, så kan det være at man oppdager noe nytt man ikke visste i prosessen. Men det er jo selvsagt opp til brukerne hvor interessante spørsmålene er.

Lenke til kommentar

Lurespørsmål? Antenna sender den ut, radiosenderen generer den... Men da anntar jeg at du snakker om mikrobølger (dvs. relativt langbølgede elektromagnetiske bølger). Skjerm etc. genrerer jo mer kortbølgede bølger (synlig lys), og hele sender ut "black body radiation". Ingen av delene sender ut ioniserende stråling eller partikkelstråling.

Lenke til kommentar
Lurespørsmål? Antenna sender den ut, radiosenderen generer den... Men da anntar jeg at du snakker om mikrobølger (dvs. relativt langbølgede elektromagnetiske bølger). Skjerm etc. genrerer jo mer kortbølgede bølger (synlig lys), og hele sender ut "black body radiation". Ingen av delene sender ut ioniserende stråling eller partikkelstråling.

6085785[/snapback]

der er to typer stråling, ioniserende og ikke ioniserende. mobiler sender bare ut 'ikke ioniserende' stråling (varme), mens ioniserende stråling er f. eks i atombomber (som er svært skadelig).

og de deler som sender ut stråling er (the transmitter and antenna).

:thumbup:

esa

Endret av esa
Lenke til kommentar
Hvor stort er universet?

6079482[/snapback]

så stort...

post-98327-1147362826_thumb.gif

6083369[/snapback]

Kan du bevise dette?

6085844[/snapback]

nei, men den "infinity" symbol viser at dette spørsmål kan holde på i en evighet. ;)

esa

Lenke til kommentar
"det er to typer stråling" var vel et noe brutalt utsagn

6086020[/snapback]

There are two 'main' types

Ionizing:

-gamma rays

-alpha particles

-beta particles

Then non-ionizing:

-light

-microwave

you see?

esa

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...