Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppstart umulig etter installasjon av ny CPU-vifte

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg sitter på et veldig pikant og vanskelig problem akkurat nå.

Maskinen min er en P4 socket 478. I dag innstallerte jeg en ny vifte på prossessoren ettersom den andre ikke fungerte like effektivt lenger.

Vifta jeg anskaffet er en Thermaltake Tower 102 4 in 1. På denne skrudde jeg på 2x 80mm Zalman vifter.

Jeg fulgte instruksjonene som fulgte med slavisk og gjorde maskinen klar for oppstart. Viftene starter opp og alt gikk relativt fint. Jeg gikk inn i bios for å sjekke tempen. Tempraturen var høyere enn forventet på CPU og tilslutt gikk alarmen på maskina (80 grader). Jeg tenkte at kanskje CPU og blokken til tårnet ikke hadde god nok kontakt så jeg skrudde til litt ekstra. Denne gangen når jeg bootet opp skjedde det ingenting. Ikke noe pip eller bilde på skjermen.

Alle vifter i maskinen starter opp, men jeg kommer verken inn på BIOS eller noe annet. Alt jeg sitter med er en svart skjerm. Jeg har prøvd å resette CMOS flere ganger uten noe som helst hell.

Jeg har et NVIDIA grafikkkort 6600GT(AGP) og en Thermaltake Pure Power 430 eller 460w PSU. Videre har jeg 4HDD hvor av to er ATA og 2 er SATA. Zalman viftenen kjører på CPU-vifte strømplug og aux_fan strømplugg på selve HKet. Ellers er alle pluggene på strømforsyninga opptatt. Gfxkortet kjører på ekstra strøm fra PSU. Jeg har også 2 CD/DVD-rom på maskinen.

Jeg har dessverre ikke ekstra CPU å teste med. Jeg antar, men vet ikke om det kan være knust prossesorkjerne som kan være grunnen. Passer det symptomene?

Har prøvd å forklare så detaljert som mulig. trenger dere å vite mere om maskinen for å hjelpe så bare spør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden Cpu'en var så varm, kan det tyde på at du ikke helt har klart å koble opp kjølingen rett..

- Husket du å legge "goop" mellom cpu'en og kjøleribbene?

- Se etter om det faktisk er kontakt mellom cpu og kjøleribbe. (Jeg kjøpte en zalman kjøler til min cpu, og da virket ikke måten å instalere på som stod annbefalt..)

- Løft/snu på hovedkortet med kjøleren montert, flytter kjøleren på seg i forhold til hovedkortet?

Kan ikke si så mye om feilen du har nå, men jeg vil anta at det enten er cpu'en eller hovedkortet som ikke virker silk som det skal (desverre). Prøv evt å koble til en annen cpu/hovedkort (kan være litt risikabelt mhp. at de komponentene også kan bli ødelagt)

Men hvis noen av punktene mine er feil hos deg vil jeg tippe cpu'en..

Lenke til kommentar

Ja har brukt kjølepasta mellom CPU og blokk(ribbe). Har prøvd å bevege litt på kjøleribba og den sitter fast.

Dessverre har jeg ikke noe ekstra CPU å teste med så jeg blir nødt for å kjøpe en i morgen. Om det ikke løser problemet blir jeg vel nødt til å måtte ut med penger til nytt HK også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...