Gå til innhold

Partisjonering = info på hdd blir fjerna? eller?


Anbefalte innlegg

har satt inn 2 SATA-hdd fra gamle pc'n.... de diskene må partisjoneres før de kan bli synelige i windowsen.... MEN!! blir det som er de to diskene sletta eller ikke? for det er liksom ikke noe moro å ha ca 450GB med div ting og tang, for så å få det sletta!!! :nei:

plz svar asap! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har satt inn 2 SATA-hdd fra gamle pc'n.... de diskene må partisjoneres før de kan bli synelige i windowsen.... MEN!! blir det som er de to diskene sletta eller ikke? for det er liksom ikke noe moro å ha ca 450GB med div ting og tang, for så å få det sletta! :nei:

plz svar asap! :)

6077671[/snapback]

 

Man partitionere og formaterer disker som man ønsker å ta i bruk og som IKKE inneholder data, eller som har data som man IKKE lenger vil ha.

 

Så i din tilfelle som du har data og ønsker å ha videre, så du må IKKE gjøre noe med partitionene eller formatere dem.

 

Det er noe annet som er feil hvis diskene blir ikke initialisert. Prøve å se hva av feilmeldninger du får under diskbehandlingen og feilsøke etter det.

Lenke til kommentar
har satt inn 2 SATA-hdd fra gamle pc'n.... de diskene må partisjoneres før de kan bli synelige i windowsen.... MEN!! blir det som er de to diskene sletta eller ikke? for det er liksom ikke noe moro å ha ca 450GB med div ting og tang, for så å få det sletta! :nei:

plz svar asap! :)

6077671[/snapback]

 

Man partitionere og formaterer disker som man ønsker å ta i bruk og som IKKE inneholder data, eller som har data som man IKKE lenger vil ha.

 

Så i din tilfelle som du har data og ønsker å ha videre, så du må IKKE gjøre noe med partitionene eller formatere dem.

 

Det er noe annet som er feil hvis diskene blir ikke initialisert. Prøve å se hva av feilmeldninger du får under diskbehandlingen og feilsøke etter det.

6078462[/snapback]

 

Jeg SKAL HA alt som er då de diskene!! men når jeg setter inn WinXP cd'n for å finne de å legge til driver.... så står de som upartisjonerte disker.....! hvis jeg partisjonerer uten å formatere de etterpå.... blir filene liggendeda? :hmm::ermm:

Lenke til kommentar
Jeg SKAL HA alt som er då de diskene!! men når jeg setter inn WinXP cd'n for å finne de å legge til driver.... så står de som upartisjonerte disker.....! hvis jeg partisjonerer uten å formatere de etterpå.... blir filene liggendeda? :hmm:  :ermm:

6080707[/snapback]

 

Nei, ikke partisjoner diskene. Da mister du filene dine.

Har du installert Service Pack 2 for Windows XP? Det kan hjelpe.

Lenke til kommentar

hulahulag: "Nei, ikke partisjoner diskene. Da mister du filene dine."

 

Dette er feil! Har selv partisjonert mange harddisker med data på. Data forsvinner jo ikke da.....en annen sak er at dersom disken som skal partisjoneres er full, får man ikke gjort dette, fordi det trengs plass til å flytte data på.....Programmet jeg bruker er PARTITION MAGIC 8.0.

Lenke til kommentar
har satt inn 2 SATA-hdd fra gamle pc'n.... de diskene må partisjoneres før de kan bli synelige i windowsen.... MEN!! blir det som er de to diskene sletta eller ikke? for det er liksom ikke noe moro å ha ca 450GB med div ting og tang, for så å få det sletta! :nei:

plz svar asap! :)

6077671[/snapback]

 

Jeg SKAL HA alt som er då de diskene!! men når jeg setter inn WinXP cd'n for å finne de å legge til driver.... så står de som upartisjonerte disker.....! hvis jeg partisjonerer uten å formatere de etterpå.... blir filene liggendeda?

 

Oleanabole

 

Det kommer ikke helt klart av det du skriver om hva du egentlig har problemer med.

 

Men vi prøver å fiske litt :

 

-Du har en ny Pc som er oppegående , dvs at når du slår på På/AV så kommer du i windows og alt fungere som det skal og 2 stk harddisker fra den gamle PC med data som du ønsker å bruke med den ny Pc'en.

 

Hvis det er slik , så det kan hende at windows ser ikke diskene dine under diskbehandlingen eller under Min Datamaskin , og det kan væra av mange årsaker.

Men det har ikke noe med partitionering å gjøre og du behover ikke å gjøre

...men når jeg setter inn WinXP cd'n for å finne de å legge til driver.... så står de som upartisjonerte disker....
det som du beskriver ovenfor.

 

Under post nr#3 er merknader som kan væra en av årsakene, + andre ting.

 

Gi tilbakemelding her hvis det er ca slik du har det og mange vil da hjelpe deg med det.

 

 

-Det andre alternativet er at du har en ny PC uten noe hardisker i, men du ønsker å bruke de 2 Sata fra den gamle Pc'en.

 

Hvis det er tilfelle ,forumet kan hjelpe deg men da er det nødvendig igjen at du gir informasjon om det og selvfølgelig info om hva du har av hardware , og software.

 

Som du forstår det er mange alternativer her.

Men igjen, skal du beholde data dine, så du partitionere/formatere IKKE.

Lenke til kommentar

Altså, en ting som går igjen her....at en harddisk ikke må partisjoneres/formateres fordi at da mister man data....partisjonere og formatere er to begreper som omhandler to forskjellige handlinger...man mister ikke data hvis en harddisk partisjoneres ("deles opp") med f.eks. PARTITION MAGIC....

Lenke til kommentar

Jovi60: vel de fleste som snakker om partisjonere om diskene bruker ikke eller har heller ikke tilgang til PQ PM - da såvidt sist jeg sjekket kostet den penger...

 

En annen sak er at PQ PM ikke er til og stole på 100%, kanskje 98% men ikke 100%, har man sensitiv data skal man ta backup før man kjører PQ PM

 

Og til sist, tror vi alle fikk med oss første posten din ang. denne saken.

Lenke til kommentar
Jovi60: vel de fleste som snakker om partisjonere om diskene bruker ikke eller har heller ikke tilgang til PQ PM - da såvidt sist jeg sjekket kostet den penger...

 

En annen sak er at PQ PM ikke er til og stole på 100%, kanskje 98% men ikke 100%, har man sensitiv data skal man ta backup før man kjører PQ PM

 

Og til sist, tror vi alle fikk med oss første posten din ang. denne saken.

6083807[/snapback]

 

Uansett, partisjonere og formatere er vel ikke HELT det samme??

Lenke til kommentar
Jovi60: vel de fleste som snakker om partisjonere om diskene bruker ikke eller har heller ikke tilgang til PQ PM - da såvidt sist jeg sjekket kostet den penger...

 

En annen sak er at PQ PM ikke er til og stole på 100%, kanskje 98% men ikke 100%, har man sensitiv data skal man ta backup før man kjører PQ PM

 

Og til sist, tror vi alle fikk med oss første posten din ang. denne saken.

6083807[/snapback]

 

Uansett, partisjonere og formatere er vel ikke HELT det samme??

6086349[/snapback]

 

Nei, men resultatet kan være mye det samme for en uerfaren bruker....

Lenke til kommentar

wiberos:

-Du har en ny Pc som er oppegående , dvs at når du slår på På/AV så kommer du i windows og alt fungere som det skal og 2 stk harddisker fra den gamle PC med data som du ønsker å bruke med den ny Pc'en.

 

Hvis det er slik , så det kan hende at windows ser ikke diskene dine under diskbehandlingen eller under Min Datamaskin , og det kan væra av mange årsaker.

Men det har ikke noe med partitionering å gjøre og du behover ikke å gjøre

...men når jeg setter inn WinXP cd'n for å finne de å legge til driver.... så står de som upartisjonerte disker....
det som du beskriver ovenfor.

 

Under post nr#3 er merknader som kan væra en av årsakene, + andre ting.

 

Gi tilbakemelding her hvis det er ca slik du har det og mange vil da hjelpe deg med det.

 

 

Det er slik det er ja! nå har jeg formatert den ene disken... men den andre er fremdeles ikke på plass.... som noen sa litt lengere nedenfordet du skrev så gikk det ann å bruke PQ PM.... det var det jeg gjorde... men resultatet var bare at PM fant 130 gb av 250 gb.... senere prøvde jeg en gang til med et annet råd... "start - controll panel - adminiostrative tools - computer management - storage - disk management - og Finne frem harddisken du vil legge til - og legge den inn med en "Derevsbokstav" . " dette prøvde jeg og fant de resterende 100 gb... men det som er problemet med det.... er at når jeg skal gå inn på den disken... så får jeg beskjeden: Disken er ikke formatert. Vil du formatere JA/NEI" den er litt sur da! :no:

så det jeg egentlig er på leiting etter er: hvordan finne en hdd som ikke lar seg finne/syneliggjøre i "min datamaskin" uten om å miste filene som er på den?!

Lenke til kommentar

Der er som sagt mye som kan væra årsak til det.

Å bruke Partition Magic i ditt tilfelle er det samme som å Bruke Partition Tragic (det er vel det samme produkt hvis det blir brukt på feil)

Jeg likte ikke tanken om å bruke det verktøy i ditt tilfelle og valgte agså ikke å kommentere forslaget om det.

 

Nå til problemet ditt.

Diskene er Sata og de ble koblet til sata porter på kortet ditt.

Da er det viktig å vite om instillinger som burde ordnes i Biosen, og det er nødvendig å vite om du trenger drivere til det.

 

Det er nødvendig å vite om hva OS du hadde før og hva du har nå for noe.

Det er nødvendig å vite om OS'en du har nå er oppgradert slik at den kan ta imot disker som er over 127GB (SP2 for win).

 

Det er nødvendig å vite hvordan diskene ...hvis ... alt var på plass .. kommet opp i diskbehandlingen, og hva slags feilmeldningen du får/fikk.

Meldninger du får der er veldig viktig å vite og analysere.

 

Det er nødvendig å vite om diskene fungerte før (kanksje de var et volume ..dynamisc, spredt volume osv).

 

Det er nødvendig å vite om hvordan de var partitionert.

 

Det er nødvendig kanskje å vite om data på de. Hvis det viser seg at det er feil med feil system på de hva man skal ta vare på og eller ikke.

 

Det er viktig å vite om Partition Magic har fått fram dine data på de GB som du har funnet, og hvorfor ble bare 1/2 parten.

 

Det er veldig mye å refere til .

Siden vi ser ikke hvordan det er på dataskjermen din , er det da viktig å formidle info om det.

 

Skulle det vise seg at det blir komplisert for deg alt dette , så det er andre verktøy som du kan bruke til å dra data ut fra diskene , lagre på en disk og så da formatere alle sammen og starte på nytt.

 

Winxp Home vil ikke klare å se diskene som var dynamisc under Win XPpro eller 2000.

 

Jeg vil så gjerne hjelpe + mange andre på forumet men vennligst gi meir info hvis du ønsker det.

Lenke til kommentar

hei wiberos.... dette var det noe jeg skjønte og noe jeg ikke skjønte.... jeg skal putte disken i min far's pc nå.... kanskje jeg får redda filene da.... hvis det ikke funker så får jeg spørre i gjenn.... sier uansett fra hvordan det gikk...!

Lenke til kommentar

Dersom diskene kommer fra en annen Windows2000/XP maskin, og du ikke ser de direkte i Min Datamaskin, kan det hende diskene var satt opp som dynamiske.

 

For å få de opp på en ny maskin, må de da importeres. Gå inn i Diskbehandling, høyreklikk på disken (ikke partisjonen) og velg importer.

 

Igjen må jeg advare folk fra å sette opp nye disker som dynamiske dersom de ikke vet hva de holder på med. Dynamiske disker er beregnet på servere og arbeidsstasjoner (bla. for å kjøre software raid), og bør IKKE brukes dersom man absolutt ikke trenger funksjonaliteten det gir.

Lenke til kommentar

hei i gjenn.... nå er problemet på en måte løst.... men utfallet var ikke som jeg håpet på.... jeg dro til den lokale data-forhandleren Kreativ data... de sa det ikke var noe som hest håp om å finne i gjenn noe av det som var der hvis jeg ikke fikk et spesielt firma til å gjennopprette den... men det kosta ca 50000 da.... så det var uaktuelt.... nå har jeg da partisjonert den og formatert den.... og har over 500 GB ledig plass... jeg takker ALLE for den hjelpen og støtten dere har gitt meg, og jeg har lært mye av det som har blitt skrevet hær!

TAKK alle sammen!!

Lenke til kommentar
hei i gjenn.... nå er problemet på en måte løst.... men utfallet var ikke som jeg håpet på.... jeg dro til den lokale data-forhandleren Kreativ data... de sa det ikke var noe som hest håp om å finne i gjenn noe av det som var der hvis jeg ikke fikk et spesielt firma til å gjennopprette den... men det kosta ca 50000 da.... så det var uaktuelt.... nå har jeg da partisjonert den og formatert den.... og har over 500 GB ledig plass... jeg takker ALLE for den hjelpen og støtten dere har gitt meg, og jeg har lært mye av det som har blitt skrevet hær!

TAKK alle sammen!!

6140248[/snapback]

 

 

Ja det var trist det!

Men 50.000,00 kr ? for å gjenopprette?

Kanskje Kreativ Data burde slutte å drive med data og begynne med å gjenopprette ? Sa du det til dem ?

Lenke til kommentar

jau... det var litt trist det!!

de sa det kosta rundt 50000kr å få gjennopprettet de diska..... men tror det er like så greit de driver som de gjør! er ikke så mange folk rundt her som ville ha brukt de til gjennopprettning.... skjer for skjeldent og er for dyrt til at folk ikke ha gjort det....

 

nei noen gjennopprettningsprogram ville nok ikke hjulpet her.... var noe føkk med begge hdd'a.... og for seint er det uansett!

Lenke til kommentar

det er ikke forsent skjønner du.. i og med at daten ikke har blitt slettet .. det er bare fildelingstabellen som har blitt slettet.. dvs at alle filer ligger der mer eller mindre, bare at det er ikke noe kart som sier hvor de er..

 

Kjør et gjenopprettningsprogram.. hvis det ikke virker har du brukt et par timer på ingenting.. men hvis det virker så får du masse filer tilbake igjen.. tenk over det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...