Gjest Slettet+142 Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 (endret) prøver å lære meg PHP... Typisk at noe feil skal oppstå... ka e feil i disse kodene? index.php : <html> <head> <title> Hello World!! </title> </head> <body> <?php //Vise teks på skjerm echo "<h1>Hello World!!</h1>"; //Variabler $hello="Hello World!"; //Hermetegn(") trengs ikkje på tall i variabler $cola = 22; $hjemmepc = 64; $cola_hjemmepc = $cola + $hjemmepc; //Vise en variabel på skjermen print "Prisen på en cola og et Hjemmepc-blad er: $cola_hjemmepc kr"; ?> <?php //Skjemaer //Dropdown <form action="vis.php" method="get"> <select name="subject"> <option value="velg">Velg:</option> <option value="en">En</option> <option value="to">To</option> <option value="tre">Tre</option> </select> <input type="submit" name="Submit" value="Kjør"> </form> //Tekstfelt <form action="vis.php" method="post"> Navn: <input type="text" name="name"> Alder: <input type="text" name="age"> <input type="submit" value="Legg inn"> </form> <form action="vis.php" method="get"> Gutt: <input type="radio" checked name="svar" value="Gutt"> Jente: <input type="radio" name="svar" value="Jente"> <input type="submit" value="Sjekk"> </form> <form action="vis.php" method="get"> Ja <input type="checkbox" name="ja"> Nei <input type="checkbox" name="nei"> <input type="submit" value="Sjekk"> </form> <form action="vis.php" method="post"> Beskjed: <textarea cols="70" rows="10" name="beskjed"> </textarea> <input type="submit"> </form> <form action="vis.php" method="get"> <select multiple name="subject[]"> <option value="velg">Velg:</option> <option value="en">En</option> <option value="to">To</option> <option value="tre">Tre</option> </select> </form> <input type="submit" name="Submit" value="Kjør"> ?> </body> </html> vis.php : <html><head><title>Hei!</title></head><body> <?php print "Verdien var $_GET['subject']"; ?> Hei <?php echo $_POST['name']; ?> Så du er <?php echo "$_POST['age']år."; ?> <?php echo "Radioknappen var: <br>"; print $_GET['svar']; ?> <?php if ($_GET['nei'] == 'on') { echo "Nei"; } if ($_GET['ja'] == 'on') { echo "Ja"; } ?> Beskjeden var <?php echo $_POST['beskjed']; ?>! <?php extract($_GET); print "De merkede felter var:"; print_r($subject); ?> </body></html> --------- Når eg åpner de på webområdet mitt kommer dette: --------- index.php : Parse error: parse error, unexpected '<' in /mnt/home2/m/ml/mlklan/public_html/php/index.php on line 27 vis.php : Parse error: parse error, unexpected T_ENCAPSED_AND_WHITESPACE, expecting T_STRING or T_VARIABLE or T_NUM_STRING in /mnt/home2/m/ml/mlklan/public_html/php/vis.php on line 5 Endret 10. mai 2006 av Slettet+142 Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 prøver å lære meg PHP...Typisk at noe feil skal oppstå... ka e feil i disse kodene? index.php : <html> <head> <title> Hello World!! </title> </head> <body> <?php //Vise teks på skjerm echo "<h1>Hello World!!</h1>"; //Variabler $hello="Hello World!"; //Hermetegn(") trengs ikkje på tall i variabler $cola = 22; $hjemmepc = 64; $cola_hjemmepc = $cola + $hjemmepc; //Vise en variabel på skjermen print "Prisen på en cola og et Hjemmepc-blad er: $cola_hjemmepc kr"; ?> <?php //Skjemaer //Dropdown <form action="vis.php" method="get"> <select name="subject"> <option value="velg">Velg:</option> <option value="en">En</option> <option value="to">To</option> <option value="tre">Tre</option> </select> <input type="submit" name="Submit" value="Kjør"> </form> //Tekstfelt <form action="vis.php" method="post"> Navn: <input type="text" name="name"> Alder: <input type="text" name="age"> <input type="submit" value="Legg inn"> </form> <form action="vis.php" method="get"> Gutt: <input type="radio" checked name="svar" value="Gutt"> Jente: <input type="radio" name="svar" value="Jente"> <input type="submit" value="Sjekk"> </form> <form action="vis.php" method="get"> Ja <input type="checkbox" name="ja"> Nei <input type="checkbox" name="nei"> <input type="submit" value="Sjekk"> </form> <form action="vis.php" method="post"> Beskjed: <textarea cols="70" rows="10" name="beskjed"> </textarea> <input type="submit"> </form> <form action="vis.php" method="get"> <select multiple name="subject[]"> <option value="velg">Velg:</option> <option value="en">En</option> <option value="to">To</option> <option value="tre">Tre</option> </select> </form> <input type="submit" name="Submit" value="Kjør"> ?> </body> </html> vis.php : <html><head><title>Hei!</title></head><body> <?php print "Verdien var $_GET['subject']"; ?> Hei <?php echo $_POST['name']; ?> Så du er <?php echo "$_POST['age']år."; ?> <?php echo "Radioknappen var: <br>"; print $_GET['svar']; ?> <?php if ($_GET['nei'] == 'on') { echo "Nei"; } if ($_GET['ja'] == 'on') { echo "Ja"; } ?> Beskjeden var <?php echo $_POST['beskjed']; ?>! <?php extract($_GET); print "De merkede felter var:"; print_r($subject); ?> </body></html> --------- Når eg åpner de på webområdet mitt kommer dette: --------- index.php : Parse error: parse error, unexpected '<' in /mnt/home2/m/ml/mlklan/public_html/php/index.php on line 27 vis.php : Parse error: parse error, unexpected T_ENCAPSED_AND_WHITESPACE, expecting T_STRING or T_VARIABLE or T_NUM_STRING in /mnt/home2/m/ml/mlklan/public_html/php/vis.php on line 5 6077036[/snapback] Index.php //Vise en variabel på skjermen print "Prisen på en cola og et Hjemmepc-blad er: $cola_hjemmepc kr"; ?> <?php <--- DENNE. Heretter skriver du bare ut html, parser forventer php, //Skjemaer //Dropdown <form action="vis.php" method="get"> <--- hvillket dette ikke er vis.php <?php print "Verdien var $_GET['subject']"; ?> Hvis du skal bruke get-variabler direkte må de quotes/escapes (eller hva det nå heter med {} Du kan skrive det slik: <?php print "Verdien var {$_GET['subject']}"; ?> Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 nei, det må han ikke, det skal funke fint uten {}, jo mindre echo og print er forskjellige på det området? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 (endret) nei, det må han ikke, det skal funke fint uten {}, jo mindre echo og print er forskjellige på det området? 6077799[/snapback] Det skal fungere fint i de fleste tilfeller, men i enkelte situasjoner fungerer det ike.Hvorfor ikke legge seg til en god vane? http://www.php.net/manual/en/language.type....string.parsing Endret 10. mai 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 må si det var lite hjelp i svarene her over... Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 må si det var lite hjelp i svarene her over... 6081627[/snapback] Du kan jo feks enten a) nummerere linjene dine eller b) skrive hvor linje 27 alt 5 er. Det er pes å telle seg nedover Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 må si det var lite hjelp i svarene her over... 6081627[/snapback] Og hvis du gjør slik jeg sa i mitt første innlegg så funker det Altså index.php, linje 21 og 73 må vekk. Og hvis du hadde gjort slik jeg skrev i mitt første innlegg vedr innkapsling/escaping (eller hva det nå heter) så hadde det funket da også Du kan ikke klage hvis du ikke gidder å endre kode. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 jaja, men når eg fjerner linje 27 og 5 endres de til neste "<form ......>" :S Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 må si det var lite hjelp i svarene her over... 6081627[/snapback] Og hvis du gjør slik jeg sa i mitt første innlegg så funker det Altså index.php, linje 21 og 73 må vekk. Og hvis du hadde gjort slik jeg skrev i mitt første innlegg vedr innkapsling/escaping (eller hva det nå heter) så hadde det funket da også Du kan ikke klage hvis du ikke gidder å endre kode. 6081713[/snapback] Og hvis du gjør slik jeg sa i mitt første innlegg så funker detAltså index.php, linje 21 og 73 må vekk. Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Her er feilen: <?php //Skjemaer //Dropdown <form action="vis.php" method="get"> <select name="subject"> Ta bort "<?php" der, for det er ikke PHP du har der, det er ren HTML. Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Her er feilen: <?php <--- DETTE ER LINJE 21 //Skjemaer //Dropdown <form action="vis.php" method="get"> <select name="subject"> Ta bort "<?php" der, for det er ikke PHP du har der, det er ren HTML. 6082456[/snapback] Og så må han ta bort ?> i linje 73 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 (endret) Her er feilen: <?php //Skjemaer //Dropdown <form action="vis.php" method="get"> <select name="subject"> Ta bort "<?php" der, for det er ikke PHP du har der, det er ren HTML. 6082456[/snapback] weeeee.... det virket jo! takk for hjelp... (++ noen som vet om kordan eg kan lagre "resultatene" til en fil sånn at eg kan lagre de videre?) --- CruellaDeVille: fjernet den og... --- Endret 11. mai 2006 av Slettet+142 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå