Abnegation Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Dersom man fyller et basseng med sirup, og et annet basseng med vann. Hvilket av bassengene svømmer man fortest i? For i det bassenget med sirup vil man jo lettere kunne skyve seg bortover, men glir jo ikke like lett som gjennom vann.. Lenke til kommentar
esa Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 med vann. det er 'for' mye motstand i sirup for å klare å svimme fort nok... esa Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2006 med vann. det er 'for' mye motstand i sirup for å klare å svimme fort nok... esa 6077030[/snapback] Sikker? Den samme motstanden gjør jo at du kommer temmelig langt på et svømmetak? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Tja. Jeg er temmelig sikker på at jeg kan skyve meg mer enn min egen kroppslengde på et enkelt kraftig svømmetak. I sirrup vil jeg tro du ikke kommer noen vei når du ikke dytter. Har du noengang vært oppi en skikkelig gjørmepytt? Det går *treigt* å bevege seg i slike... Lenke til kommentar
esa Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 btw, kan du 'break the sound barrier' i vann som en kan gjør i luft? eg har hørt om du har et vann basseng i verdensrommet så kan du 'break the sound barrier' i vann, fordi du kan gå mye fortere enn på jorda... esa Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 (endret) På norsk: Bryte lydmyren. Viskositeten (seigheten) til sirup er betydelig høyere enn vann, så man vil kunne svømme raskest i vann. Endret 10. mai 2006 av Frijazz Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 btw, kan du 'break the sound barrier' i vann som en kan gjør i luft? eg har hørt om du har et vann basseng i verdensrommet så kan du 'break the sound barrier' i vann, fordi du kan gå mye fortere enn på jorda... esa 6077086[/snapback] Håper du ikke mener å svømme, for strømningsmotstanden vil ikke bli påvirket... Ellers så forsket man en stund på å ha hyperraske undervannsbåter, som fungerte ved at de gikk så raskt at trykket foran nesa fordampet vannet rundt den, slik at den fór avgårde inni en dampboble. Faktisk utrolig effektivt. Var meningen å bruke dette til passaskjertransport, men det er litt kjedelig å treffe inn i siden på en hval eller en trål eller en undervannsbåt i ørtentusen kilometer i timen... Lenke til kommentar
Be__bad Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 i tillegg hadde du fått sukkersyke etter noen munnfuller sirup! ;D Lenke til kommentar
varmit Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 brainiac testa det,og det sier seg jo selv at det går tregere i sirup. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 haha! gennialt å tro man kan svømme raskere i verdensrommet! Poenget med å kunne bevege seg raskere i verdensrommet er jo at det ikke er luft, og derfor ingen motstand. Skal man svømme er jo motstanden tilbake. Den delen som er over vann vil jo jo ha mindre motstand, men tror ikke det er betydningsfullt. Uansett vil vel vannets lydmur ligge mye høyere enn luftens da lyd går raskere i vann enn i luft, pga høyere tetthet(?) Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 haha! gennialt å tro man kan svømme raskere i verdensrommet! Poenget med å kunne bevege seg raskere i verdensrommet er jo at det ikke er luft, og derfor ingen motstand. Skal man svømme er jo motstanden tilbake. Den delen som er over vann vil jo jo ha mindre motstand, men tror ikke det er betydningsfullt. Uansett vil vel vannets lydmur ligge mye høyere enn luftens da lyd går raskere i vann enn i luft, pga høyere tetthet(?) 6077814[/snapback] Ja. Lyd går fortere i vann enn i luft. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Det har blitt forsket på om det er raskest i vann eller sirup, resultatet ble at det gikk omtrent like fort. Lenke til kommentar
duckamuck Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Google har alltid svaret: http://www.it.umn.edu/news/inventing/2004_...gforthegoo.html Altså, det går omtrent like fort! Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2006 ja, google hjelper veldig bra faktisk! http://www.forskning.no/Artikler/2004/sept...r/1095765630.24 Lenke til kommentar
simes Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Takk, endelig kom svarene. Jeg ble nesten irritert på å lese starten av denne tråden hvor person på person slenger ut feilaktige svar. Det går nesten like fort, ja. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 På ett crawl-armtak i vann flytter de beste svømmerene seg lenger bort enn der de satte hånden i vannet. Altså kommer hånden opp av vannet lenger fremme enn der de satt den i, altså har de "svevet" et ekstra stykke i vannet. Det stykket er det umulig å "sveve" i sirup. Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Takk, endelig kom svarene. Jeg ble nesten irritert på å lese starten av denne tråden hvor person på person slenger ut feilaktige svar. Det går nesten like fort, ja. 6078816[/snapback] Livet er fult av gale svar. Ingen grunn til å bli irritert, men heller komme med korreskjoner. Som det ble skrevet i artiklene det linkes til over, er det en vanlig antagelse at man svømmer saktere i sirup. Det er jo en grunn til at det har blitt gjort forsøk på det, rett og slett fordi det har vært uenighet om svaret! Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Om man kan svømme like fort i sirup, så må det være snakk om veldig tyntflytende sirup. Se for deg at du sparker fra under vann, og går med høy hastighet forover. Så flyter du inn i en stor klump med sirup... Vil ikke farten da bli sakket mer enn normalt? Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Guargummien i bassenget var dobbelt så tykk som vanlig vann, og tilsvarte tykkelsen på amerikansk lønnesirup. Lønnesirup er mer flytende en sirupen vi har i norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå