Gå til innhold

Trafikkbøller kan miste bilen

Anbefalte innlegg

Kor mange straffer får du ved å kjøre for fort i dag? Bot, fengsel, fråtatt lappen, må kjøre opp på nytt, og nå vil dei ta bilen og? Ser ikkje heilt korleis det vil hjelpe, mister du lappen kan du ikkje kjøre bil uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå gjelder denne regelen gjerne ikke dem som ligger 5-10km/t over fartsgrensen, "siden speedometeret alltid har feilvisning i negativ grad". Det er heller snakk om fartsbøller som har mistet førerkortet permanent, men som driter i dette.

6077265[/snapback]

Støtter den. Når en person bryter trafikkreglene gjentatte ganger, men gir blaffen. Og kjører kanskje bil selv om de har sertifikatet inndratt. Når det gjelder å få folk til å holde fartsgrensen er ikke løsningen å ha høye bøter slik som i dag, i min mening. Det er jo så sjeldent kontroller at man tenker uansett "det skjer ikke meg". Når det først skjer er det surt, men etter å ha kjørt bil omtrent daglig i over et halvt år nå har jeg fortsatt til gode å se en kontroll. Hvis folk ser, eller hører rykter om for den del, fartskontroller oftere så tror jeg mange vil ha et ekstra øye litt oftere på speedometeret. Selv gjør jeg så godt jeg kan å holde meg innen 10% av fartsgrensen. 55 i 50-sonen, 88 i 80-sonen osv.

Lenke til kommentar
Eh, jo, det er akkurat det du kan. Når du starter en bil, når brukes førerkortet?

6102074[/snapback]

Nettopp det.

Kan sikkert kjøre i mange år uten at noen vet om at du ikke har lappen uten og komme bort i kontroll og lignende.

Lenke til kommentar
jeg sier bare Hurra for ett slikt forslag.

Å syte over at man kan miste bilen man har jobbet i mange mange mange timer på.. hva i helvette heller.. hva med å bare kjøre skikkelig da? å heller dra på bane om du absolutt vil teste den ? Gjør det for faen ikke på veien der andre ferdes, der du setter andre sitt liv i fare, ditt driter vel jeg i. Er man glad i bilen man har jobbet med i flere hundre timer, ja, da gjør man sitt for å unngå det..

Og det er gjengangerene de må ta, ikke puselankene til de som kjører 10 km/t over.

6095676[/snapback]

Det virker som om de som roper hurra for dette utspillet har en grenseløs tro på lovens lange arm. Når den retter ut et stopp-skilt stopper alle eller noe slikt.

Det er faktisk ikke slik. Biler blir ikke borte av seg selv bare fordi politiet har rett til å konfiskere dem. Folk slutter ikke kjøre (fort) fordi de har mistet lappen osv.

Det er ikke et spørsmål om hva du og jeg synes om råkjørende/rusa gjengangere eller hva politiet synes for den sakens skyld men hva de selv tenker om risikoen for å bli fratatt bilen og hvordan de da vil vurdere en situasjon der de ser en kontrollpost foran seg eller blålys bak seg. Lappen klarer de seg godt uten, det er tusenvis som kjører uten hver dag. Kjøretøyet er det litt verre med, særlig om det er en ung verdensmester med gammel sprek bil. Egentlig er det jo ikke så farlig om de mister livet i den uunngålige biljakten, det er tross alt bare darvinisme i praksis, verre er det med alle de tar med seg i ulykken, eller de politiet tar med seg i deres ulykke. Slike ting ser vi jevnlig og cowboy politi og rusa førere med stjålet kjøretøy dukker stadig opp i media i ville biljakter. Er det mer av dette vi ønsker?

På mange måter har det klare paralleller til politiets våpenbruk. De _vet_ at mer våpen avler mer våpen som avler mer vold. Derfor går de offentlig ut mot FrP-forslag der alle skal bevæpnes, helst med maskinpistol. Hvorfor noen politijurister nå går ut i media med en tilsvarende omdreining på kjørtøy er derfor for meg en gåte.

Lenke til kommentar

Greit, ta bilen fra fyllekjørere, men det er ikke BARE fyllekjørere som er en fare for oss andre.

Jeg hater forbanna møkkafolk som kjører forbi med 1/2 sek klaring.

Jeg hater forbanna møkkafolk som alltid fiser forbi barneskolen i 90km/t.

Det å konfiskere bilen er en reell straff. Bøter betaler man bare. Lappen kan man miste, men det er så lett å "bare ta en tur i butikken" uten.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...