Gå til innhold

Trafikkbøller kan miste bilen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Herlig. Det finnes endel personer ute i trafikken som aldri skulle ha hatt lappen. (Nei, jeg kjører ikke bil selv).

Dette blir kansje ett sterkere virkemiddel for folk som ofte kjører (mye) for fort, og generelt "gir blaffen" i veitrafikkloven. Kansje større sjangs for at de skjønner alvoret.

Endret av k-orm
Lenke til kommentar

greit at en mister lappen da en kjører for fort, men bilen da gitt...

herregud å lattlig det er.

noen lærer jo av å bare miste lappen, sett da heller opp hvor lenge en skal miste lappen.

tar de bilen blir det jo som å få bot på verdien av bilen, som kan variere...

og hva hvis bilen er lånt?

Lenke til kommentar
Latterlig paragraf!

Alle kan gjøre feil, å tenk på de som har lagt flere hundre timer i bilen! Huff.

6077150[/snapback]

De burde heller tenke selv, så slapp de å miste bilen de har lagt så mye tid i.

Det er heller ikke snakk om at du skal miste bilen bare du blir tatt i et par over grensa, men at gjentatte, grove brudd på trafikkreglene kan føre til hard straff. Blir man tatt i 120 to ganger, har man BARE seg selv å takke, "alle kan gjøre feil" er ikke mye til unnskyldning da. Huff og dobbelt-huff.

Lenke til kommentar
Det er da bare å følge veitrafikkloven det, så slipper du å bli taua

6077134[/snapback]

Det finnes da vel grenser til ha man kan bi straffet for. Hva blir det neste, ta huset og jobb ? De som virkelig grisekjører blir uansett aldri tatt, bare de som kjører 10 km/t+- for fort.

Det er ingen som er tjent med et system der politiet håndhever lover som går ut på å holde folk i bånd som om den norske stat var en stor barnehage. Fartsgrensene er mer til irritasjon for mange en til nytte slik som de er i dag.Det burde da vere rom for skjønn i slikt også.
Endret av Pels
Lenke til kommentar

Det jeg lurer mest på er hva som skjer når en ungdom i sin elskede bil/MC nettopp har rast fra seg en lys sommernatt og plutselig ser blålys bak seg.

Samme dag som artikkelen over sto i vg kunne vi lese om en politijakt på en MC som endte ille.

Er det virkelig en eneste person som ikke ser at vi vil få langt flere slike uhell fremover? Greit nok så lenge de skader seg selv, men i dette tilfellet var nok det bare flaks, neste gang blir også 3. part rammet.

Ønsker vi straffer for relativt bagatellmessige lovbrudd som gjør at folk vurderer å risikere sitt eget og andres liv for å undra seg straff?

Det blir for enkelt å si "hold fartsgrensen", "det skulle du tenkt på før", "bra, da blir vi kvitt tullingene". Dere må komme med noe bedre enn det med mindre dere mener et menneskeliv har omtrent samme verdi som et pigsvin og annet "road kill".

Lenke til kommentar
Tja, om det reduserer antallet ulykker, vil vel bare tiden vise. Noe sånt vil iallefall hindre farlige trafikanter å ferdes på veiene, og hvem kan vel mislike det? :)

6076919[/snapback]

Det var snakk om å ta kjørtøyet, ikke armer og ben. Kan ikke se hva som hindrer farlige trafikanter å ferdes i trafikken pga en slik liten detalj. Det er nesten like morsommt å høre som at førerkortbeslag hindrer dem.

Lenke til kommentar
Det er da bare å følge veitrafikkloven det, så slipper du å bli taua

6077134[/snapback]

Det finnes da vel grenser til ha man kan bi straffet for. Hva blir det neste, ta huset og jobb ? De som virkelig grisekjører blir uansett aldri tatt, bare de som kjører 10 km/t+- for fort.

Det er ingen som er tjent med et system der politiet håndhever lover som går ut på å holde folk i bånd som om den norske stat var en stor barnehage. Fartsgrensene er mer til irritasjon for mange en til nytte slik som de er i dag.Det burde da vere rom for skjønn i slikt også.

6077280[/snapback]

I en ny handlingsplan for de kommende fire år ber Politidirektoratet landets politidistrikter om å luke ut verstingene fra trafikken, og om nødvendig ta strenge virkemidler i bruk.
Vi kan beholde bilen i inntil ett år, sier politiinspektør Jan Guttormsen i Politidirektoratet til Aftenposten.

Jeg vil ikke si at de som kjører 10km/t+- går under "verstinger". Og det er ikke som om de tar bilen og selger den, høgger den e.l.

Jeg tviler ekstremt sterkt på at politiet hadde hatt resursser en gang til å beslagelegge bilene til folk pga. mindre trafikkforséelser.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Dødstraff funker ikke, risiker å miste bilen? For noen er det omtrent sammenliknbart..

Fra spøk til alvor, dette kommer nok ikke til å være for de som blir tatt i 150 i 100sone en gang eller for mindre forseelser, dette er for gjenngangere som har fått kjøreforbud vil jeg tro. Spørsmålet er bare om ikke dett får stikk motsatt effekt, at folk som vet de vil bli fratatt bilen prøver å stikke av for Norsk politi har jo ikke biler til å følge det drøyere som finnes på Norske veier.

Sett at man lånte bilen av venner/familie så kan vel ikke Politiet juridisk sett beholde eller beslaglegge bilen da eier ikke er ansvarlig eller skal bli skadelidende for at noen andre ble tatt. Sett om jeg plutselig en dag skulle bli stoppet i 200 i 80sone så er det lite på rulleblad eller familie kunne vite som ville gitt dem grunn til å mistenke at jeg skulle bruke bilen til noe ulovlig. Det er nok mye skremsels propaganda fra onkel blå ute å går her..

Skal man sette hardt mot hardt, så hadde det jo vært greit at folk visste at politiet er noe man ikke KLARER å kjøre fra. Evnt så er mer bruk av helikopter en mulighet for forfølgelse uten å fyre opp under farten, men dette koster jo deretter. Hva for biler man skulle putta politiet i er ett godt spørsmål, men kjøreopplæringen skulle vært mer i retning av motorsport enn å lære åssen du bruker en laser. Hvis jeg visste at UP disponerte noe ala det tysk politi gjør med ditto egenskaper for han/hun bak rattet så er det mulig jeg ville tenkt meg om både en og fem ganger før jeg prøvde å kjøre fra.

Lenke til kommentar

Dette er et helt ok virkemiddel mot f.eks bilførere som gjentatte ganger er tatt for kjøring i ruspåvirket tilstand. Det er et tankekors at rundt halvparten av dødsulykkene på veiene skyldes kjøring under rus, ikke lenge siden en eldre mann ble kjørt ned og drept av en rusa fyr uten førerkort i nærheten her. Dersom de hadde tatt fra han bilen, kunne man kanskje unngått denne ulykken. Det finnes de som driter i om de har mistet lappen og kjører likevel, da er det ikke stort annet man kan gjøre enn å ta bilen fra dem. Det er vel heller ikke snakk om å beslagglegge bilen permanent, men i opptil ett år tror jeg.

Lenke til kommentar

jeg sier bare Hurra for ett slikt forslag.

Å syte over at man kan miste bilen man har jobbet i mange mange mange timer på.. hva i helvette heller.. hva med å bare kjøre skikkelig da? å heller dra på bane om du absolutt vil teste den ? Gjør det for faen ikke på veien der andre ferdes, der du setter andre sitt liv i fare, ditt driter vel jeg i. Er man glad i bilen man har jobbet med i flere hundre timer, ja, da gjør man sitt for å unngå det..

Og det er gjengangerene de må ta, ikke puselankene til de som kjører 10 km/t over.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at alt som utsetter andre mennesker for fare, f.eks. hasardiøse forbikjøringer ála "han imot bremser sikkert ned" SKAL slås hardt ned på.

Men gjelder dette også hvis jeg kjører E18 på vei til jobb og legger meg i høyrefeltet (i 3felten) for å komme meg forbi sinkene som ikke helt skjønner det at venstrefeltet er forbikjøringsfelt? (Det blir til tider mye sikksakkjøring, regner alltid gode avstander, aldri risiko for at jeg kjøre inn i noen..) ?? Det er jo tross alt snakk om en offensiv kjørestil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...