stout Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 (endret) Blomsterstøvet feier igjen over landet, og på nytt sitter vi allergikere og klør oss i øya mens snørret renner. I den forbindelse er jeg på jakt etter et alternativ til Zyrtec/Xyzar, (levo)cetirizin, som er tilgjengelig på blå resept. Legen ser ut til å foreskrive disse per default, men siden noen har bestemt at de ikke er gode nok, eller at de er for dyre, eller at allergi ikke er en sykdom, så må man dekke alt selv. Noen som kan anbefale noen "blå" alternativer som jeg kan be legen min om? Beklager om tittelen er for dårlig, endres til "Allergimedisin på blå resept" om jeg mottar nok drapstrusler. Endret 10. mai 2006 av fretex Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Hei Jeg går for tiden på Aerius, er vel på tredje året nå og jeg syns det funker bra. Lenke til kommentar
mecha slin Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Hvis ikke du skifter topic dreper jeg deg! Btw, fikk akkurat allergi i en alder av 21 år. Ikke noe kult å få, hadde null peiling på piller og sånt Skaffa meg Zyrtec nå og overlever Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Polaramin funker fett for meg. Lenke til kommentar
sigurd90 Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Hei Jeg går for tiden på Aerius, er vel på tredje året nå og jeg syns det funker bra. 6076444[/snapback] Bruker aerius jeg også! Merker ingenting! Bruker også livostin nesespray og livostin øyedråper. Har vært veldig plaget med pollen før, måtte sitte inne på de værste dagene. Men har blitt mye bedre etter at jeg begynte med Aerius, så er absolutt og anbefale! Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Aerius er bra, bedre enn Zyrtec. Pollenallergi er noe dritt, jeg slipper heldigvis øyedråper. Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Cetirizin hos meg. Funker bra det Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Har best erfaringer med Cetrizin og Zyrtec, kanskje aller best med Zyrtec. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Jeg bruker aerius mot sitrusallergi. Den fungerer ikke akkurat veldig bra. Andre med samme problem som har forslag til en annen pille? Lenke til kommentar
Øssa Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Bruker og Aerius og syns de funker greit. Er fortsatt plaget år været er veldig fint. noen som ahr prøvd denne her vaksina? Lurer veldig på hvordan den funker og eventuelle bivirkninger og sånt. Lenke til kommentar
stout Skrevet 15. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2006 Zyrtec (cetirizin) og Xyzal (levocetirizin) produseres av samme firma. I fjor fikk jeg foreskrevet Zyrtec. På apoteket fikk jeg beskjed om at disse ikke lenger gikk på resept, men de kunne gi meg Xyzal i stedet. Greit nok. Ifølge wikipedia er levocetirizin et tredjegenerasjons antihistamin, med færre bivirkninger enn bl.a. annengenerasjons-antihistaminet cetirizin. Zyrtec har bl.a. tørr munn og noe sløvhet listet som vanlige bieffekter. I år fikk jeg foreskrevet Xyzal, siden apoteket ga meg dem i fjor. Men neida! Nå har de (legemiddeltilsynet?) plutselig vendt om. Xyzal er ikke lenger tilgjengelig på blå resept, og denne gangen kan jeg ikke en gang få noe annet uten å kontakte legen først. Rundt halvannen time+ i apotekskø har disse to turene nå kostet meg, uten uttelling. Hvem er disse nissene som driver å gjør om på bestemmelser hele tida? Og HVORFOR? Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Zyrtec (cetirizin) og Xyzal (levocetirizin) produseres av samme firma.I fjor fikk jeg foreskrevet Zyrtec. På apoteket fikk jeg beskjed om at disse ikke lenger gikk på resept, men de kunne gi meg Xyzal i stedet. Greit nok. Ifølge wikipedia er levocetirizin et tredjegenerasjons antihistamin, med færre bivirkninger enn bl.a. annengenerasjons-antihistaminet cetirizin. Zyrtec har bl.a. tørr munn og noe sløvhet listet som vanlige bieffekter. I år fikk jeg foreskrevet Xyzal, siden apoteket ga meg dem i fjor. Men neida! Nå har de (legemiddeltilsynet?) plutselig vendt om. Xyzal er ikke lenger tilgjengelig på blå resept, og denne gangen kan jeg ikke en gang få noe annet uten å kontakte legen først. Rundt halvannen time+ i apotekskø har disse to turene nå kostet meg, uten uttelling. Hvem er disse nissene som driver å gjør om på bestemmelser hele tida? Og HVORFOR? 6109290[/snapback] :!: Kjenner meg igjen. Jeg var vant til noe som het Clarityn, men det gikk visst ut for en stund sida. Neste pille het Xyzal. Ringte legen for ny resept nå, men Xyzal er gått ut så han foreskrev Zyrtec. På apoteket sa de at Zyrtec ville koste meg 200 kr ekstra av en eller annen grunn jeg ikke forsto helt, men at Cetirizin var akkurat det samme. Så nå knasker jeg Cetirizin. Funker det. Eneste er at det er ikke sånn film over tablettene, de smaker skikkelig skit. Godt de er så små. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå