thomaswk Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Hei, jeg har vært en lykkelig eier av D50 i snart et halvt år, men idag skjedde det noe voldsomt irriterende. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare problemet siden jeg både er relativt fersk med kameraet og enda ferskere med mekanismene, men jeg prøver å forklare etter beste evne: Når jeg trykker på avløseren virker det som at bare halve prosessen fungerer. Jeg trykker inn en gang, og hører at lukkeren åpnes (?), men at den ikke lukkes igjen. Det står også "Err" i displayet. Jeg trykker så en gang til på avløseren, og da går lukkeren igjen, uten at jeg har fått en eksponering. Ikke akkurat en lekker beskrivelse av problemet, men håper noen klarer å forstå hva som er galt og hva som er løsningen. Regner nesten med at dette må sendes tilbake til butikken, og så til reparasjon, noe som er kjipt siden jeg studerer i Frankrike og kameraet er kjøpt i Norge. Som sagt ble kameraet kjøpt rett etter jul, så har jeg noe reklamasjonsrett eller garantier siden jeg enda ikke har hatt det i et halvt år? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Prøvd å ta av objektivet og sette det på igjen? prøv også å se etter synlige skader på lukker (husk å titte opp i kamera fra undersiden, slik at objektivfatningen vender nedover ) Nikon gir vel iallefall 1 års Garanti. Utover det har du uansett 5 års reklamasjonsrett på produkter kjøpt i norge (det varierer mellom 2 og 5 år alt etter forventet levetid, men dette kan du trygt si at er ment å vare i vesentlig mer enn 2 år ) så det skal ikke være noe problem å få det reparert på reklamasjon uansett. Lenke til kommentar
thomaswk Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2006 Jeg har fjernet objektivet, og ser tydelig at noe er galt ja, speilet står nå i ca 45 graders vinkel, det er vel ikke normalt? Og når jeg trykker på avløseren så lukkes den igjen. Antar at dette må sendes tilbake til Norge for reparasjon, men sender jeg det til Japan Photo eller Nikon? Og hvilke rettigheter har jeg? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 (endret) hmm har du norsk versjon med norsk garanti, eller EU modell? hvis du har EU modell kan det jo hende att ett verksted nærere deg fikser dem enn at du må sende helt til norge. Jeg ville prøvd meg med å forhøre med nikon først. Det er jo meget mulig de er behjelpelige edit: jeg ville først søkt litt på nettet etter lignende feil, for å se om det er ett kjent problem du kan gjøre noe selv med..."mirror lockup" eller no slikt i google samt litt mer info burde vel gi resultater (kan ikke drive ekstensiv research selv, er på jobb ) Endret 10. mai 2006 av MrLee Lenke til kommentar
Helolle Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Har du prøvd resetknappen under til venstre på kameraet? Det er kanskje en ørliten sjanse at det hjelper. Måten du beskriver problemet på høres litt ut som om kameraet enten tror at det er i bulb- eller mirror lock-up modus... Håper det løser seg. Utrolig kjipt å være uten kamera... Lenke til kommentar
Anew Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Jeg har fjernet objektivet, og ser tydelig at noe er galt ja, speilet står nå i ca 45 graders vinkel, det er vel ikke normalt? Og når jeg trykker på avløseren så lukkes den igjen. 6075955[/snapback] Hvis du mener at speilet, når du ser inn gjennom åpningen, peker i 45 graders vinkel oppover, så er det det normalt. Når du trykker på utløseren, vippes speilet unna og bildebrikken eksponeres. Bruker du kitobjektivet? Lenke til kommentar
thomaswk Skrevet 11. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2006 Takk for alle svar. Jeg prøvde å bruke den grønne knappen oppe til venstre sammen med self-timer-knappen som skal resete jævelskapen ifølge denne siden http://www.megapixel.net/reviews/nikon-d50/d50-gen.php men absolutt ingenting skjedde... Jeg har også lest at reset-knappen finnes under skruen i bunnen på kamerahuset, er det riktig? Har ikke lyst til å begynne å fikle med det før jeg veit hva jeg driver med. Har uansett funnet ut at jeg har worldwide service waranty, så det bør vel ikke være mer stress enn å stikke til ei Nikon-sjappe her i byen, så sender dem det til verksted? Hadde jo vært fint å unngå det, alt tar jo måneder i detta landet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå