Deelay Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Har aldri fått med meg den eksakte forskjellen på å bruke id eller class ved styling... Jeg ser at folk som regel bruker id på div, men class på ul og lignende.... Har noen et godt svar på dette? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Class kan brukes flere ganger i HTML-filen. ID kan kan brukes én gang. Class befinerer en hel klasse med elementer, mens ID setter en unik ID på ett element. Lenke til kommentar
Sognemorr Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Hei En ID er unik og kan bare brukes en gang i et dokument, mens en class kan brukes om igjen. Derfor brukes ID som oftest på standard ting som container, wrapper, struktur + ting som bare brukes en gang i et dokument. UL'er brukes som regel flere ganger, derfor definerer man class på denne. Lenke til kommentar
harrir Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 (endret) Har aldri fått med meg den eksakte forskjellen på å bruke id eller class ved styling...Jeg ser at folk som regel bruker id på div, men class på ul og lignende.... Har noen et godt svar på dette? 6075786[/snapback] Det kommmer av at class brukes når stilen skal brukes på flere elementer, mens id brukes bare til et element. Som da i de tilfellene hvor det er en div som skal ha en bestemt stil. Men stilen som ul og andre lignende tager får, brukes ofte på flere elementer/tager og flere ganger. Var dette forståelig? Dere må bare rette på meg hvis det er feil. Edit: ja der kom det meg noen i forkjøpet ja Endret 10. mai 2006 av harrir Lenke til kommentar
Deelay Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2006 Okey, da skjønnte jeg.... endelig! Takk for alle svar.... Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 UL'er brukes som regel flere ganger, derfor definerer man class på denne. 6075817[/snapback] Pent sjeldent man setter en klasse "ul" på en ul da :\ -------- man kan også bruke flere klasser samtidig: <div class="newspost new"><h3>....[bla bla]</div><div class="newspost">....</div><ul class="menu bloggers"...</ul>----Artikkel: http://tantek.com/log/2002/12.html#L20021216t2238 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå