Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen skrur seg av ved spilling

Anbefalte innlegg

Kjører:

Intel Pentium 4 2,8Ghz HT

1 GB DDR Ram

Ati Radeon X850XT 256MB Ram

Windows XP SP2 (og Windows Vista Beta 2 på en annen partisjon)

Problemet:

Maskinen funker helt fin i windows, har en cpu idle temp på 44 grader akkurat nå (innrømmer det er litt høyt for idle temp, men det er varmt ute :p) og en system temp på 37 grader (steg vel til rundt 40 når jeg spilte).

Men når jeg starter et spill så skyter temperaturen i været (var oppe i 59-60 grader) og etter 1-3 min med spilling så virker det som om maskinen skrur seg av, men den gjør ikke det helt. Så jeg må ty til å bruke svenske knappen for å slå den på igjen.

Og når jeg starter maskinen så bruker den veldig lang tid på å finne min hoved disk (et par år gammel Western Digital 80GB IDE disk), men den finner den etter ca 20-30 sekunder.

Men det gjelder bare når jeg kjører reboot. Når jeg starter den (uten å ha rebootet) så finner den ikke disken med en gang, men når jeg trykker CTRL-ALT-DELETE etter den har søkt så finner den disken. (rare greier etter min mening).

Tenkte også at det kunne være skjermkort driveren som køddet det til, men det ser ok ut. Jeg har brukt den i et par uker nå og det er bare de siste dagene den har vært slik.

Så det jeg lurer på er om det er harddisken eller cpu'en (eller en kombinasjon av de to) som gjør at maskinen oppfører seg slik.

Endret av Scheen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sjekk om strømforsyningen leverer det den skal.

Kjør burn in program og se om det samme skjer da.

Lykke til

6075959[/snapback]

Strømforsyningen er en 500W og den er under 1 år gammel. Vil da tro at den gir nok strøm til systemet mitt.

Skal prøve med et Burn in program for å se om det skjer noe

Lenke til kommentar

Høres ut som om cpu'en blir for varm og "skrur seg av" for å ikke dø helt. hadde noen liknende problem med min gamle pc, etter å ha spilt en stund, begynnte alt å hakke.

Jeg løste problemet med å ta av dekselet på kabinettet for å få mere luftflyt..

Har du noen vifter som drar luft inn/ut av kabinettet, evt mye kabelrot som stenger for luftflyten?

Kan være en ide å teste ut dette ihvertfall..

Lenke til kommentar

Etter litt fjerning av støv (så godt jeg kunne) og kikket i bios (fant ingen ting om cpu fan instillinger der, bare kunne se RPM'en) funket maskinen helt ok..

Helt til nå.

Etter mye rart (bluescreen på boot, og at maskinen faktisk henger seg i biosen når den skal finne den første HD'en min ved oppstart) så er jeg ganske fortvilet.

Hva kan være feilen?

Er det hovedkortet? HD'en? What?

Veldig irreterende saker egentlig.

Funket helt fint for rundt 8 timer siden..

Lenke til kommentar

Høres ut som maskinen blir for varm når du "tyner den" Er vel som regel CPU som blir for varm, men det kan være GPU(skjermkort kjerne) også, hvis du har dårlig kjøling på den. Men den blir langt fra like varm som CPU. Sjekk at cpu kjøler virker som den skal, evt ta den av og fjern/før på ny pasta før du fester den igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...